greenman Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Hei. Har kommet i en situasjon der jeg er nødt til å finne meg en hybel/leilighet. Går for tiden på dagpenger fra NAV der jeg får ca 4700,- utbetalt hver andre uke. Grunnen til støtte fra NAV er pga jeg har dimittert fra militæret og er arbeidssøkende. Rundt 10.000,- i mnd strekker ikke helt til når det kommer til leie, strøm, mat osv. Har hørt at man kan søke om støtte til å betale leie. Hvem er det jeg må snakke med? Er forresten 20år og bor hjemme hos min far. Men han skal flytte til Oslo ganske snart, så det er derfor jeg må flytte for meg selv. Rop ut hvis jeg har glemt relevant informasjon. Takk for alle innspill. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Nav Sikker på dette? Jeg spurte de om dette når jeg var der for noen uker siden, og hun sa de ikke hadde noe med det å gjøre. Men det er litt ymse blandt de som de som jobber der, så det er godt mulig hun ikke visste hva hun snakket om. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Av egen erfaring med NAV har jeg funnet ut at det beste du gjør er å søke litt rundt på sidene deres. De er veldig veldig dårlig til å fortelle deg om dine retter i systemet. Du kan jo også prøve å søke bostøtte fra Husbanken.no. Endret 7. desember 2011 av TheHawk Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Wow, jeg burde droppe studielån og heller kontakte NAV Endret 7. desember 2011 av Gormers 3 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Av egen erfaring med NAV har jeg funnet ut at det beste du gjør er å søke litt rundt på sidene deres. De er veldig veldig dårlig til å fortelle deg om dine retter i systemet. Du kan jo også prøve å søke bostøtte fra Husbanken.no. Det med husbanken. Er det ikke sånn at du må leie en hybel før du søker om støtte? Altså, du kan ikke søke støtte for så å finne en leilighet, du må leie en først. Dette er dog bare noe jeg har hørt, er fullt mulig det er feil. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Det med husbanken. Er det ikke sånn at du må leie en hybel før du søker om støtte? Altså, du kan ikke søke støtte for så å finne en leilighet, du må leie en først. Dette er dog bare noe jeg har hørt, er fullt mulig det er feil. Dette er noe info jeg bare har funnet ved å google og som jeg har hørt om. Hvordan de behandler søknader osv vet jeg ikke. Går vel ut i fra at du må nesten finne deg noe først ja. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Sikker på dette? Bostøtte er jo de, så ... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Nav Sikker på dette? Jeg spurte de om dette når jeg var der for noen uker siden, og hun sa de ikke hadde noe med det å gjøre. Men det er litt ymse blandt de som de som jobber der, så det er godt mulig hun ikke visste hva hun snakket om. Er du arbeidsledig så er det NAV som gir bostøtte/sosialstøtte. Men du bør gå ut ifra at NAV er vanskelige og vil si nei til "alt". Så det kan godt være du må sette deg inn i dine rettigheter så du faktisk vet hva du kan be om hjelp til. Har en samboer som har vært gjennom mølla der en gang, da svarte NAV med å si nei til alt med begrunnelsen at "det var min jobb". De ga seg ikke før fylkesmannen satte foten ned og ba de "skjerpe seg", men det tok jo 3 måneder. Og ikke minst så varte jo da NAV med å begynne å klage på andre ting, men de gjorde ikke noe mer utav det da. Min historie er nok i "worst case" gruppen, men tok den med for å poengtere at NAV ikke nødvendigvis gir hjelp uten en kamp. PS: Skal du flytte og må ha hjelp til depositum av NAV vil leiemarkedet bli -veldig- vanskelig for deg å komme inn på. Da de fleste leietakere sier nei til NAV-klientell grunnet dårlig erfaring både med låntakerne og NAV. Wow, jeg burde droppe studielån og heller kontakte NAV Da er du student og per def arbeidstaker i NAVs øyne så da får du nada Endret 8. desember 2011 av Ueland Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Nav Sikker på dette? Jeg spurte de om dette når jeg var der for noen uker siden, og hun sa de ikke hadde noe med det å gjøre. Men det er litt ymse blandt de som de som jobber der, så det er godt mulig hun ikke visste hva hun snakket om. Er du arbeidsledig så er det NAV som gir bostøtte/sosialstøtte. Men du bør gå ut ifra at NAV er vanskelige og vil si nei til "alt". Så det kan godt være du må sette deg inn i dine rettigheter så du faktisk vet hva du kan be om hjelp til. Har en samboer som har vært gjennom mølla der en gang, da svarte NAV med å si nei til alt med begrunnelsen at "det var min jobb". De ga seg ikke før fylkesmannen satte foten ned og ba de "skjerpe seg", men det tok jo 3 måneder. Og ikke minst så varte jo da NAV med å begynne å klage på andre ting, men de gjorde ikke noe mer utav det da. Min historie er nok i "worst case" gruppen, men tok den med for å poengtere at NAV ikke nødvendigvis gir hjelp uten en kamp. PS: Skal du flytte og må ha hjelp til depositum av NAV vil leiemarkedet bli -veldig- vanskelig for deg å komme inn på. Da de fleste leietakere sier nei til NAV-klientell grunnet dårlig erfaring både med låntakerne og NAV. Den er grei. Da får jeg dra ned dit med faktaene klare. Men, siden jeg allerede får dagpenger (ca 10k utbetalt pr mnd), kan jeg da søke om mer til leie? Ser for meg at NAV sier at jeg får klare meg med det jeg får. Vet du om det er et standardbeløp eller om de regner ut et beløp basert på et eller annet? Ang det med depositum har jeg hørt fra en tidligere annsatt i NAV at det skal være mulig å få det som kontant, slik at det ikke vises at du går på NAV. