Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg vet ikke om det gjelder alle men det gjelder i alle fall meg. Det er mye i stillheten jeg finner Gud eller han finner meg Interessant, fordi jeg tenker i samme baner - men, har du noen teknikker du bruker på deg selv, for å kvalitetsikre at du ikke bare ble offer for selvbedrag? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hadde vært morsomt om leirene kunne byttet side. Slik at RWS kom med argument for at alt er skapt av en Gud, og Jar-of-clay argumenterte mot ved å vise til "bevis". Eller hva med å bytte leir fra en gud til mange guder? Det vil nok ikke PencilCase like for han er ganske besatt av at det bare kan være en. Thor med hammeren er også der oppe, men jeg tror nok han er mer som en kan kalle en engel. Hvorfor putter du guder fra en religion inn i kontekst til en annen religion? Hvorfor skal en nordisk gud nedgraderes til en undersott av en jødisk gud? Absurd! Jeg tenker heller at vi sier at Jesus er et tussetroll fra Jotunheim. Forøvrig kan du si så mye du vil om alt du vet og hva som er sikkert for deg. Aliyev er også ganske sikker på at Aserbajdsjan ikke er gjennomsyret av korrupsjon. Endret 19. juni 2012 av Abigor Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hadde vært morsomt om leirene kunne byttet side. Slik at RWS kom med argument for at alt er skapt av en Gud, og Jar-of-clay argumenterte mot ved å vise til "bevis". Eller hva med å bytte leir fra en gud til mange guder? Det vil nok ikke PencilCase like for han er ganske besatt av at det bare kan være en. Thor med hammeren er også der oppe, men jeg tror nok han er mer som en kan kalle en engel. Hvorfor putter du guder fra en religion inn i kontekst til en annen religion? Hvorfor skal en nordisk gud nedgraderes til en undersott av en jødisk gud? Absurd! Jeg tenker heller at vi sier at Jesus er et tussetroll fra Jotunheim. Forøvrig kan du si så mye du vil om alt du vet og hva som er sikkert for deg. Aliyev er også ganske sikker på at Aserbajdsjan ikke er gjennomsyret av korrupsjon. Da har du ikke fulgt med på søndagsskolen i det siste ... Jeg har, med hjelp av våre lokale forskere her på forumet, kommet frem til at det hele koker ned til; "vi vet ikke - men jeg har en idé" Det er min foreløpige gud, så holder jeg mine personlige opplevelser i imøtekommende dialogmodus. Endret 19. juni 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg vet ikke hvem som sover i timen her, for det er snakk om "her er det bare jeg som vet noe, alt jeg sier om mine fantasier er fakta". Er ikke et fnugg av "vet ikke" eller "jeg tror". Bare ren religiøs masturbering av egen fantasi, såkalt forkynnelse. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Man kan ikke diskutere imot sin egen erfaring, og iallefall ikke mot andres. Jeg kan ikke si hva av det du har erfart som er fantasi og ikke. Vet ikke hvilket perspektiv du har på livet, men alle har sitt liv sin veg og sine erfaringer og sine linser de ser verden gjennom. Pen c, til ditt spørsmål hehe nei, jeg er bare til stede og observerer og blir slått av hvor stor Gud er. En sjelden gang får jeg en overveldende følelse av Guds kjærlighet, andre ganger blir jeg bare slått av skjønnheten som er i en del små ting. Ellers har jeg opplevd mange bønnesvar, helbredelse, har opplevd å få bilde fra Gud om en person mens jeg ba for ham som stemte og sett litt forskjellig i åndeverden og hvor viktig det er å være forsiktig med hvilke krefter man involverer seg i. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg har opplevd at det er helt uviktig å være forsiktig med noe som helst av det som har med åndelighet å gjøre. Enten er jeg beskyttet av helvetes demoner eller så er det ikke noe hold i det. Jeg er ihvertfall immun. Hvis du ikke har møtt andre guder så har du så og si null grunnlag for å bedømme din gud. Hvis du bare har sett en film synes du kanskje den er fantastisk, men har du vært på kino en del ganger får du fort bedre smak og favoritter. Det er sant at alle har sin egen erfaring og sitt syn. Det er også sant at man kan si mye håndfast som gjelder for oss alle på en pragmatisk måte. Du sitter og skriver på pc, en ekstrem utvikling innen fysikk, kjemi og matematikk. Kjøleskapet ditt har blitt lagd uten noen form for påvirkning av religiøse opplevelser eller møter med "åndeverdenen". Bilen du kjører er ren fysikk, ikke en brøkdel av det er takket være spøkelser. Man kan si en hel rekke ting om hvordan ting faktisk er. Hvordan solsystemet ser ut, hvordan lys beveger seg og hva atomer består av. Man kan ikke engang si en minste konkret ting om noe som helst som har med guder, gudinner, eller magi. Ikke en ting! Alt er bare personlig synsing uten noen form for gyldighet i virkeligheten. Du kan studere astrofysikk til kreften tar deg, ikke en eneste gang vil du hverken se eller høre et fnugg av jesus, muhammed eller buddha. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Igjen, vi har tydeligvis veldig forksjellige måter å se verden på.. Jeg sitter å skriver på en pc, der bruker jeg enkeltbokstaver som jeg setter sammen til ord som systematiserer og kategoriserer tankene mine, og du har evnen til å tolke meningen fra alle bokstavene som jeg har satt sammen fordi du har en fantastisk hjerne som helt ærlig vi ikke vet halvparten om hvordan fungerer. Søk på savanter så ser du at en enkelt hjerneskade kan gi deg enorme egenskaper du ikke hadde. Videre går jeg bort til kjøleskapet fordi jo jeg har en vilje, ønske tanke og et valg om å åpne kjøleskapdøren, men hvor kommer denne viljen, tanken og ønsket fra? Kan det være at jeg har en sjel? En sjel som aldri har blitt vitenskapelig bevist. Og om man studerer atomer så finner man ut at den minste delen av et atom i seg selv er lyd, altså ikke noe handfast. Det er bare sammensetningen som gjør at man plutselig blir et atom, som igjen settes sammen til ting som blir substantiv, men i sin essens så er det ikke substantivt.. Det andre som er fasinerende med atomer er at den ene partiklen kan være på to steder samtidig. Wow kanskje det da er mulig at Gud også kan være flere steder samtdig? Men du har ditt verdensbilde, jeg har mitt... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Og vi kommer ingen vei så lenge det bare er et syn eller bilde. Alt du sier kan jeg si med samme gyldighet. Viten og konkret kunnskap derimot... Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Kanksje du kan det, til slutt må vi alle tenke selv og jeg har endt med å bli kristen. Men for å understreke, at noe er usynlig betyr ikke at det ikke er der. Kan du se vinden? Nei, men du ser effekten av den. Og hvor kommer vinden fra? Ser jeg Gud? Nei men jeg har følt effekten av ham.. At ikke alle har samme erfaringer er en ting, men det går også ann å stille spørsmål til det tankemønsteret man har. Det var jo du som var imot bastante holdninger. Endret 19. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Har du følt effekten av Gud? Enten klarer du å beskrive denne, eller så klarer du ikke. Hvilken av disse er det? Om du ikke klarer å beskrive den, så har du ikke følt effekten av Gud, du har følt en effekt, ett eller annet. Så det er på tide å beskrive denne effekten, ellers står vi igjen med at du enten lyger til meg, eller til deg selv. 3 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Følelsen som jeg har kjendt som Guds nærvær er vell en blandelse av en ekstrem følelse av å være sett, kjærlighet og fred, og samtidig en visshet om at wow han finnes. Det betyr ikke at jeg ikke har perioder med varierende tvil og tro, men de opplevelsene har satt et inprint i meg. Det er veldig mange sangere som beskriver dette så du kan fort finne ut at jeg er definitivt langt fra den eneste. http://www.youtube.com/watch?v=qI-Szg6TPRQ&feature=related Og hehe man kan kanksje ikke bevise Gud i den forstand men synes denne teorien var interessant: http://www.youtube.com/watch?v=-Ibc8sD5sgw Endret 20. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Det betyr ikke at jeg ikke har perioder med varierende tvil og tro, men de opplevelsene har satt et inprint i meg. Jeg skulle ønske at du fikk til å beskrive konkret disse opplevelsene ... Eks. måtte du gjøre noe selv - hvor var du, både psykisk og fysisk - har du opplevd noe lignende - hva har det egentlig endret for noe .. osv. Hva får deg til å tvile på troen? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Følelsen som jeg har kjendt som Guds nærvær er vell en blandelse av en ekstrem følelse av å være sett, kjærlighet og fred, og samtidig en visshet om at wow han finnes. Det betyr ikke at jeg ikke har perioder med varierende tvil og tro, men de opplevelsene har satt et inprint i meg. Hva nøyaktig er det du tviler på? At dette KAN være din fantasi som spiller deg noen puss nettopp fordi du så gjerne VILL at gud, som du tror på og til dels tviler på, skal være sant? Jeg tror at flere og flere både kristne og religiøse kommer til å få slike "syn" i fremtiden, for det blir verre og verre å gå ut blandt folk og bekjenne seg som kristen uten at folk drar litt på smilebåndet over denne blinde troen på jernalder myter og for liksom å kope med dette "lager" hjernen deres "bevis" for de som tror på disse mytene. Disse bevisene er like verdiløse som påstandene såklart, men de beveger seg (dytter påstandene), også som vanlig, inn på områder vitenskapen enda ikke helt har hatt klare gjennombrudd. Som kristne alltid har gjort... Problemet er bevis. Hadde jeg møtt en kristen som hadde påstått dette på en fest eller annet hadde jeg høyst sannsynlig latt tulling alarmen gå og hatt meg vekk fra vedkommende, jeg stoler rett og slett ikke på slike for det er neimen ikke godt å si hva annet av visvas de kan tro på eller gjøre, for bevis er ingen stor greie for slike, tror ikke de engang skjønner bruken, eller nytten, av bevis i deres tro. Bevis for å betale mer i skatt eller for å ha kjørt for fort krever de, men ikke så mye som ei flis av bevis kreves for fantasiene de drømmer opp, da slike fantasier sikrer dem i det minste innpass bland deres egne, som heller ikke krever noen form for bevis i sin tro. Noen kristne her jeg inntrykk av ser NED på bevis, for de vil tro, ikke vite, uten at jeg har forstått fordelene med blind tro kontra viten. Går de samme kristne inn på ingen liker å bli lurt kampanjen er jeg sikker på at de kommer til å nikke seg enig i det meste av det som står der... Som at en dråpe med et eller annet skulle ha noen virkning når det er blandet ut i like mye vann som atlanterhavet, som disse homeøpatene påstår... til mindre til bedre virkning er parolen der, men det vil si at rent vann UTEN noen ting i vil ha den beste virkningen det... Og det er det ingen som får meg til å tro... Pluss ting som salt fra himalaya skal ha en spesiell legende virkning... Salt ER salt samme hvor det kommer fra... Men sin egen tro setter de svært skjelden spørsmål ved... Og tviler de, vel, da kommer slike fantasier enkelte her i denne trådeen snakker om. Ja, enn så lenge så avspiser jeg det som fantasier fordi, helt uten bevis, er nettopp det dette er, fantasier. Det kan godt være at disse fantasiene ikke engang er bevisste, men rett og slett et ubevisst ønske om at jesus MÅ være sannhet i en kanskje presset hverdag, der de fleste ikke lenger tror på disse jern alder mytene og løgnene som bibelen presterer om denne jesus. Men det fritar dem ikke fra å tenke rasjonelt, tenke kritisk. For å begynne med deres egen "logikk", hvorfor i all verden skulle jesus løpe rundt og vise seg i fantasien til folk når han lovte å komme tilbake for lenge siden? Til og med Paulus trodde at det var rett før jesus kom tilbake i en del av sine skrifter, så begynte de å tvile da han ikke kom (De han lovte at ikke skulle smake døden under talen hans om å komme tilbake døde...og måneder ble til år) og de begynte å forme skriftene som skulle sikre troen på jesus i fremtiden også hvis det skulle vise seg at det drøyde med hans tilbake komst, noe det jo har gjort også... To tusen år med sommel faktisk... Men kanskje det nettopp er derfor jesus ikke kommer tilbake? At han er så travelt opptatt med å fly rundt og vise seg til folk at han rett og slett ikke har tid? Neimen ikke godt å si... Det verste er at så og si samtelige kristne har trodd at jesus ville komme i deres tid og kristne kommer, helt til denne ørken myten er der tor og odin mytene befinner seg i dag, til å tro at jesus vil komme mens de enda lever i fremtiden også... Snakk om å bli lurt. Å tvile på troen? Ingen kristne tviler på troen, de leter bare etter nye unnskyldninger å gjemme troen sin bak, det er alt! Hadde de tvilt på redelig vis ville de jo ikke lenger trodd på disse helt åpenbare fallitene, flausene og logiske feilsluttningene. Men har man ikke resonert seg frem til ting med logikk, rasjonalitet og kritisk tenkning så er det fånyttes å bruke noe av det for å resonere seg ut igjen også... Stort sett, av det jeg har sett av argumenter, resonerer de seg inn i troen på høyst tvilsomme argumenter, på "sannheter" som ikke er verifisert sanne også videre... Så det å være kristne i dag er nok ikke noen lett jobb... Vet om mange som ikke engang tørr å si at de er kristne i forsamlinger og jeg kan faktisk forstå hvorfor de ikke tørr det.... Folk får tro det de vil for meg, men jeg også finner det rart at noen evner å tro på noe som er så tynt som jesus historien... Det er liksom ikke måte på hva de er villige til å gjøre for å fortsette å tro... Mulig de faktisk tror på anekdotene om at ateist livet er så tomt og kalt og brutalt, ikke vet jeg, men noen er livredde for å miste troen... 1 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Dette er mine tanker om tro og tvil, ville ikke holdt meg ansvarlig for alle kristnes tanker. Ellers må vi alle tenke for oss selv. Dette er hvordan jeg opplever ting. Jeg skulle ønske at du fikk til å beskrive konkret disse opplevelsene ... Eks. måtte du gjøre noe selv - hvor var du, både psykisk og fysisk - har du opplevd noe lignende - hva har det egentlig endret for noe .. osv. Jeg hadde tro og opplevd bønnesvar før jeg opplevde den følelsen. Men jeg har opplevd den følelsen i fellesskap med andre kristne, alene på rommet og i fjellet. Det har ikke så mye med sted. Men det har komt fra en søken etter Gud. Ellers tror jeg ikke at tro skal avhenge av følelser for realiteten er at det er ikke noe man opplever hele tiden. Man kan ha en visshet om sannhet, men følelsen av Guds nærvær er ikke alltid tilstede selv om man ønsker det. For meg så har troen endret meg som person først og fremst, ønsket om å være et bedre menneske og muligens en litt mer tydelig følelse av 'jeget' men skal være litt forsiktig her, for det kan likesåvell komme fra alder. Hva nøyaktig er det du tviler på? At dette KAN være din fantasi som spiller deg noen puss nettopp fordi du så gjerne VILL at gud, som du tror på og til dels tviler på, skal være sant? Jeg tviler ikke i den forstand at jeg tror at det ikke er sant. For jeg har mine bønnesvar, jeg har mine erfaringer og jeg synes bevisene peker mot kristendommen både fra erfaring og fra min logikk. Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor ikke flere tror det jeg tror. Fra mitt ståsted føles det er som om vi alle lever i helt forskjellige verdener. Jeg har bodd i Norge hvor de fleste synes å tro at alt er tilfeldige kjemiske reaksjoner og vi bare har dukket opp. Jeg har også bodd i et land med 90 % muslimer hvor mange lærer (vet ikke om dette er vanlig i alle muslimske land men det var det i dette i alle fall) at man ikke skulle reflektere, man skulle pugge et svar fra en bok og ikke stille spørsmål ved noe men akseptere at alt skjedde etter Allahs vilje. Det var ikke noe poeng å oppsøke en lege om man var syk for dersom man døde eller overlevde så var det Allahs vilje. Jeg har også bodd i England hos en familie som var opptatt med new age og hadde sine spirituelle erfaringer. Ellers ser jeg stadig kontraster hele tiden. Jeg satt i parken her en dag med masse solskinn, mange som grillet og koste seg mens det kommer en og vil selge megafon og så å si alle sa nei(!) og da kan jeg ikke la være å spørre hvorfor Gud er det slik? Hvorfor er det så sterke kontraster overalt? Hvordan kan vi rettferdiggjøre vårt forbruk og lukke øynene våre til masse urett og likevel ha medfølelse og kjærlighet for mennesker i andre situasjoner. Det er veldig mye jeg ikke forstår men jeg kan ikke luke bort bevisene som peker for og derfor ja må jeg konkludere med den kristne tro som er den eneste jeg kan stå inne for. Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere konkluderer med det jeg har kommet fram til, for meg er den kristne tro mye mer logisk enn ikke-logisk, selv om det er mye jeg ikke forstår… For å begynne med deres egen "logikk", hvorfor i all verden skulle jesus løpe rundt og vise seg i fantasien til folk når han lovte å komme tilbake for lenge siden? Dette er ikke sant, Jesus sa at ingen kjenner timen når han kommer. Se Matt 24: 36 Endret 20. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Takker så meget for svaret. Det rekker i massevis for meg. Det du beskriver, kjenner jeg igjen i mine egne opplevelser og forståelse av "vi vet ikke". "der er en vei - den kan man gå på" Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Dine ord selvfølgelig.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Dine ord selvfølgelig.. Ja, heldigvis ... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere konkluderer med det jeg har kommet fram til, for meg er den kristne tro mye mer logisk enn ikke-logisk, selv om det er mye jeg ikke forstår… Det er rart at du ikke forstår, fordi de du ikke forstår deg på har det nøyaktig slik du har det. For dem er deres guder og gudinner mye mer logisk enn ikke-logisk. Hver eneste teist påstår at bevisene peker mot sin religion. Og de klør seg i hodet kanskje, og tenker "hvorfor tror ikke flere som meg?". Og det er en kvalmende tanke. Det er åndelig imperialisme. Det er drivkraften som står bak etnisk rensking, ødeleggelse av kultur og ekstreme lidelser. -Hvorfor kan ikke alle tenke akkurat som jeg tenker? -Hvorfor kan ikke alle andre tro nøyaktig slik som jeg tror? -Jeg tenker bedre enn alle andre. -Jeg har forstått alt riktig, andre har forståt alt feil. -Mine personlige erfaringer tyder på at jeg har rett. Andres personlige erfaringer gjelder ikke. -Min religion er riktig fordi min logikk sier det, alle bevisene peker den veien. Alle andre religioner er feil. Det er en sinnslidelse, denne trangen til å overtale alle mennesker til å tenke likt. Har en fin låt som roer ned temperamentet mitt når jeg møter denne formen for kristenfanatisme. Amon Amarth - Thousand Years Of Oppression: I refuse to submit To the god you say is kind I know what's right, and it is time It's time to fight, and free our minds Let me die without fear! As I have lived without it So shut your mouth and spare my ears I'm fed up with all your bullshit Endret 20. juni 2012 av Abigor 2 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Jeg var ærlig og sa at i min egen hjerne og fra mine konklusjoner er det det mest logiske, men om det ikke er det for deg er det sikkert fordi vi ser verden ulikt. Er ikke etter å tvinge på noen tankene mine. Skulle noen mot formodning være interressert i min filosofiske tankeverden får de heller sende en pm. I'm out. Endret 20. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 (endret) Og om vi gjør noen små justeringer, så passer det fortsatt? Det er rart at du ikke forstår, fordi de du ikke forstår deg på har det nøyaktig slik du har det. For dem er deres guder og gudinner ateismen mye mer logisk enn ikke-logisk. Hver eneste teist ateist påstår at bevisene peker mot sin religion forståelse. Og de klør seg i hodet kanskje, og tenker "hvorfor tror ikke flere som meg?". Og det er en kvalmende tanke. Det er åndelig ateistiske imperialisme. Det er drivkraften som står bak etnisk rensking, ødeleggelse av kultur og ekstreme lidelser. -Hvorfor kan ikke alle tenke akkurat som jeg tenker? -Hvorfor kan ikke alle andre tro nøyaktig slik som jeg tror? -Jeg tenker bedre enn alle andre. -Jeg har forstått alt riktig, andre har forståt alt feil. -Mine personlige erfaringer tyder på at jeg har rett. Andres personlige erfaringer gjelder ikke. -Min religion ateisme er riktig fordi min logikk sier det, alle bevisene peker den veien. Alle andre religioner er feil. Det er en sinnslidelse, denne trangen til å overtale alle mennesker til å tenke likt. Har en fin låt som roer ned temperamentet mitt når jeg møter denne formen for kristenfanatisme. Amon Amarth - Thousand Years Of Oppression: I refuse to submit To the non-god you say is kind I know what's right, and it is time It's time to fight, and free our minds Let me die without fear! As I have lived without it So shut your mouth and spare my ears I'm fed up with all your bullshit Hm, påfallende. Endret 20. juni 2012 av Romeren 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå