josteinsen Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Har ett budsjett på 20000 i første omgang og valget står mellom disse to. 7d er det fornuftige valget rent økonomisk i forhold til at jeg får mer glass med det til mitt budsjett men følelsene sier at jeg skal gå for 5d med ett enkelt objektiv og heller vente lenge med å fylle opp med flere objektiver. Dere må rett og slett hjelpe meg med enten å støtte meg i det fornuftige 7d valget eller gi etter for fullformat valget med gode argumenter. Blir snart gal av å ikke få bestemt meg og dagen da utbyttet kommer på konto nærmer seg med stormskritt. Det eneste valget jeg har gjort og bestillt er bag hehe Think Tank Retrospective 10. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Det du først må finne ut av, er hva slags bilder du skal bruke kamerat til. Deretter kan vi hjelpe deg. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Alt mellom himmel og jord bortsett fra sport. Litt skikjøring men det er alt. Vet at 7d er hurtigere og mer egnet for den typen foto enn 5d men grunnen til at det "daterte" 7d overhode er med i bildet er at det ligger perfekt i hånden og det gjør da også 5d :)Det aller meste av det jeg tar bilder av står som regel bom stille bortsett fra folk som har en liten tendens til å flytte på seg Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Det viktigste er å kunne bruke utstyret, ikke ha størst og dyrest! Hvis ikke hastighet i seg selv er avgjørende er kanskje 5D mk2 riktige valget. Endret 7. desember 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
to88he Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 kan jeg spørre hvilket kamera og system du har fra før? 5DII er vel mer egnet studiobruk i forhold til 7D. Cropfaktoren er også noe du bør tenke på når du skal kjøpe objektiver. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Siterer meg selv, jeg: "Det er flere tidligere tråder om temaet, hvor de fleste punktene er belyst. Les for eksempel mer her og her - har skrevet tankene mine i denne posten." Vil du ha autofokus og skuddtakt, eller betale gjennom nesa for litt mindre støy med litt bedre bildekvalitet? Dette er to forskjellige kamerakategorier - sport vs studio/landskap. Endret 7. desember 2011 av Trondster Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Takker Trondster Forøvrig bruker jeg nå ett NEX 3 med adapter og diverse linser. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Alt mellom himmel og jord bortsett fra sport. Litt skikjøring men det er alt. Da er vi påen igjen Er et relativt enkelt svar, 7D passer til deg siden det er et mer allround-kamera, eller som jeg har sagt i andre tilsvarende poster "vet du ikke hva du skal ha/trenger så er ikke 5D noe for deg". Studio, landskap og andre statiske må er 5D best, altså til den fotografen som gjerne bruker endel tid for og få et optimalt bilde. Til snapshoot og bevegelige mål funker 7D bedre, til den fotografen som vil ha et bra kamera som kan brukes til omtrent alt utenom og slå inn spiker. Endret 7. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Hvis man ikke trenger den ekstra høye skuddtakten og/eller den gode autofokusen kan man også vurdere 60D, som er et bedre valg til for eksempel video - enn 7D er. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Har ett budsjett på 20000 i første omgang og valget står mellom disse to. 7d er det fornuftige valget rent økonomisk i forhold til at jeg får mer glass med det til mitt budsjett men følelsene sier at jeg skal gå for 5d med ett enkelt objektiv og heller vente lenge med å fylle opp med flere objektiver. Dere må rett og slett hjelpe meg med enten å støtte meg i det fornuftige 7d valget eller gi etter for fullformat valget med gode argumenter. Blir snart gal av å ikke få bestemt meg og dagen da utbyttet kommer på konto nærmer seg med stormskritt. Det eneste valget jeg har gjort og bestillt er bag hehe Think Tank Retrospective 10. skal du bruke kameraet i fuktige omgivelser så ikke velg 7D.mange skrekkhistorier med det kameraet og fukt... Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 har lest en og annen historie og synes det er svært merkelig at ett kamera som liksom skal være så godt værtettet ikke tåler fukt. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) har lest en og annen historie og synes det er svært merkelig at ett kamera som liksom skal være så godt værtettet ikke tåler fukt. Egen erfaring: Stått i regn og sludd flere ganger med et dryppende vått kamera som aldri har gitt opp. Det har selvsagt fått seg en skikkelig omgang tørk med alle luker åpne etter badingen, men for meg virker det vanntett nok. MEN tro ikke at du får det på garantien dersom det får vannskader.. :-/ Endret 8. desember 2011 av H_Treider Lenke til kommentar
