Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fremgang, men trenger litt hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen dager siden fant jeg min gamle stasjonære data og har prøvd og fikse den sånn jeg kan komme meg inn og ta backup og har så gjerne lyst og komme inn og få sjekket ut alt som ligger på harddiskene, har ikke vert på dataen på 4-5 år.

Før jeg satte den vekk, så var skjermen helt svart og reagerte ingenting når den ble skrudd på.

Jeg åpnet og så at noen ledninger hadde løsnet og fikk ordnet opp i det, og nå er det problemet mitt dukket opp!

Endelig fikk jeg respons når jeg skrudde på, den gikk sin gang i starten og windows begynte og last og skjermlyset var grønt, og så rett etterpå detter skjermen bare ut og går i "standby".

Er det noen som har peiling på hva det kan være? Jeg har selv ingen peiling.

Går det eventuelt ann og bare flytte harddiskene over i en annen data og sjekke dem ut?

Jeg vet ikke hvor jeg har det i fra og om det stemmer, men er redd for jeg må formatere dem hvis jeg bytter data?

Synsing og svar tas imot med stor takknemmelighet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er rimelig problemfritt å sette harddisken over i en annen PC:

Du kan enten bare skru den ut og koble dem inn på en annen på helt vanlig måte (de vil da dukke opp som sekundære disker) eller du kan bruke en USB-tilkobling for harddisk av noe slag om du vil (nyttig om du ikke vil åpne den andre maskinen eller om maskinen du skal teste diskene med er en laptop som ikke har plass til flere disker).

Slike nehter kan du enten få lokalt fra diverse databutikker for 150-200kr'ish eller ekstremt billig på ebay for et par dollar (men typisk 2-3 uker levering fra hongkong).

2. Anngående oppstartsproblemet ditt så er det vanskelig å si veldig mye basert på såpass lite info - men du kan i første omgang prøve å starte maskinen og hamre F8 tasten før windows logoen kommer opp. Det skal gi deg tilgang til startup-menyen der du kan velge å starte i "safe-mode". Dette slår av alle ikke-esensielle funksjoner og reduserer dermed sjansene for at noe kan gå feil i oppstarten av operativsystemet. Hvis dette gjør at du kan komme deg inn på windows så kan du fremdeles få tilgang til harddisk-filene dine der så du kan ta vare på ting du trenger. Merk at nettverket vil være avslått ved midnre du evt. velger "safe-mode with networking". Best å prøve vanlig safe-mode først da det er det aller mest minimalistiske.

-Stigma

Lenke til kommentar

okei takk skal du ha :) så jeg kan kjøpe noe slik at jeg kan koble en vanlig intern harddisk med usb? jeg prøvde og koble dem til en dell pc, men den hadde SATA-tilkobling og jeg brukte IDE-tilkobling i min gamle. Kan jeg bare koble den opp til en ledig IDE-tilkobling og strøm-tilkobling som går gjennom cd-rom? og må den byttes om til slave elle skal den stå på master?

Lenke til kommentar

okei takk skal du ha :) så jeg kan kjøpe noe slik at jeg kan koble en vanlig intern harddisk med usb? jeg prøvde og koble dem til en dell pc, men den hadde SATA-tilkobling og jeg brukte IDE-tilkobling i min gamle. Kan jeg bare koble den opp til en ledig IDE-tilkobling og strøm-tilkobling som går gjennom cd-rom? og må den byttes om til slave elle skal den stå på master?

den gamle disken din er IDE? Jeg anntar dete er en standard stasjonær 3.5tommer disk?I så fall trenger du noe slikt:

For å koble til IDE disken via USB:

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-IDE-2-5-3-5-5-25-hard-disk-drive-HDD-Cable-/200685792434?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb9ce2cb2

For å gi strøm til harddisken dersom du ikke vil stresse med å gi dem strøm på en annen måte-f.eks. ved å la den få strøm via gamle maskinen sin PSU:

http://www.ebay.com/itm/12V-5V-AC-Adapter-HARD-DISK-DRIVE-Supply-Power-9769-/180762469800?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a164865a8

Merk som sagt at dslike varer fra ebay tar 2-3 uker å levere normalt (pga. de fleste slike ting leveres fra hongkong).

Du kan også kjøpe tilsvarende varer her i norge, men regn med å betale minst 250-300kr for adapteren og kansje 100-150kr for strømadapteren i så fall. Det spørs hvor mye hastverk du har.

Lignende varer har jeg fra ebay (i mange eksemplarer) og de fungerer flott - dog man kan nok renge med at det er en litt høyere sjanse for feil i produktene i gjennomsnitt og selvfølgleig ingen praktisk måte å returnere dem på. Jeg har 9 slike adptere og 2 tilsvarende PSUer og ingen av dem er død enda ihvertfall.

Du kan forøvrig låne en et sett av meg gratis om du er i Bergen og kan komme på døren og hente/levere. Jeg er grei sånn ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nice! har lett etter noe sånn, men var ikke sikker på om det fantes hehe :p

ja den gamle disken er IDE ja, så jo supert ut, takk for du tok tiden og legge med linkene :)

jeg var i bergen på dagstur i går men skal ikke der igjen med det første, men tusen takk for tilbudet uansett! :)

Sjekker ut litt forskjellige nettbutikker nå, ser ut som det blir denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789#info

Så blir det og grava litt i gamle filer, takk skal du ha for all hjelpen, blir nok nyttig i fremtiden og for min del!

Made my day :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...