Gå til innhold

[Løst] wifi => kabel

LimeCut

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg lurer på om det er mulig å få tak i en sak som henter inn trådløsenettverkssignaler, og kan kjøre dette videre med en kabel.

Det som er greia er at jeg har nett via naboen, og det er da per trådløst. Men ruteren dems er så sykt ustabil, så jeg vil helst sitte bak min egen ruter for lokalnett, overføring til ps3 osv.

Så jeg vil hente det trådløse signalet, og sende det inn i "internett-porten" på ruteren min og dele det videre via den.

Noen som har hørt om en sånn dings, eller er detta noe jeg burde lage selv og ta patent på?? x)

Kom nå dog på at det må jo være en form for passord håntdtering på saken, og det er vel kanskje derfor jeg ikke har funnet noe? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en repeater med kablet utgang.

Jeg bruker normalt rutere med DD-WRT til dette. Da har du muligheten til repeate både via trådløst og via kabel fra der den plukker opp signalet.

DD-WRT er custom firmware for rutere og kan legges inn på mange rimelige rutere for å gi dem betydelig forbedret stabilitet og massevis av ekstra funksjoner. Merk at ikke alle rutere kan akseptere DD-WRT, så sjekk kompatabilitetslisten før kjøp.

open-wrt og tomato er også gode alternativer.

Jeg bruker selv en DIR-615, og en slik kan du få fra ebay for 150-200kr inkl. frakt. Ruteren har "boss" firmware fra før men god hardware for pengene og blir en veldig god ruter med skikkelig firmware.

Følger du "universal repeater" guiden på dd-wrt siden så kan du sette opp akkurat det du beskriver.

Alternativet til dette er å kjøpe en ferdig-fra-butikk repeater, og finne en som også har kablet utgang. Dette finnes nok også, men koster som regel mer og er også utrolig begrenset i hvilken funksjonalitet den har. Fordelen er jo dog at det ikke involverer noe komplisert oppsett av utstyret.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har du problemer med stabiliteten, så råder jeg deg til å bruke repeater og ikke repeater bridge.

Repeater bridge henter ipadresser fra naboens nett, mens repeater bruker egne ipadresser i et annet subnett enn naboen.

Hvis stabilitetsproblemene skyldes trådløssignalet, så kan du sette på en god antenne på egen router.

Godt poeng. da slipper du ihvertfall å miste kontakt til hele nettverket selv om nettet går ned.

Jeg tror det fines tutorials som dekker begge disse mulighetene på DD-WRT siden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Heisann her har det kommet masse gode svar.

Nå har nettet vært stabilt et par dager, men jeg tror nok allikevel jeg vil gjennomføre dette. Jeg har en LINKSYS E3000 ruter, og den har i hvert fall ikke bridge med den firmwaren den er på nå. Jeg kjenner jeg uansett er interessrt i å lære litt om dette.

Skal kikke litt på DD-WRT, og se hva det egentlig er for noe, så får vi se hva det blir til.

Hvorfor bruker den ip'er fra naboen sin ruter når den er i bridge? Vil ikke alt da kræsje hvis det da er den som får dhcp serveren, og den detter ned?

Takker for hjelpa så langt, så skal jeg se om jeg finner på noe, kan godt bli til at jeg kjøper en ny router også :)

Takker og bukker :)

-LC

Lenke til kommentar

E3000 er nok en fin router å bruke med DD-WRT: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_E3000

I repeater bridge deler man (W)LAN og mottar alle ipadresser fra den første routeren.

Det er derfor en fordel å bruke repeater (uten bridge) som har egen DHCP. Da er det kun internett som faller ut ved brudd mot nabo.

Okai :) Da skal jeg se nærmere på det, selvom det så ut som at det var store kjangser for å bricke ruteren (antar det er en måte å ødelegge den på, typ gjøre den til en "murstein"?). Skal se på det etter eksamen. :) Finnes vel ingen bedre måte å ringe jula inn, enn med lokalnett som fungerer selvom ruteren til naboen suger x) hehehhe :p

Takker for all hjelp så langt, men dere skal ikke bli forundra om det kommer flere poster her etter 13.des :) ^^

- LC

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hihi! Da har jeg fått tak i en router som jeg ikke blir lei meg for om jeg ødelegger, denne har også eksterne antenner (les to), og ikke interne som mitt utgangspunkt. Ruteren er en Linksys WRT 160 NL, og den kjører per nå dd-wrt. Nå skal jeg se nermere på å lage en repeater (uten bridge), også får vi se hvordan det går :D

Takker for all hjelp så langt, og grunnen til at jeg ikke har begynt før er naturlig nok at jul ikke var heeeelt i mine planer... og pluttselig så var den der x)

Men nå er det prosjekttid for fullt :)

Edit:

Veeeel, får ikke helt til denna reapeater tingen. Fulgte denne guiden: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wlan_Repeater. Men kan ikke finne mitt "virituelle" nettverk, når det ikke broadcaster (gav det ett annet navn for å være sikker på at jeg skulle se forskjellen i hvert fall).

Enda en ting jeg lurer på er hvorvidt det er mulig å hente ut dette trådløse signalet via en kabel? er det mulig :) (ser at det står wifi-repeater)

Edit2: Måtte fikse link

Edit3: Blir jeg nødt til å fikse noe på ruteren til naboen, siden det står "Pysical Interface ath0", antar jeg det er atheros chipset eller noe i den duren, og da ble jeg litt usikker på hva de mente med "There is no "Repeater" mode on Atheros units, but you still can use it as repeater, just set the original interface as "client" and get it to connect to your AP, then create a virtual interface to broadcast the new SSID.". Tror dog jeg har tolket det rett, men dere kan godt forklare hva det betyr!

EditSiste: Da har jeg faktisk fått det til. Hadde satt på feil wpa algoritmer! måtte ha TKIP+AES, og da funka det :)

Da blir det stabilt homenetworking håper jeg i hvert fall :D

Endret av LimeCut
Lenke til kommentar

Bra du fikk det til. Som nevnt så måtte du først sette opp en klient (link mot naboen). Deretter lager man et virtuelt aksesspunkt som man kan koble seg til lokalt. Du vil også få aksess til internett og LAN via lanportene på routeren.

Jepp. :) Fikk litt mer oversikt over hva som egentlig skjedde når ting funka x) hehe :p

Så nå lurer jeg jaggu på å smelle på en bridge inne på kontoret også. Har vært litt ustabilt til mediaserver til playstation... Funker sjeldent mer enn en time om gangen, og filmer varer gjerne halvannen til to timer. Jeg mister kontakt med ruteren i et halvt sekkund, og det er nok til å bryte streamen. Så tenkte jeg skulle prøve å sette opp en ruteren som henter signalet ved playstation (for der er det allright signal fra naboen), og bridge ruteren inne på kontoret mitt (hvor det ikke er så godt signal fra naboen) med ruteren ved ps3. Uansett artig å se om jeg får det til å funke.

Takk for hjelpa, ser på denne saken som løst nå, siden ting fungerer (så nært som det kommer) slik som jeg vil :)

Endret av LimeCut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...