Torbjs Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Gode kameraer begge to, jeg for min del gikk fra 7D til 5D mkII og er fornøyd med det. 5D er ikke noe utpreget studiokamera, det er stort sett kliss likt 7D hva angår ergonomi og bruk. Jeg bruker det stort sett til portrettfoto, landskap og ellers hva man bruker et vanlig kamera til. God bildekvalitet og jeg får utnyttet 17-40 vidvinkelen min bedre enn jeg gjorde med 7D'en. Jeg ville gått rett på 5D hvis ikke skuddtakt er viktig. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Alt mellom himmel og jord bortsett fra sport. Litt skikjøring men det er alt. Vet at 7d er hurtigere og mer egnet for den typen foto enn 5d men grunnen til at det "daterte" 7d overhode er med i bildet er at det ligger perfekt i hånden og det gjør da også 5d :)Det aller meste av det jeg tar bilder av står som regel bom stille bortsett fra folk som har en liten tendens til å flytte på seg Jeg har både 7D og 5DII, men skulle jeg måtte velge bare et av de ville det blitt 7D pga allsidigheten dette representerer. Begge husene er modne etterhvert, og 5DII er 1 år eldre enn 7D (kom i sept. 2008, mens 7D kom i sept 2009). Det er antagelig stor sjanse for at begge blir erstattet i 2012, og mulig da at bruktprisene vil falle etterhvert. I praksis er det punktet 5DII er litt bedre på er ISOstøy ved høyere verdier, ellers har 7D overtaket på resten. Og 7D's autofokussystem er blant det beste som finnes pr i dag, og utklasser det gamle i 5DII (som det har arvet fra 5Dmk1). 7D er et mye mer moderne hus som er spekket med nær sagt alt du kan tenke deg. Men som andre har nevnt før er det skrevet mange ord om 5DII vs 7D. Det ideelle er selvsagt å ha begge, men må man velge et bør en se realistisk på hva hovedbruken blir - samt at objektiver har en tendens til i snitt å bli noe dyrere til ff, dog med unntak selvfølgelig. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 skal du bruke kameraet i fuktige omgivelser så ikke velg 7D.mange skrekkhistorier med det kameraet og fukt... Tja, jeg tror ikke det er såpass mange som man får inntrykk av - heller svært få i forhold til antall solgte, men de få som har vært uheldig har vel heller gjort mye av seg rundt på nettet. Jeg tviler på at 5DII er bedre bygget eller tettet, eller har en lavere andel fuktskader - og forholdet er nok heller at langt flere tar 7D med seg ut i ruskevær enn folk med 5DII. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Forøvrig har 5DmkII og 7D "samme" værtetting, så det burde ikke stå på det.. Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 takk for all hjelp og innspill. Var i fotoforretningen i dag og valget falt på 7d, 17-40 f4 og 70-200 f4 som er bestillt. Dette blir mitt grunnoppsett så får jeg ta raske og flere linser etterhvert Orket bare ikke tenke mer og tok spranget etter å ha lest meg grønn i mnd. Man må til slutt bare hoppe i det hehe Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Grattis - tror du blir storfornøyd! Endret 8. desember 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Har ett budsjett på 20000 i første omgang og valget står mellom disse to. 7d er det fornuftige valget rent økonomisk i forhold til at jeg får mer glass med det til mitt budsjett men følelsene sier at jeg skal gå for 5d med ett enkelt objektiv og heller vente lenge med å fylle opp med flere objektiver. Dere må rett og slett hjelpe meg med enten å støtte meg i det fornuftige 7d valget eller gi etter for fullformat valget med gode argumenter. Blir snart gal av å ikke få bestemt meg og dagen da utbyttet kommer på konto nærmer seg med stormskritt. Det eneste valget jeg har gjort og bestillt er bag hehe Think Tank Retrospective 10. skal du bruke kameraet i fuktige omgivelser så ikke velg 7D.mange skrekkhistorier med det kameraet og fukt... Tja,i forhold til antall solgte er det vel ikke så mange skrekkhistorier, og de fleste er jo her på akam :-) Jeg kjenner til tilfeller med andre Canon kamera og med Nikonkamera som det er opplevd det samme med, uten at det har blitt startet en tråd om det her. Mulig vi som bruker 7D i pøsende regn, sludd , snefokk og ned til minus 30 grader skulle starte en tråd, tror inntrykket da ble litt annet . Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Har gått til innkjøp av regntrekk, men likevell blir det jo meget klamt under og på huset ved bruk. Bruker også 7D ute i kulden og ikke hatt noe problemer. Har gått på tryne i skogen med kamera langt ned i snøen og ingen problemer med min 7D ang vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå