Gå til innhold

Spørsmål rundt det å være kristen

Anbefalte innlegg

Gud straffer heller ingen.

Nei, er det ikke sånn at alle de som havner i helvette (selv jesus var klar på dette punktet...) er skyld i det selv? Gud har ingen part i det så klart, til tross for at det er gud selv som har opprettet helvette,....

Helt feil. RWS alle vet at det er djevelen som har skapt og driver helvete, at det er djevelen som plager, straffer de som er i helvete. Djevelen ble en djevel av egen fri vilje.

Her er faktisk din bibellære feil. MAT/25/41 : "Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels". Gud laget helvete etter lucifers fall for å gi de ett sted å være. Gud tillater eksistensen av djevelen og er direkte ansvarlig for skapelsen av hans bolig. Kristne prøver derimot å fraskrive det som at gud rett og slett bare sluttet å være der. Derfor laget han ikke noe vondt, men det klassifiseres som vondt siden man er uten gud der. Det er fremdeles guds kreasjon.

Så kommer ett annet problem, om gud ikke ville tillat ondskap og onder kunne han ganske enkelt fjernet Lucifer og fylt helvete med sitt nærvær igjen. Men siden dette angivelig ikke skjer betyr det at han ikke vil, eller ikke kan.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det er du som definerer hva skitten er, for så å påtvinge individet denne definisjonen, så jo. Det er du som gjør han skitten.

Så, hvis ingen sier at han lukter vondt, så lukter han ikke vondt ?

Igjen prøver du å heve deg over "alle" andre ved å bastant påstå at ditt syn er det beste og eneste rette. En totalitær holdning som er skremmende, og i alle andre sammenhenger en religion hadde fått stempel sinnsykdom. Du får prøve å yte noe av den ydmykheten det læres om, så kanskje du kan formulere deg korrekt.

For å svare deg på spørsmålet; lukt er subjektivt. Bare fordi du synes noe lukter vondt trenger ikke det å bety noe som helst. For ikke å snakke om at det er sosialt avhengig i tillegg. Så nei, bare fordi du synes noe stinker trenger det ikke være ubehagelig. Det kan for eksempel være noe som ikke fungerer helt i din egen nese.

På samme måte som om noe lukter godt eller sårlig er subjektivt er og syndfølelsen subjektiv.

Men den kristne forståelse av synd er en objektiv forståelse i forhold til det doble kjærlighetsbudet - "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand og du skal elske din neste som deg selv."

Den som på en eller annen måte, eller på et tidspunkt, ikke har holdt dette har begått synd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men den kristne forståelse av synd er en objektiv forståelse i forhold til det doble kjærlighetsbudet - "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand og du skal elske din neste som deg selv."

Den som på en eller annen måte, eller på et tidspunkt, ikke har holdt dette har begått synd.

Hva om du klarer alt dette, men feiler på å elske av all din forstand - Hva da?

Lenke til kommentar

Dine oppfatning av Gud er helt feil ! Gud har ikke delt seg i noen halvpart eller gitt "seg selv tilbake til seg selv" Gud straffer heller ingen. Men dette var vel bare et stråmann argument fra din side ?

Det er ikke en stråmann. Gud gav seg selv til folket for at folket skulle ofre gud til gud ...

Nå må du skille mellom mennesket Jesus Kristus og Gud. Det var ikke Gud som ble torturet til døde i Jerusalem for to tusen år siden.

Du må også skille mellom jødedommens bilde av Gud og kristendommens bilde av Gud. Jesus Kristus viste der riktige bildet av Gud, det gamletestamentlige bildet av Gud er feil.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, er det ikke sånn at alle de som havner i helvette (selv jesus var klar på dette punktet...) er skyld i det selv? Gud har ingen part i det så klart, til tross for at det er gud selv som har opprettet helvette,....

Helt feil. RWS alle vet at det er djevelen som har skapt og driver helvete, at det er djevelen som plager, straffer de som er i helvete. Djevelen ble en djevel av egen fri vilje.

Gud kan avskaffe Helvete hvis han vil.

Nei, Han har gitt mennesket fri vilje, enkelte foretrekker djevelskap og tilhørende helvete, og det er helt greit, så lenge det foregår utenfor Guds verden og ikke berører Guds verden. Det er også greit å ha en kontrast til Guds verden, en "dark side"

Isåfall er det da Gud som har ansvar for Helvete. Du må nesten bestemme deg.

Lenke til kommentar

Har du klart alt da?

Dette går på livsinstilling for begge deler. Men det går ikke minst på hva jeg gjør når jeg ikke klarer å holde dette. Ser jeg bort fra det, eller innrømmer jeg det? Det er her den store forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har du klart alt da?

Dette går på livsinstilling for begge deler. Men det går ikke minst på hva jeg gjør når jeg ikke klarer å holde dette. Ser jeg bort fra det, eller innrømmer jeg det? Det er her den store forskjellen ligger.

Er ikke mitt hjerte og sjel mer verdifull for gud, enn min lille forstand? Hva vil gud med min forstand, i så fall??

Edit: Jeg besvarte ikke siste del av innlegget ditt, fordi jeg har en god hensikt med å spørre som jeg gjør :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Har du klart alt da?

Er ikke mitt hjerte og sjel mer verdifull for gud, enn min lille forstand? Hva vil gud med min forstand, i så fall??

Hvorfor skille på hjerte, sjel og forstand? Disse beskriver det hele mennesket. Jeg tenker at tnten vil du, eller så vil du ikke.

Er du ikke enig i det?

Lenke til kommentar

Her er faktisk din bibellære feil. MAT/25/41 : "Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels". Gud laget helvete etter lucifers fall for å gi de ett sted å være. Gud tillater eksistensen av djevelen og er direkte ansvarlig for skapelsen av hans bolig. Kristne prøver derimot å fraskrive det som at gud rett og slett bare sluttet å være der. Derfor laget han ikke noe vondt, men det klassifiseres som vondt siden man er uten gud der. Det er fremdeles guds kreasjon.

Så kommer ett annet problem, om gud ikke ville tillat ondskap og onder kunne han ganske enkelt fjernet Lucifer og fylt helvete med sitt nærvær igjen. Men siden dette angivelig ikke skjer betyr det at han ikke vil, eller ikke kan.

Det står ikke at det er Gud som har "prepared" helvete. Hvor skulle alle de onde være, dersom helvete ikke fantes ? Skulle de utslettes ? Hvor skulle da grensen gå for hvem som skulle eksistere ? Nei, denne indelingen i de onde og de gode er bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har du klart alt da?

Hvorfor skille på hjerte, sjel og forstand? Disse beskriver det hele mennesket. Jeg tenker at tnten vil du, eller så vil du ikke.

Er du ikke enig i det?

Jo, jeg er enig i dette - men jeg sliter med å finne sammenhengen. Hva om jeg ikke har nok forstand fra fødeselen av, men har det andre som skal til? Altså at jeg drives av en uro og søken etter noe, men mangler forstanden til å forstå hva det er jeg søker.

Lenke til kommentar

Er du ikke enig i det?

Jo, jeg er enig i dette - men jeg sliter med å finne sammenhengen. Hva om jeg ikke har nok forstand fra fødeselen av, men har det andre som skal til? Altså at jeg drives av en uro og søken etter noe, men mangler forstanden til å forstå hva det er jeg søker.

Det står fortsatt "hele din", så du kan aldri ha for lite. Det er ikke andres forstand eller tro du måles på.

Jeg tenker du gjør det rette - du søker drevet av lengselen etter å finne dette "noe". Mitt råd er å lytte til forkynnelsen av nåden, Guds nåde. Så kommer kunnskapen etterhvert.

Jeg tenker at Sannheten, eller Guds lys over våre liv, ser vi når vi ser at vi ikke har klart å oppfylle dette doble kjærlighetsbudet. Utfordringen er ikke å ha nok hjerte, sjel, eller forstand, men å innrømme at jeg ikke har offylt budet.

Jeg trenger ikke å streve med å være god nok når jeg innrømmer at jeg ikke er det. Gud frelser ikke dem som klarer kravene, men erkjente syndere, dem som innrømmer at de ikke klarer dem.

Det er bare for disse at Guds nåde kan virke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har en idé om at vi er født med søkegenet til gud - og at det kan aktiveres når man finner ut av seg selv ...

Til opplysning så har jeg gjenopprettet kontakten med "vi vet ikke - men jeg har en idé" - og opplever at de forbindelseslinjene er åpne for kontakt etter behov (det er pussig hvordan det fungerer). Men det jeg også har opplevd er at det virker som vi alle har våre helt unike veier som må gåes - og at for noen er stien frem til riktig vei, det reneste helvete, hvor hverken fornuft eller kjærligheten finnes, og at det som til slutt virket, var å slippe all fornuft.

Men nå tror jeg at jeg er på vei til å gå meg litt vill i mitt eget hode - det er fort gjort når man baler med sånne digre saker ... :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har en idé om at vi er født med søkegenet til gud - og at det kan aktiveres når man finner ut av seg selv ...

Til opplysning så har jeg gjenopprettet kontakten med "vi vet ikke - men jeg har en idé" - og opplever at de forbindelseslinjene er åpne for kontakt etter behov (det er pussig hvordan det fungerer). Men det jeg også har opplevd er at det virker som vi alle har våre helt unike veier som må gåes - og at for noen er stien frem til riktig vei, det reneste helvete, hvor hverken fornuft eller kjærligheten finnes, og at det som til slutt virket, var å slippe all fornuft.

Men nå tror jeg at jeg er på vei til å gå meg litt vill i mitt eget hode - det er fort gjort når man baler med sånne digre saker ... :yes:

Ja, det vil jeg tro. Jeg tror jo at uansett hvor langt man er kommet er troen noe vi må jobbe med og at Gud og vil ha utfordringer, at vi utfordrer ham (ref.: Jacobs kamp i 1. Mos. 32,21-32).

Men fra et kristent ståsted er det og viktig å si at grunnlaget for troen kommer utenfra oss selv, av forkynnelsen, fra Gud: "Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord. (Rom, 10,17)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men fra et kristent ståsted er det og viktig å si at grunnlaget for troen kommer utenfra oss selv, av forkynnelsen, fra Gud: "Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord. (Rom, 10,17)

Det budskapet er allrede kodet inn i deg, og du trenger bare å lære deg å lytte - det tror jeg, og inrømmer samtidig at jeg er nok ikke en "god kristen" i noen andre kristnes øyne, me så lenge "vi vet ikke" mener det rekker, har jeg ingen innsigelser til det.

Hva tror du, kjære medtroende - hadde jeg hatt noen sjanse i eks. din menighet/trosfelleskap, eller måtte jeg da først ha kvittet meg med mine personlig trosmessige særegenheter først?

Til opplysning, ble jeg som barn fordrevet fra alt som har med "kirken" å gjøre, og har egentlig ikke savnet det heller.

Lenke til kommentar

Det budskapet er allrede kodet inn i deg, og du trenger bare å lære deg å lytte - det tror jeg, og inrømmer samtidig at jeg er nok ikke en "god kristen" i noen andre kristnes øyne, me så lenge "vi vet ikke" mener det rekker, har jeg ingen innsigelser til det.

Hva tror du, kjære medtroende - hadde jeg hatt noen sjanse i eks. din menighet/trosfelleskap, eller måtte jeg da først ha kvittet meg med mine personlig trosmessige særegenheter først?

Til opplysning, ble jeg som barn fordrevet fra alt som har med "kirken" å gjøre, og har egentlig ikke savnet det heller.

Jeg har ikke lagt merke til evt. særegenheter hos deg. Du kan kanskje fortelle meg (evt. i en PM) hva du tenker på og hvilen kirke du kom fra?

Lenke til kommentar

Å gi meg skyldfølelse... Trodde det var det du mente? :)

Å gjøre deg din skyld bevisst er ikke det samme som å gi deg skyldfølelse. Skyldfølelsen er der fra før fortrengt til underbevisstheten, bevissgjøringen bringer den bare opp til overflaten.

Nei.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å gjøre deg din skyld bevisst er ikke det samme som å gi deg skyldfølelse. Skyldfølelsen er der fra før fortrengt til underbevisstheten, bevissgjøringen bringer den bare opp til overflaten.

Nei.

Jo. Den hørtes ikke feil ut herfra.

Lenke til kommentar

Nei.

Jo. Den hørtes ikke feil ut herfra.

I lys av deres snodige og villfarne syn på tilværelsen, høres det sikkert riktig ut.

Fra mitt ståsted blir det helt feil.

Dette er altså min oppfatning av virkeligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...