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Altså, for pokker. Du får mer i måneden enn det vi studenter må klare oss på. Når vi klarer å få det til å gå rundt, så må du også kunne klare det samme. Tenk å syte over at man FÅR 10.000 i måneden, mens vi får en tusenlapp mindre i LÅN. Jeg kjenner jeg blir provosert når folk bare skal ha uten å gjøre noe for det. Skaff den en liten hybel eller leilighet, få deg en jobb og så kan du eventuelt finne deg noe bedre litt senere. 7 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Altså, for pokker. Du får mer i måneden enn det vi studenter må klare oss på. Når vi klarer å få det til å gå rundt, så må du også kunne klare det samme. Tenk å syte over at man FÅR 10.000 i måneden, mens vi får en tusenlapp mindre i LÅN. Jeg kjenner jeg blir provosert når folk bare skal ha uten å gjøre noe for det. Skaff den en liten hybel eller leilighet, få deg en jobb og så kan du eventuelt finne deg noe bedre litt senere. Syter ikke jeg. Er fornøyd med 10.000,- i mnd for å sitte på ræven. Men, hvis jeg kan få mer, slik at jeg kan finne meg en fin hybel i stedet for et bøttekott, sier jeg selvfølgelig ja takk. Noe annet ville vært dumt. Er du ikke enig? Ikke at jeg føler jeg må forklare meg ovenfor deg eller noe, men jeg er en veldig aktiv arbeidssøker, så støtten er midlertidig til jeg har kommet meg i fast jobb. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Pengene kommer fra fellesskapet, så mine skattepenger går til å betale for at du skal slippe å bo et "bøttekott" - mens jeg faktisk bor i et slikt for å få endene til å møtes. Jeg synes noe er alvorlig galt når man får mer som arbeidsledig enn som student. Det som virkelig provoserer meg er at du mener 10.000 ikke strekker til, men hvordan tror du vi har det da? 3 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Ingen anelse om hvordan dere har det. Men, hvis jeg får lov å spørre, hvor mye betaler du i leie? og hvilke boforhold har du? Men altså, jeg kunne helt klart fått ting til å gå rundt for 10.000,- i mnd, men jeg sier jo ikke neitakk til mer slik at jeg kan få en høyere bostandard. Tanken bak dette med støtte er slik at når jeg får en jobb (forhåpentligvis snart) så slipper jeg å flytte fra et evt bøttekott når jeg har råd til å leie noe bedre. Og til informasjon har jeg betalt skatt siden jeg var 14år fram til nå nylig, så ser ikke noe galt i å ta i bruk de tilbudene som er tilgjengelig for meg. Men ser hva du mener. At skattepenger går til folk som ikke gjør en dritt for å skaffe seg jobb og bare sitter hjemme er ikke særlig kult å tenke på nei. 2 Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Faen 10 000 i mnd du er heldig da. Faen.. får ingenting når du utdanner deg. Og du må ha busskort og leie, mat og skolesaker og bøker og piss som skjer. faen du er så heldig. mange ganger jeg tenker. fuck dette. jeg går til nav, får mer der enn å studere... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg bor i kollektiv med fem andre, og deler bad og kjøkken med dem. Hyblene i seg selv er rundt 10 kvadratmeter store. Husleien er rett under 4.000 i måneden, og da kommer strøm i tillegg. Stort mer enn det har man ikke råd til dersom man skal leve på 9.000 i måneden, og man må naturligvis jobbe litt om sommeren. Selv jobbet jeg fem til seks dager i uken i hele sommer for å få inn litt mer penger. Man skal leve om sommeren også (uten støtte fra Lånekassen), og skal man ha råd til både litt klær og sunn mat er det greit med litt mer. Alternativet ville vært en deltidsjobb, eller å tigge penger av foreldre. Sistnevnte holder jeg meg for god til. 10.000 er likevel mer enn det jeg bruker i snitt i løpet av en måned. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Faen 10 000 i mnd du er heldig da. Faen.. får ingenting når du utdanner deg. Og du må ha busskort og leie, mat og skolesaker og bøker og piss som skjer. faen du er så heldig. mange ganger jeg tenker. fuck dette. jeg går til nav, får mer der enn å studere... Det ikke akuratt som om NAV deler ut penger til hvem som helst heller. I mitt tilfelle er det fordi er jeg ferdig med førstegangstjenesten. Denne type støtte kan jeg kun benytte meg av i 6 mnd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 man kan søke bostøtte fra kommunen via husbanken, men man må ha en leilighet først og en leieavtale. det er heller ikke 100% at man faktisk får! hvis man får får man dekket så og så mange %. et annet alternativ er jo å høre med nav/kommunen om de har en midlertidig kommunalbolig tilgjengelig som du kan få leid for en billig penge inntill du du får jobb eller en annen inntekt. ellers så kan du jo bli med flyttelasset til oslo Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Alternativet ville vært en deltidsjobb, eller å tigge penger av foreldre. Sistnevnte holder jeg meg for god til. 10.000 er likevel mer enn det jeg bruker i snitt i løpet av en måned. Jeg tigger maksimalt! Faen, noen ganger gidder jeg ikke betale husleia og får dem til å gjøre det. De gjør det faktisk! LOL! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Det er godt mulig at på 10 000 per mnd så vil du ikke få dekket husleien da du nok får en sum for "alle utgifter". Hadde du vært på sosialhjelp som det vel heter (minstekravet til hjelp afaik) så ville du fått rundt 4K for "å leve", samt opptil 4-5K i husleie. De summene varierer fra kommune til kommune avhengig av prisnivå men det er ikke noe wow-beløp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå