Gå til innhold

Spørsmål rundt det å være kristen

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Derfor er det å si at man tror å stille seg sårbar. Jeg tar frem det som er dyrebart og viktig for meg, men blir ikke møtt positivt på det. Det får så være.

Beviset på at "sårbarhet" er utrolig sterkt, ligger for meg i realitetene ved at ekte tilgivelse, er sagt å være en gudommelig hevn. Ingenting irriterer "uroa" mer enn mildheten ... ;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tro tenker jeg også det ligger litt i det å gjenkjenne de tegnene man får og ha tiltro til det selv om det ikke er det beviset man selv mener er det beste tegnet/beviset som kunne appelere til enn. Vet at mange ikke liker at man kvoterer Jesus, eller andre bibelvers. Men siden Jesus er essensen i kristendommen tilater jeg meg å sitere han likevel (det er tross alt en tråd om spørsmål om kristen tro). Jesus sa selv at man ikke får noe mer tegn enn det at menneskesønnen skulle være i jordens hjerte 3 dager før han stod opp. Matt 12: 38-40. Kan dette bevisest, så kan jeg ikke konkludere med noe annet enn at Jesus må ha vært Gud i menneskelig form som kom til jorden. Er det mange som mener det er galskap å ha tiltro til at 2000 år gamle tekster kan stoles på ja, har noen klart å motbevise det? nei.. er jesus den mest dokumenterte personen som noen gang har levd? Ja. Peker bevisene på at evangeliene er sanne. Jeg synes det. Ville disiplene levd et liv i tortur og etterfølgelse for en sak de visste var tull? Jeg personlig hadde nok tenkt at Jesus burde ha gått opp rett til keiseren og sakt 'told you so' eller noe lignende. Men han valgte å vise seg først til kvinner. Kvinner som var sett ned på i den tiden og videre 415 øyenvitner (som kommer fram i den første videoen jeg postet) Ville man funnet opp slike detaljer? Ville man funnet opp en historie om en Gud som kommer til jorden, velger å ri inn på eselfole, henger med utkastene, tjener de menneskene han treffer og til slutt lider noe helt enormt. Det høres ulogisk ut, men for meg viser det bare enda mer at det kan ikke ha vært funnet opp. Er det da forventet at alle skal ha brukt masse energi og krefter på å finne ut hva alle religioner, livssyn etc. sier? Jeg tror innerst inne at Gud prøver å vise seg på ulike måter, hvertfall til de som ærlig søker han. Jeg går en tur i fjellet og kan ikke forstå annet enn at det må være en skaper. Jeg har en hunger etter det åndelige og tror at den må komme fra et sted. Mest av alt kanskje vises det ved at Gud i følge bibelen har satt sitt stempel på sine etterfølgere ved at man mottar den hellige ånd som om man velger å leve etter dens ledelse blir mer lik Jesus hver dag. Mer bibelspråk men åndens frukter er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet. Det er nok ikke så tydelig alltid i noen kristne enn andre av den enkle grunn at man kanskje ikke har brukt så mye tid med Gud i bønn, hans ord, eller bare oppmerksom på hans nærvær. Jeg kan nok ofte vises som ikke helt representativ for Jesus sitt sinnelag, men merker at jeg blir forandra innvendig de periodene jeg bruker mer tid på Gud. Ellers er det som slår meg mest de videoene fra forfugte kristne i kina hvor du helt bokstavlig ser at øynene skinner og jeg har aldri sett noen så tydelig lykkelige mennesker til tross for omstendighetene, da tenker jeg wow det vil jeg ha mer av. Ellers er det pussige med tro at det ikke handler så mye om intellekt men en ærlig søken etter Gud noe som ikke virker logisk heller.. Men som sakt, hvilken Gud ville tilate et system der IQ avgjorde hvem som fant fram til ham.

Vil hilse med denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=-xU9GR4H0WQ

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar

Jesus sa selv at man ikke får noe mer tegn enn det at menneskesønnen skulle være i jordens hjerte 3 dager før han stod opp. Kan dette bevisest, så kan jeg ikke konkludere med noe annet enn at Jesus må ha vært Gud i menneskelig form som kom til jorden.

Muligens litt vanskelig å bevise noe som er billedlig og ikke bokstavelig talt, da jorden vår ikke bokstavelig talt har et fysisk hjerte.

Er jesus den mest dokumenterte personen som noen gang har levd? Ja.
Nei. Adolf Hitler, Mohandas Karamchand Gandhi, George W. Bush og Vladimir Iljitsj Uljanov (Lenin), er alle personer som er mye mer, og mye bedre, dokumenterte enn Jesus fra Nasaret. Såklart har jo dette en klar sammenheng med at de alle levde i tider og steder hvor metoder for dokumentering var betydelig mer avanserte enn i Midtøsten under jernalderen.
Lenke til kommentar

Vil hilse med denne videoen:

I videoen sies det gjentatte ganger at du kan treffe Gud i god stolen din, vel å merke hvis du har en bibel i hånden ?

Jesus Kristus (dvs. Gud) kan du treffe i alle ekte kristne ! Akkurat som Gud var i Jesus Kristus, er Han i alle kristne som har latt Jesus Kristus bli en del av seg selv.

Lenke til kommentar

Muligens litt vanskelig å bevise noe som er billedlig og ikke bokstavelig talt, da jorden vår ikke bokstavelig talt har et fysisk hjerte.

Hvor står det fysisk hjerte. Tolk det som du vil. Er ikke relevant hvor, han døde han stod opp, det er nokfor meg.

Nei. Adolf Hitler, Mohandas Karamchand Gandhi, George W. Bush og Vladimir Iljitsj Uljanov (Lenin), er alle personer som er mye mer, og mye bedre, dokumenterte enn Jesus fra Nasaret

greit kanskje feil spørsmål, er han historisk dokumentert? ja, det er nok for meg.

I videoen sies det gjentatte ganger at du kan treffe Gud i god stolen din, vel å merke hvis du har en bibel i hånden ?

Nei i videoen sier han ikke du må møte Gud med en bibel i handen. Er det en god måte? ja.

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar

Jesus Kristus (dvs. Gud) kan du treffe i alle ekte kristne ! Akkurat som Gud var i Jesus Kristus, er Han i alle kristne som har latt Jesus Kristus bli en del av seg selv.

De fleste skjønner at du tar feil når du snakker om ekte og falske kristne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei i videoen sier han ikke du må møte Gud med en bibel i handen. Er det en god måte? ja.

Du kan lese bibelen i 40 år uten å komme i kontakt med Gud, så nei.

Gud kontaktet verden gjennom personen Jesus Kristus, det er i personen Jesus Kristus du kan komme i kontakt med Gud. Gud er i Jesus Kristus, Jesus Kristus er i de kristne. Treffer du en ekte kristen, treffer du sammtidig Jesus Kristus og i Ham, Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du kan lese bibelen i 40 år uten å komme i kontakt med Gud, så nei.

Synd at mine erfaringer allerede flere ganger har gått imot dette, og det som 23 åring. Odsen er at det blir mange flere i løpet av de neste 40.

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar

Synd at mine erfaringer allerede flere ganger har gått imot dette, og det som 23 åring. Odsen er at det blir mange flere i løpet av de neste 40.

Det er Jesus Kristus som er veien til Gud, ikke skriften (bibelen)

NT > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem – men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

Skriftene bare forteller om Gud, mens Jesus Kristus er Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Likevel inneholder bibelen Jesus Kristus sine utalelser. Har man dokumentert Jesus sine utalelser og man mener at han er veien til Gud, bør man ikke lese det Jesus selv har sagt?

Men er selvfølgelig enig i at Jesus er veien.

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er falske jesuser ute å går også ja det er gjerne onde ånder som imiterer jesus sin stemme og prøver å kommandere deg. Det kan være vanskelig å forstå dette da man ikke kan se ham direkte.

Men de fleste som imiterer kjenner stemmen hans og har lært seg å imitere ham. For å sjekke om du en sprø kan du gjøre en enkel test. Hold for ørene når du hører stemmen snakke for å sjekke om stemmen er inni hodet eller kommer utenifra. Kommer stemmen uteifra er du ikke sprø men det kan likevel være en imitator.

Jesus vil aldri be deg gjøre rare ting. Men han liker at man lever normalt og jobber ærlig og har det bra i livet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Likevel inneholder bibelen Jesus Kristus sine utalelser. Har man dokumentert Jesus sine utalelser og man mener at han er veien til Gud, bør man ikke lese det Jesus selv har sagt?

