Gå til innhold

Spørsmål rundt det å være kristen

Anbefalte innlegg

Og nei IHS, jeg synder ikke...

Alle gjør noe galt stadig vekk, RWS Som en konsekvens av dette dannes det mengder av skyld følelse hos folk, som igjen gir dem en mindreverdighets følelse osv. Jesus Kristus tar bort disse følelse hos folk og gir dem i steden en god følelse.

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. I de tilfeller jeg har følt skyld, så har det vært fortjent og det er noe man må leve med og eventuelt gjøre noe med på egen hånd.

Det er ansvarsfraskrivende, infantilt, latterlig og på grensen til feighet, å henvise til en fantasifigur (i beste fall en mindre viktig historisk person) og la ham "rense" seg for skyldfølelse.

Dette enorme samfunns problemet greier ikke folk å "gjøre noe med på egen hånd". Jesus Kristus har skapt et nytt samfunn av mennesker, som er fri for skyld, som stadig "renser" seg for skyldfølelse og derved ikke er en belastning for seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lover meg selv stadig at hvert innlegg er det siste.
Hvorfor det? Hva er vitsen med å slenge ut en hel haug med påstander for deretter nekte å svare for dem?

Uansett, Bibelen er verdens mest leste bok og er i dag oversatt til 370 språk, men det blir over 2426 dersom også bibeldeler regnes med.(2006). Ifølge UBS-statistikken for 2011 finnes det bibler, nytestamenter og bibeldeler på 2 538 språk. Disse språkene snakkes av ca 5,5 milliarder mennesker: • 475 språk har hele Bibelen • 1240 språk har Det nye testamentet • 823 språk har minst en bok i Bibelen utgitt Jeg personlig mener ikke at jeg tar for hardt i, men du har rett til å være uenig. Fra mine personlige kriterier på hvilke litterære verk som kvalifiserer til at jeg kaller det Verdenslitteratur med stor V, er Bibelen definitivt kvalifisert . Jeg tenkte mest på den kulturelle arven den har etterlatt seg, samt distribusjonen rundt i verden. Ellers er det mange som tilbyr introduksjonskurs i Bibelen på ikke religiøse universitet for studenter som skal studere Kunsthistorie eller litteratur. For en person som har studert litteratur på universitetsnivå vet jeg av erfaring at det er en bråte med bilder og referanser som spiller på Bibelen i litteratur som undervises på universitetene.
Og dette beviser liksom bibelens ekthet? Javel, da har du en lettvinn omgang med fakta... Ikke overraskende, men endog noe å tenke på... En av grunnene til at vi IKKE kan stole på bibelen er jo nettopp oversettningene, alle tilleggene dette har medført. Studerer du de orginalene vi har (men som vi faktisk ofte ikke vet orginatoren bak, noe bibelen påstår å vite...) så ser du fort at det er en masse feil i oversettelsene, i kopieringene (Før i tiden hadde man faktisk ikke kopimaskiner... man måtte gjøre dette for hånd, en for en bok...) og, ofte, enten med vilje eller ved en feil, har disse oversettelsene ofte feil. Når man da ser på hvor lite av NT som faktisk er skrevet av den forfatteren bibelen påstår har skrevet dette så er det faktisk enda mindre grunn til å feste lit til det som står der i det hele tatt..

Problemet ditt er at du ALDRI i verden ville tillagt et annet dokument den samme tilliten om det hadde innehold så utrolig mange store og mindre feil, mangler, oversettelser og helt klare forfalskninger, men du ser deg helt blind på jesus og nekter rett og slett å godta fakta. Det er ikke JEG som sier dette om bibelen, men de som faktisk studerer den som et levebrød...

Isteden for å se på fakta drar du inn hvor mange som tror, hvor mange kopier som er solgt, hvor mange skråk den er oversatt på, at folk, naturlig nok, har blitt inspirert av dette i årenes løp, (noe annet hadde vært intet mindre enn fantastisk med tanke på tvangen som kristendom har blitt lært bort med oppover i årene) og at det var en fyr som het jesus som ble korsfestet ISTEDEN for å se på sannheten bak bibelen.

Sannheten er nemlig at som dokument for sannhet er bibelen så og si verdiløst da den ikke har andre kilder enn seg selv. Det er KUNbibelen som fremhever alt dette jesus gjorde, alle miraklene, alle talene, alle anekdotene, ja selv fyrens guddommelighet er bibelen alene om å hevde...

du kjenner tydeligvis ikke til historien bak boka som skulle bli den kristne bibelen og den utrolige tynne historien til hoved personen jesus, (eller du nekter såklart å tro det om du hadde visst det, fornektelse er jo en religiøs egenskap de er flinke til å bruke, uærlige og dobbelt moralske som de fleste av dem er), I følge akademikeren du selv refererte til som pålitelig har sagt: “One of the most certain facts of history is that Jesus was crucified on orders of the Roman prefect of Judea, Ponitus Pilate.” Bart Ehrman http://www.answeringmuslims.com/2009/03/jesus-death-by-crucifixion-litmus-test.html Eller stoler du ikke på dine egne kilder?

Igjen, for N'te gang, at det var en fyr ved navn jesus beviser IKKE det bibelen sier om ham!! Hvor har du lært denne uærligheten igjen? Finner alle kristne dette på selv eller tar de kurs?

Hva med alt det andre som ikke stemmer? Hva med manntallet, stjernen som mirakuløst begynte å skinne osv osv? Hvorfor ser du ikke på det som IKKE stemmer med samme intensitet som du tydeligvis tillegger det lille som faktisk stemmer? En kan jo undres...

bibelen er kun brukanes for de som tror og som ikke skjønner at man ikke kan stole blindt på historier fra jernalderen som det meste av er forfalsket, tillagt, Skulle likt å se deg analysere mange av mest kjente maleriene i Europeisk kunst uten noe som helst bibelkunnskap..
Hva har malere med ektheten til dette å gjøre? Er det ikke mulig å lure og badra malere eller? Så siden de ble inspirsrt av mytene i bibelen så må dette være sant? Den var jammen tynn ja,...

Da vil jeg gjerne gi meg, så helst ikke still noen konkrete spørsmål til meg. Igjen kan nås på pm hvis noen er interessert i noe annet enn å fortelle meg hvor ignorant de mener jeg er. À Dios.
Bare la være å svare du. Men det hindrer ikke meg å gi et svar på dette så det ikke står ubesvart. Noen PM av meg om hvor ignorant du eventuelt er gidder jeg rett og slett ikke å sende, da det har null interesse for meg. Jeg forstår at du tror, det jeg ikke forstår er hvordan man kan bli så til de grader uærlig og rettnings styrt at man ikke evner å se hva som faktisk er fakta...

Hvorfor er det så ufattelig vanskelig for religiøse å la FAKTA tale sitt språk og ikke anekdoter, doktriner og liksom sannheter? Beats me... Bibelen er IKKE et historisk riktig dokument på langt nær, det er alt for mye hvisomatte og dersomatte i tekstene, alt for mange faktorer vi ikke har kontroll på til å kalle den noe i nærheten av riktig, men det er liksom ikke så nøye...

Begynner faktisk å tro at religiøse ikke er interisert i sannhet i det hele tatt, kun den "sannheten" de tror er sannhet....

Lenke til kommentar

Hvis du bestemmer deg for å gjøre alt "riktig" fra og med nå (22/06), og hver eneste gang du feiler, stopper opp, retter opp feil - og så fortsetter videre på din vei. Så vil du om en uke ha 7 hele dager med ren samvittighet ... osv osv. Du kan dermed skape nødvendig avstand til dine mange gamle synder, og når avstanden er lang nok, vil sinnet gradvis slippe den unødvendige børen.

Det handler bare om å bestemme seg, og så holde fast på det du bestemte deg for, og finne en god måte for tilgivelse - hvis du klarer tilgivelsesbiten helt på egen hånd; Bravo! - hvis du fikk tilgivelsesbiten av din gud; Bravo!

Høres ikke så vanskelig ut - og noen klarer det på ren viljestyrke - mens andre finner støtten hos sin gud for å klare det.

Resultatet blir likt - men bare en av metodene er lettest ...

:)

Det er så lite som skal til for at skyldfølelse og mindreverdighets følelse oppstår, at folk ikke greier å ungå disse følelsene. Det er også slik at andre gir deg disse vonde følelsene, for selv bli kvitt dem. Derfor trenger folk Jesus Kristus, som tar bort verdens skyld.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er så lite som skal til for at skyldfølelse og mindreverdighets følelse oppstår, at folk ikke greier å ungå disse følelsene. Det er også slik at andre gir deg disse vonde følelsene, for selv bli kvitt dem. Derfor trenger folk Jesus Kristus, som tar bort verdens skyld.

Så "kristen" som du er så regner jeg ikke med at du vil forstå dette, men jeg har overhodet ingen skyldfølelse eller mindreverdighets følelse ovenfor noen jeg. Jeg er den jeg er og kan ikke folk akseptere det så er det helt greit, uten at jeg på noen måte får noen midreverdighets følelse eller føler noen skyld for noe for dette..

Ei heller lar jeg andre gi meg noen vond følelse, hvorfor skulle jeg det?

Feilen, selve falitten, med dette du sier om jesus er at kristne må se på seg selv som verdiløse syndere mindre verdt enn et støvkorn, de må bli "syke" (syndere, før de kan få medisinen (frelsen fra jesus) og du tror det er sånn for alle du. Men det er ikke det for oss andre skjønner du, for vi har ikke blitt syke og har derfor ikke noe behov for en innbilt og imaginær "medisin" i form av en mytisk figur ved navn jesus.

Så her tar du ikke bare feil, men grundig feil samtidig som du nedverdiger seg selv som person.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har til daglig ikke problemer med skyldfølelse av noe slag (i likhet med folk flest). Jeg tror du overvurdrer følelsen av skyld i samfunnet. Du projiserer nok din egen skyld her, IHS...

(i likhet med folk flest)

Kan du utdype, dokumentere denne?

Det er hyggelig å høre at du ikke plages med skyldfølelse, me det betyr ikke at du ikke gjør feil eller synder (som noen kaller det) - det kan like gjerne være at du ikke får med deg den effekten du har på andre, og dermed går ut fra at du ikke synder, og dermed ikke får samvittighetsnag.

Den dagen jeg møter en som har hevet seg over sannheten om at mennesket er

feilbarlig, og dermed dømt til å synde - antar jeg at det er fordi jeg plutselig har sluttet å puste.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg kan i det minste utdype. :)

Mitt inntrykk av de mennesker jeg har (og har hatt) daglig kontakt med gjennom mange år er at svært få, knapt noen, har på noe som helst vis gitt uttrykk for at de sliter med skyldfølelser til daglig. Jeg møter mange mennesker, både på jobb og privat, så jeg føler jeg har belegg for hva jeg hevder.

Videre er det lite som tyder på at det er noe problem i samfunnet, siden det ikke er særlig omtalt i media. Tabloidpressen er jo ellers flinke til å fokusere på de tror "folk flest" er opptatt av (helse, psykiske problemer, økonomi, etc.).

I den grad vi opplever skyldfølelse for noe, så er de fleste i stand til å bearbeide dette på fornuftig vis.

For all del, de som trenger en sutteklut må gjerne bruke Jesus eller andre, valgfrie eventyrfigurer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kan i det minste utdype. :)

Mitt inntrykk av de mennesker jeg har (og har hatt) daglig kontakt med gjennom mange år er at svært få, knapt noen, har på noe som helst vis gitt uttrykk for at de sliter med skyldfølelser til daglig. Jeg møter mange mennesker, både på jobb og privat, så jeg føler jeg har belegg for hva jeg hevder.

Videre er det lite som tyder på at det er noe problem i samfunnet, siden det ikke er særlig omtalt i media. Tabloidpressen er jo ellers flinke til å fokusere på de tror "folk flest" er opptatt av (helse, psykiske problemer, økonomi, etc.).

I den grad vi opplever skyldfølelse for noe, så er de fleste i stand til å bearbeide dette på fornuftig vis.

For all del, de som trenger en sutteklut må gjerne bruke Jesus eller andre, valgfrie eventyrfigurer.

Ja, man får inntrykket av at folk har det stort sett greit, men etter min erfaring er folk ekstremt gode på å skjule sine feil - der er også jeg en mester. Så det er først når folk er helt for seg selv at de finner styrke til å se på sine dypt begravde, og i noen tilfeller "glemte feil".

Så, det handler vel om at vi har forskjellig oppfatninger om livet, og det er sånn det skal være.

Helt til slutt - hva ville du egentlig kommunisere med den setningen jeg har uthevd?

Lenke til kommentar
RWS: Er ikke for livsynskrangling fra to forskjellige planeter på to forskjellige språk. Ser ikke poenget. Nysgjerrige spørsmål er greit, men ellers er jeg mer en 'learner enn moralist'.
Nysgjerrige spørsmål om hva? Du mener de vanlige spørsmålene som kristne har prefabrikerte svar på og unnskyldninger for å (bort)forklare det som faktiask står i bibelen? Jotakk, de har jeg hatt mer enn nok av den gangen jeg konfirmerte meg... Og trenger man virkeelig stemples moralist så fort man ikke er enig i noe? I do not think so... Og med learner mener du å learne mer om ting som støtter din tro? Og fornekte eller se helt bort i fra ting som ikke gjør det? Kan nemlig virke slik.... Endret av RWS
Lenke til kommentar

Helt til slutt - hva ville du egentlig kommunisere med den setningen jeg har uthevd?

Ikke annet enn oppgitthet over enkeltes tro på det jeg anser som eventyrfigurer. For meg fremstår denne troen som meningsløs. Det finnes ikke noe som støtter oppunder denne troen enn gamle ørkenmyter.

Det er så bortkastet imho. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke annet enn oppgitthet over enkeltes tro på det jeg anser som eventyrfigurer. For meg fremstår denne troen som meningsløs. Det finnes ikke noe som støtter oppunder denne troen enn gamle ørkenmyter.

Det er så bortkastet imho. :)

Ok, men du vet vel at den type kommunikasjon kalles også for "hersketeknikk"? Og at den sier veldig lite om meg (siden vi sitter her vi sitter i skrivende stund) - men sier, eller rettere sagt; kan si veldig mye om hvem du egentlig er. Hvis jeg hadde møtt deg på samme måten, da kunne du sagt at jeg startet dette, men siden det var du, er det også bare du som sitter med ansvaret (snørr&bart-skillet)

La oss tenke oss tanken at jeg ikke har det så greit, og la oss tenke oss at jeg ble lei meg for å bli latterliggjort av deg, når jeg bare kommer med det jeg har på hjertet, i åpent dialogmodus. Da har du prestert å legge sten til byrden for ett medmennske - og da kan man lure på om det er det du egentlig også vil, eller om det er underbevisstheten din som holder deg for narr. I den første varianten sier det at du har ett behov for å være slem med andre, mens andre variant er kanskje så dypt begravd i deg, at du må ta deg noen runder med deg selv for å finne ut av hva som stemmer best.

Du har altså gjort en feil/synd - og så er det opp til deg hva du skal gjøre med det. Og hvis du har som stil å gjøre dette ofte, da har du sannsynligvis ett langt lerret å bleke - eller så kan det jo hende at du er en type som driter jamt i hvordan andre har det etter at du fikk ut behovet for å høvle over dem ... Og da har du ett kjempeproblem. Men det behøver ikke se sånn ut nå, men så vet du ikke hva fremtiden vil bringe ...

Du får kanskje satse alt du har på at guder er eventyrfigurer, og håpe det beste - fordi det andre kan bli veldig ubehagelig for deg selv.

"tyrefekterkunst. Jeg vet ikke.

Jeg bare fektet uten en tanke utenom

troen på det jeg holdt på med.

Med min siste okse lyktes jeg for

første gang i livet å hengi meg med

​kropp og sjel til den udelte gleden

ved å fekte."

(Juan Belmonte)

Lenke til kommentar

Så "kristen" som du er så regner jeg ikke med at du vil forstå dette, men jeg har overhodet ingen skyldfølelse eller mindreverdighets følelse ovenfor noen jeg. Jeg er den jeg er og kan ikke folk akseptere det så er det helt greit, uten at jeg på noen måte får noen midreverdighets følelse eller føler noen skyld for noe for dette..

Ei heller lar jeg andre gi meg noen vond følelse, hvorfor skulle jeg det?

Den leteste veien er å fortrenge disse følelsene, RWS Du løser alikevel ingen ting på den måten, problemet blir bare større og større.

Lenke til kommentar

Jeg har til daglig ikke problemer med skyldfølelse av noe slag (i likhet med folk flest). Jeg tror du overvurdrer følelsen av skyld i samfunnet. Du projiserer nok din egen skyld her, IHS...

Folks trang til å påføre seg selv og andre lidelse (straffe seg selv og andre),avslører at det er mye skyld i verdenssamfunnet. Jesus Kristus tar straffen for alle, ingen trenger å plage noen, alle kan elske hverandre.

Lenke til kommentar

Ok, men du vet vel at den type kommunikasjon kalles også for "hersketeknikk"? Og at den sier veldig lite om meg (siden vi sitter her vi sitter i skrivende stund) - men sier, eller rettere sagt; kan si veldig mye om hvem du egentlig er. Hvis jeg hadde møtt deg på samme måten, da kunne du sagt at jeg startet dette, men siden det var du, er det også bare du som sitter med ansvaret (snørr&bart-skillet)

<snip>

Jeg regner med at du tåler såpass når du er så aktiv i dette forumet. De stenene jeg eventuelt legger til din byrde regner jeg således med at du kan kaste av deg eller bære. Dette understøttes i mine øyne av at du i tillegg la til et smilefjes bak spørsmålet ditt. Jeg oppfattet det derfor slik at denne meningsutvekslingen hadde et uformelt og løssluppent preg.

Ikke har jeg "høvlet" over noen heller, bare svart på det jeg ble spurt om, samt formidlet mitt syn på kristendommen.

Jeg er ikke overrasket over at dette blir tolket i verste mening - dette er en typisk for mange religiøse personer av ymse slag.

Veldig hyggelig og omtenksomt av deg at du avslutningsvis kommer med dårlig skjulte trusler om at følgene for meg kan bli "ubehagelige".

I mine øyne er det kristendommen i et nøtteskall: Gi folk skyldfølelse, og utsett de for trusler og fordømmelse.

:) ?

Lenke til kommentar

I mine øyne er det kristendommen i et nøtteskall: Gi folk skyldfølelse, og utsett de for trusler og fordømmelse.

:) ?

Å gjøre noen oppmerksom på at han er skitten (uren) betyr ikke at du gjør ham uren, han er det fra før, selv om han ikke selv ser det.

Lenke til kommentar
Nei og likevell velger 230 millioner kristne i dag å blir forfølgt for sin tro
På hvilken måte blir du forfulgt for din tro?

Og ateister i alle verdens land sliter ENDA MER enn kristne.

Selv i USA sliter åpne ateister med å få JOBB og med fordommer mot seg.

Da snakker vi ikke om at de blir kritisert på nettforum, men at de risikerer sosialt stigma i hverdagen for å ikke tro på guder.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...