Gå til innhold

Støtte til leie av hybel - Hvem må jeg snakke med?

greenman

Anbefalte innlegg

Jeg tigger maksimalt! :) Faen, noen ganger gidder jeg ikke betale husleia og får dem til å gjøre det. De gjør det faktisk! LOL!

Det kommer jo litt an på de økonomiske forholdene til foreldrene også. De sier neppe nei dersom jeg ber om litt penger, men jeg har ikke samvittighet til det når jeg vet at de ikke har mer enn de trenger. Husleia trekkes fast til riktig dato, og det er aldri aktuelt å bruke de pengene til noe annet. Det er uansett ikke slik at jeg trenger å sulte. Jeg lever ikke fra utbetaling til utbetaling, men spytter inn litt hver måned fra en sparekonto med penger jeg har tjent selv. Som voksen tar jeg ansvar for min egen økonomi, selv om det betyr at jeg ikke kan leve i luksus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men, siden jeg allerede får dagpenger (ca 10k utbetalt pr mnd), kan jeg da søke om mer til leie?

Ser for meg at NAV sier at jeg får klare meg med det jeg får.

Vet du om det er et standardbeløp eller om de regner ut et beløp basert på et eller annet?

Veiledende retningslinjer for økonomisk stønad 2011

For enslige er standardbeløpet kr. 5 288 til livsopphold ekskludert boutgifter. En person med 10k utbetalt per måned forventes dermed å kunne betale ca. 4 700 kr i boutgifter.

Lenke til kommentar

I 1999. I 1500 var det ikke verneplikt i Norge. Jeg måtte jobbe fordi jeg ellers hadde sultet i hjel. Dersom noen hadde gitt meg 10 000 kroner i månede, hadde jeg nok tatt det, men ikke bedt om mer...

Jaja, nå sulter jeg ikke i hjel hvis jeg går arbeidsledig, men jeg er aktiv som arbeidssøker.

Og økonomien generellt har nok endret seg en del siden 1999.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på boligmarkedet jeg da men.

Og har heller ikke sagt at det ikke er mulig å leve på den støtten jeg får per dags dato. Det eneste jeg er ute etter er å utforske hvilke tilbud jeg kan benytte meg av.

Så, hvis dere ikke har noe fornuftig å si anngående det jeg spør om, kan jeg gjerne lage en tråd til dere der dere kan diskutere om det går ann å leve på 10k i mnd eller ikke :)

Endret av Bibow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns man skal være fornøyd 10 000 i måneden! I studielån får jeg ca 6800,- i måneden! (men har heldigvis jobb på siden av studiene). Og se på ordet, det er studieLÅN, du FÅR faktisk 10 000 av penger som jeg (ironisk nok) og andre betaler i skatt.

Kanskje man skulle sykemelde seg :tease:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det du kan gjøre er å søke om bostøtte i den kommunen du bor i. Men dette må gjøres etter at du har flyttet, boutgifter må dokumenteres osv. Skal selv søke på det.

http://www.husbanken.no/bostotte/

Uten at jeg skal si det sikkert, så tror jeg ikke du har krav på noe mer i fra nav akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jeg var i en lignende situasjon for snart 3 år siden. Mistet jobben pga. dårlige tider. Siden jeg var nyutdannet og ikke hadde jobbet lenge, fikk jeg rett over 5000 i måneden av nav.

Sosialkontoret i kommunen dekket da resten opp til 10000. Men det er ingen automatikk i det, jeg måtte søke hver måned.

Ut ifra hva jeg har sett, vil jeg ikke tro du får noe mer enn du har nå.

Jeg vil forresten anbefale alle å holde seg unna det systemet hvis man kan, jeg håper ihvertfall at jeg slipper det en gang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...