Akkurat som folk på Jesu Kristi tid ikke forstod hva Han sa, forstår heller ikke i dag folk hva Han sier, når de leser Hans ord i det nye testamentet. Lesing er med andre ord ikke den rette måten å komme i kontakt med Gud på

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Akkurat som folk på Jesu Kristi tid ikke forstod hva Han sa, forstår heller ikke i dag folk hva Han sier, når de leser Hans ord i det nye testamentet. Lesing er med andre ord ikke den rette måten å komme i kontakt med Gud på

Dette stemmer forsåvidt. Han er helt klart superintelligent, Man må være det også for å skjønne hva han mener.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Det er falske jesuser ute å går også ja det er gjerne onde ånder som imiterer jesus sin stemme og prøver å kommandere deg. Det kan være vanskelig å forstå dette da man ikke kan se ham direkte.

Men de fleste som imiterer kjenner stemmen hans og har lært seg å imitere ham. For å sjekke om du en sprø kan du gjøre en enkel test. Hold for ørene når du hører stemmen snakke for å sjekke om stemmen er inni hodet eller kommer utenifra. Kommer stemmen uteifra er du ikke sprø men det kan likevel være en imitator.

Jesus vil aldri be deg gjøre rare ting. Men han liker at man lever normalt og jobber ærlig og har det bra i livet.

Jesus Kristus har ikke noen bestemt stemme eller noen bestemt utsende, du kan kjenne Ham igjen på, Tony*R*White

Det er mere Jesu Kristi ånd du legger merke til at er i den personen du treffer.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jesus Kristus har ikke noen bestemt stemme eller noen bestemt utsende, du kan kjenne Ham igjen på, Tony*R*White

Det er mere Jesu Kristi ånd du legger merke til at er i den personen du treffer.

Jeg har hørt ham ganske mange ganger og han bruker omtrent den samme stemmen hele tiden og høres omtrent 33 År gammel ut.

Lenke til kommentar

Dette stemmer forsåvidt. Han er helt klart superintelligent, Man må være det også for å skjønne hva han mener.

Nei, du må være som et barn til sins.

Lenke til kommentar

Det er ikke ofte jeg blir provosert men mener dere virkelig å fraråde folk fra å lese bibelen???

Når Jesus sine egne ord er nedskrevet og dere kaller dere etterfølgere av Jesus, er det ikke da greit å lese hva han har sagt?? Og det kan hende at din tolkning av 'jordens hjerte' var for difust til å forstå, men for meg er det iallefall krystallklart!

Er dette for difust for oss vanlige dødelige å forstå?

Be a Light in the World

Matthew 5:16 Let your light so shine before men, that they may see your good works, and glorify your Father which is in heaven.

Love Your Enemies

Matthew 5:43-44 Ye have heard that it hath been said, Thou shalt love thy neighbour, and hate thine enemy. But I say unto you, Love your enemies, bless them that curse you, do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you;

Do Unto Others

Matthew 7:12 Therefore all things whatsoever ye would that men should do to you, do ye even so to them: for this is the law and the prophets.

The Greatest Commandment: Love God and Your Neighbour

Matthew 22:37-40 Jesus said unto him, Thou shalt love the Lord thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy mind. This is the first and great commandment. And the second is like unto it, Thou shalt love thy neighbour as thyself. On these two commandments hang all the law and the prophets.

Be a Servant to Others

Mark 10:45 For even the Son of man came not to be ministered unto, but to minister, and to give his life a ransom for many.

Endret av Jar-of-clay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Nei, du må være som et barn til sins.

Er som en tenåring til sinns.

Ganske lurt å være kristen. For hvis en kristen person havner i helvetet på ett eller annet hvis er Jesus veien ut igjen. Fanden er veldig keen på a samle sjeler.

Havner man nede der så må man i såfall må den personen huske på vannet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Hvor står det fysisk hjerte. Tolk det som du vil.
Det er jo det som er HELE poenget mitt. Hvordan kan en bevise noe billedlig som må tolkes?

greit kanskje feil spørsmål, er han historisk dokumentert? ja, det er nok for meg.

Det er Muhammed også. På tide å konvertere til Islam? Ikke glem at Jesus fra Nasaret også er en del av Islam.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...