Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det en slik lov?

TeraPower

Anbefalte innlegg

Så der kom snøen til Jessheim og snøfreserne er i gang...

Idag har jeg freset snøen vekk fra innkjørselen og foran garasjen. All snøen som jeg freser lander på eiendommen min (Ved garasjen).

Ikke så lenge siden har naboen begynt å frese han og, men 90% av snøen han freser lander på eiendommen vår (I hagen vår hvor vi har plantet og pyntet masse ting noen måneder tilbake).

Når faren min så det så gikk han bort til naboen og spurte hvorfor han freser alt mot hagen vår. Naboen sa at han har lov til det, men faren min tror ikke noe på det. Det samme har skjedd i fjor, når faren min sa om dette på jobben har medarbeiderne hans sagt at det er ikke lov og at han burte kaste all snøen bort på innkjørselen hans.

Så er dette egentlig lov eller ikke?

Sånn ser det ut ovenfra.

Blå - Naboens eiendom

Rødt - Vårt eiendom

Grønn - Hus/Garasjer

Grå - Vei

Snøen han freser fra veien sin lander i hagen vår som er bak huset (gjerder med veien hans)

GNVPD.png

Epic Google Map Kvalitet

Og hvis det ikke er lov, hva burde vi gjøre?

-TP

Endret av TeraPower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen har lov å ta seg til rett på andres eiendom.

Jeg hadde advart han med at en gang til, så vil også jeg ta meg til rett på hans eiendom, eller anmelde det.

Så hadde jeg samlet masse snø som han har fått i parkering/inngangsparti. Ville han hatt snøkrig så har han fått det hos meg ;)

Edit: samt kjørt på plen og kastet tilbake det han hev over pluss det som var på plen fra før.

Edit2: jeg ville ha filmet når han har gjort det og fått med dato slik at jeg hadde hatt bevis for at det har vært han som har startet tullet. Sånn i tilfelle hvis han filmer at dere gjør det og melder det.

Endret av kandasa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Dere har to separate eindommer, dvs naboen din har ingen adgang til å gjøre noe som helst på din eniendom uten tillatelse, og omvendt.

Naboloven regulerer forhold mellom naboer.

Småirriterende, forbigående tilfeller rammes ikke; det skal mer kvalifiserte problemer til før du kan påberope deg denne loven.

Dersom problemet er av stor art, det er konstant til bry, og dere får mange problemer vedrørende dette, anbefaler jeg dere å snakke med naboen om at det han gjør faktisk er ULOVLIG i hendhold til naboloven; han har ingen anledning til å kast noe som helst over på deres eiendom.

Hvis han ikke gir seg etter det, anbefaler jeg at dere snakker med en mekler/juridisk rådgiver, evt klager saken inn dersom dere har et lokallag/organ som tar seg av slike nabokonflikter.

Jeg tviler på at saken etter sin art blir tatt opp til domstolsbehandling, men konfliktrådet er en ypperst god mulighet dersom vedkommende ikke gir seg selv etter at du prøver overnevnte tiltak.

Ønsker deg lykke til; jeg vet en god del om irriterende naboer ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle forslag, spesielt til Maria som har brukt mye tid på dette ;)

@Kandasa Faren har filmet det allerede ;) Må nok gjøre det på nytt imorgen siden han glemte å bruke "natt modus" så det er nesten helt mørkt.

Meldt enda mer snø imorgen P:

Lenke til kommentar

Alt hva folk finner på å kjekle om.

Gjør det enkelt: Si til naboen at det er forstyrrende å få frest snøen inn i hagen, be ham vennlig om å slutte. Kommer dere på enkle muligheter til å få snøen plassert et annet sted?

Så kan du i en vanlig høflig tone trekke inn litt jus: Fortell også at det er deres eiendom, og at han i utgangspunktet må ha tillatelse til å frese inn snø over grensen. Be ham forklare HVORFOR han mener han har lov til dette. Er dette avtalt? Gir loven ham rett til det? Det er HAN som må begrunne dette, all den tid dere faktisk eier tomten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Berre av rein nysgjerrigheit: kor dumper dere snøen?

Hiver dere den også over på annen manns eiendom (kommunen sin?) ved å kaste snøen på andre sida av vegen?

Dersom dere gjer det så vil det virke rart å kreve at ikkje naboenskal få ta seg til rette på samme måte.

Dette er uansett ei typisk konfliktrådsak.

Mitt råd vil være at dere snakker med naboen for å komme til ei enigheit om korleis dere kan løyse dette på ein måte som er akseptabelt for begge parter.

Du vil for all del unngå at dette blir ein skikkelig nabokrangel, sjølv om dere juridisk sett har lova på deres side.

Plutselig blir naboen sur og finner på at snøfresinga må gjerast omgåande om morgonen og dermed vil dere våkne kvar morgon til lyden av ein snøfreser.

Dersom dere er lite fleksible så blir naboen lite fleksibel også.

Skadeverk på planter er eit greit argument som burde være lett å forstå også for naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...