Gå til innhold

"Utenbystillegg"

Anbefalte innlegg

Hei, jobber i øyeblikket som rørlegger, er organisert i LO, fellesforbundet.

Fikk vite at jeg må opp på fjellet og jobbe på noen hytter i et par dager, noe som betyr at jeg må overnatte der oppe. Hørte en kollega snakke om at jeg hadde krav på "utenbystillegg", som han kalte det. Men finner liksom ikke noe konkret på det via google, er dette noe som står i tariff, eller er det i det hele opp til hva som står i arbeidskontrakten min? Der står det iallefall ingenting. :p

Endret av Bliv1n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jobber i øyeblikket som rørlegger, er organisert i LO, felelsforbundet.

Fikk vite at jeg må opp på fjellet og jobbe på noen hytter i et par dager, noe som betyr at jeg må overnatte der oppe. Hørte en kollega snakke om at jeg hadde krav på "utenbystillegg", som han kalte det. Men finner liksom ikke noe konkret på det via google, er dette noe som står i tariff, eller er det i det hele opp til hva som står i arbeidskontrakten min? Der står det iallefall ingenting. :p

Hvis du er organisert hvorfor tar du ikke en telefon til organisasjonen bare?

Lenke til kommentar

Utenbystillegg er en godtgjørelse i yrkesfagligsammenheng. Bruk av dette kommer ann på hva ditt fagforbund har forhandlet frem i dette tilfellet. Anbefaler deg å ta kontakt med fellesforbundet å høre om dette er noe som dere har i tariffavtalen deres.

Jeg selv jobber som elektrikker og er medlem av EL & IT. I våres tariffavtale står det f.eks følgende;

§ 9 Arbeid utenfor bedriften

G. Utenbystillegg.

- Sendes arbeidstaker så langt bort at han ikke kan ha nattkvarter i sitt hjem, betales han for den tiden han arbeidet et tillegg på 14% til timelønnen (timelønn iht. § 3 A)

Dette er bare et utdrag fra EL & IT sin "Landsoverenskomsten for elektrofagene 2010-2012". Hvordan det er for andre forbund som f.eks fellesforbundet og hvilke rettningslinjer / satser, vet jeg ikke.

Endret av TheHawk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...