Gå til innhold

Anbefalte innlegg

og historien har tatt en helt annen vending. Det blir en 5d med 24-70 F2.8 i første omgang og så 70-200L på nyåret. Ikke ofte jeg kan bruke så mye på fotoutstyr så jeg hopper rett på full frame med en gang.

Da har jeg ett relatert spm om minnekort. Fotosjappa gir meg en fin pris på ett sandisk extreme 8gb 400x kort men jeg vil ha ett til som kun skal brukes til foto og ikke film. Tenkte da på ett Kingston 16gb x266 kort som er mye rimeligere men litt tregere. med den relativt lave skuddtakten på 5d så bør vel ikke dette kortet bli noen flaskehals så sant jeg ikke skal skyte video.... eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aha så jeg har det bakvendt. Ikke mye erfaring eller veldig stor interesse for video så trodde video krevde mer ettersom det konstant går data inn på kortet i forhold til ett bilde i ny og ne. Ser dog logikken i og med at video tross alt har betydelig lavere oppløsning.

Takk for tipeset ang merkevalg :)

Lenke til kommentar

Og som jeg vanligvis gjør når minnekort dukker opp, så anbefaler jeg deg og formatere kortet i kameraet før bruk, og aller helst formatere hver gang du skal slette bildene, du burde også unngå og slette enkeltbilder underveis da det på sikt kan kompromittere fil-logistikken med det utslaget at du får et korrupt kort :)

Produktguiden er en fint sted og begynne søket etter minnekort.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vurderer også 50mm f1.4 og 70-200 f.4 som ett alternativ til 24-70 linsen. De fleste bildene jeg tar er fra 30mm (på crop kamera) og ut. Svært sjelden at jeg bruker eller trenger vidvinkel. Brukte stort sett 50mm i "gamle dager" når jeg knipset med film slr.

Skjønner veldig godt poenget ditt - har selv nettopp solgt 16-35, 24-70 og 70-200 - har funnet ut at jeg stort sett bare tar med meg 50mm og 125mm allikevel.. :D

Men - fleksibiliteten i en normalzoom er allikevel snadder - på ferier er det digg!

Lenke til kommentar

Ung mann som vil verta "kunstfotograf" får snart 5d mk2 + Tamron til vel 1000 kroner. 18-200 kanskje... Kan sikkert læra grunnleggande ting med det. Men vil vel trengja heilt andre ting for å få det beste ut av kamera.

17-40 f4 er nevnt men korleis er den i studio? Andre forslag?

Lenke til kommentar

Vil anbefale for ung mann å ikke kjøpe 18-200 - det er et cropobjektiv som ikke vil fungere på et fullframehus.

17-40 er en ekstremvidvinkel på fullframe - omtrent som 11-25 på crop.

Vil foreslå å starte med kitobjektivet 24-105/4L.

Det er tull å kjøpe drittoptikk til et så godt kamera - legg heller pengene i optikk enn i kameraet.

Lenke til kommentar

Takk! Alt kjøpt av den stolte fader som ikkje har peiling. Han tåler vel tapet. Syntest sjøl at det ikkje sto i forhold.

Ser 24-105/4L får fin omtale. Elles får den unge mann sjøl utforska og ta fram sparegrisen.

Vil anbefale for ung mann å ikke kjøpe 18-200 - det er et cropobjektiv som ikke vil fungere på et fullframehus.

17-40 er en ekstremvidvinkel på fullframe - omtrent som 11-25 på crop.

Vil foreslå å starte med kitobjektivet 24-105/4L.

Det er tull å kjøpe drittoptikk til et så godt kamera - legg heller pengene i optikk enn i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...