Jar-of-clay Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Kanksje du da budre følge hans eksempel og elske din neste og ikke forsøke å få folk bort fra en bok som kan hjelpe dem til å møte Gud og til å bli kristne??? Gee ikke rart folk får et forvrengt bilde av Jesus og kristendommen opp i halsen! Endret 21. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Jeg forsøker ikke å få noen bort fra bibelen. Bibelen er viktig. Gud vil at folk skal følge sønnen. Så på en måte er Kristendommen mest riktig også. Endret 21. juni 2012 av Slettet+513 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Kanksje du da budre følge hans eksempel og elske din neste og ikke forsøke å få folk bort fra en bok som kan hjelpe dem til å møte Gud og til å bli kristne??? Og kanskje du burde følge hans eksempel og elske din fiende? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Kanksje du da budre følge hans eksempel og elske din neste og ikke forsøke å få folk bort fra en bok som kan hjelpe dem til å møte Gud og til å bli kristne??? Og kanskje du burde følge hans eksempel og elske din fiende? Da er man dum om fienden er ond. Smart om fienden er god i hjertet. Endret 21. juni 2012 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Og kanskje du burde følge hans eksempel og elske din fiende? Nettopp derfor jeg blir så sint!!! Også jesus ble sint på de som prøvde å få folk bort fra ham, og på fariseerne og de skriftlærde og kalte dem rett ut hyklere!! FORDI han elsket de som ble dratt bort fra ham som en følge av det! Endret 21. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Og kanskje du burde følge hans eksempel og elske din fiende? Betyr ikke at du skal la ulven kom inn i huset ditt, bare at du skal legge ut litt mat til ham i skogen. Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Jeg blir kvalm! Hvem kaller du ulv, og hva får deg til å tro at du er bedre enn noen andre? Jesus kom for å kalle syndere IKKE rettferdige, ja det står også i Bibelen sagt av Jesus. Det hadde du visst hadde du lest hva han sa! Endret 22. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 ja det står også i Bibelen sagt av Jesus. Det hadde du visst hadde du lest hva han sa! Ville nok ikke vært SÅ sikker på hva som faktisk står oi bibelen hadde jeg vært deg... Det er helt utrolig mye som ihvertfall ikke er hverken skrevet eller sagt av den som bibelen forsøker å innbille oss at står der... Men det tror jeg egentlig ikke du bryr deg så mye om? For deg er det samme F om hele jesusen er en gedigen bløff, for det er så deilig å tro på ham, ikke sant? Sannheten, pffft med den... Du tror det jo og for deg er dette da en sannhet, ikke sant? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Betyr ikke at du skal la ulven kom inn i huset ditt, bare at du skal legge ut litt mat til ham i skogen. Så klart betyr det ikke at du bevisst skal la "ulven" komme inn i huset ditt. Men om ulven skulle finne på å komme inn i huset ditt, og hogger tak i ansiktet ditt og river av deg et kinn, så skal du snu deg slik at ulven får muligheten til å rive av deg det andre også. På samme måte som du ikke skal invitere voldtektsforbrytere inn i ditt hus. Men om en voldtekstmann finner på å bryte seg inn og voldta tenåringsdatteren din, så skal du tilby ham den andre tenåringsdatteren din også. Det er jo ikke for ingenting at jeg forlot kristendommen når jeg satte meg inn i den som voksen, da jeg som barn ikke forstod de virkelige konsekvensene av å høre på Jesus fra Nasaret. @Jar-of-clay: Slapp av, det er bare IHS det er snakk om tross alt. Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Det er ikke ofte jeg blir provosert men mener dere virkelig å fraråde folk fra å lese bibelen??? Når Jesus sine egne ord er nedskrevet og dere kaller dere etterfølgere av Jesus, er det ikke da greit å lese hva han har sagt?? Og det kan hende at din tolkning av 'jordens hjerte' var for difust til å forstå, men for meg er det iallefall krystallklart og jeg skal ikke komme å si at jeg har en iq på 170! Er dette for difust for oss vanlige dødelige å forstå? Selvfølgelig skal vi lese bibelen. Hvis ikke blir troen bare svermerier etter eget hode. Se f.eks 2.Tim. 3, 16-17: Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. Men IHS har rett i at skriften ikke ER Gud, han er i Kristus og Kristus i oss. Heller ikke kan vi forvente at alle forstår skriften rett uten Den hellige Ånd. Ånden åpner skriften for oss, slik vi og leser i Luk 24, 13-35 - v.32: De sa til hverandre: «Brant ikke hjertet i oss da han talte til oss på veien og åpnet skriftene for oss?» Luk 24,45 Da åpnet han deres forstand så de kunne forstå skriftene, Det er og viktig å prøve det man hører mot skriften for ikke å bli ledet på ville veier. Apg. 17, 10-11: Så snart det ble natt, sendte brødrene Paulus og Silas til Berøa. Da de var kommet dit, gikk de til jødenes synagoge. Jødene der hadde et edlere sinnelag enn de i Tessalonika, og de tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Og kanskje du burde følge hans eksempel og elske din fiende? Betyr ikke at du skal la ulven kom inn i huset ditt, bare at du skal legge ut litt mat til ham i skogen. Jeg blir kvalm! Hvem kaller du ulv, og hva får deg til å tro at du er bedre enn noen andre? Jesus kom for å kalle syndere IKKE rettferdige, ja det står også i Bibelen sagt av Jesus. Det hadde du visst hadde du lest hva han sa! Ulven = fienden du skal elske, uten å bli rivd i filler. Syndere er ikke fiender, alle synder. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Ulven er et ålreitt dyr det vel... Så lenge de ikke angriper deg altså... Alt for mange tullinger tror faktisk at de kan klappe ville dyr... Og nei IHS, jeg synder ikke... Disse latterlige syndene, kristen sykdommen, kan du ha for deg selv... Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) IHS: Beklager hvis jeg ble unødvendig provosert, vet ikke hva intensjonen din var men jeg står fast ved at man ikke bør neglisjere (i det minste) Det Nye Testamentet og anser Jesus sine utalelser som autoritet av sannhet. Den har også gull verdt visdom, og med den riktige innstillingen kan den gi et transformerende møte med Gud (dette gjelder i det minste NT). Videre vil jeg kalle det Verdenslitteratur med stor V. Hvilke andre tekster er så vidt distribuert, finnes på så mange språk og leses av så mange når det nyeste innholdet er nermere 2000 år gammelt? I say with zealousness, unfold the treasure box!. Hva mente du forresten med å gi 'mat' til ulvene som du kaller " fiender man skal elske uten å bli rivd i filler"? Endret 22. juni 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Videre vil jeg kalle det Verdenslitteratur med stor V. Hvilke andre tekster er så vidt distribuert, finnes på så mange språk og leses av så mange når det nyeste innholdet er nermere 2000 år gammelt? Hviken andre tekster er det som er forfalsket, tillagt, treukket fra, ja rett og slett sydd sammen med en aganda som den kristne bibel? Hvem bok kan være mindre troverdig enn dette sammensuriumet av løgner som bibelen presenterer som en sannhet for de som er ignorante nok til å ta dette for god fisk? Vel, er bare andre lignende bibler jeg kommer på.... Men å si at dette er verdens litratur med stor V er å ta ALT for hardt i. Jeg skjønner at den er det for deg, du kjenner tydeligvis ikke til historien bak boka som skulle bli den kristne bibelen og den utrolige tynne historien til hoved personen jesus, (eller du nekter såklart å tro det om du hadde visst det, fornektelse er jo en religiøs egenskap de er flinke til å bruke, uærlige og dobbelt moralske som de fleste av dem er), For de som kjenner historien bak bibelen så har den ikke mer verdi enn bruks anvisningen for persienner har for de som trenger slikt... bibelen er kun brukanes for de som tror og som ikke skjønner at man ikke kan stole blindt på historier fra jernalderen som det meste av er forfalsket, tillagt, tatt fra og inneholder helt klare oversettings feil. Men når man ikke er ærlig mot seg selv engang, hvem er man da ærlig mot? Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Lover meg selv stadig at hvert innlegg er det siste. Uansett, Bibelen er verdens mest leste bok og er i dag oversatt til 370 språk, men det blir over 2426 dersom også bibeldeler regnes med.(2006). Ifølge UBS-statistikken for 2011 finnes det bibler, nytestamenter og bibeldeler på 2 538 språk. Disse språkene snakkes av ca 5,5 milliarder mennesker: • 475 språk har hele Bibelen • 1240 språk har Det nye testamentet • 823 språk har minst en bok i Bibelen utgitt Jeg personlig mener ikke at jeg tar for hardt i, men du har rett til å være uenig. Fra mine personlige kriterier på hvilke litterære verk som kvalifiserer til at jeg kaller det Verdenslitteratur med stor V, er Bibelen definitivt kvalifisert . Jeg tenkte mest på den kulturelle arven den har etterlatt seg, samt distribusjonen rundt i verden. Ellers er det mange som tilbyr introduksjonskurs i Bibelen på ikke religiøse universitet for studenter som skal studere Kunsthistorie eller litteratur. For en person som har studert litteratur på universitetsnivå vet jeg av erfaring at det er en bråte med bilder og referanser som spiller på Bibelen i litteratur som undervises på universitetene. du kjenner tydeligvis ikke til historien bak boka som skulle bli den kristne bibelen og den utrolige tynne historien til hoved personen jesus, (eller du nekter såklart å tro det om du hadde visst det, fornektelse er jo en religiøs egenskap de er flinke til å bruke, uærlige og dobbelt moralske som de fleste av dem er), I følge akademikeren du selv refererte til som pålitelig har sagt: “One of the most certain facts of history is that Jesus was crucified on orders of the Roman prefect of Judea, Ponitus Pilate.” Bart Ehrman http://www.answeringmuslims.com/2009/03/jesus-death-by-crucifixion-litmus-test.html Eller stoler du ikke på dine egne kilder? For å sitere deg igjen: Men når man ikke er ærlig mot seg selv engang, hvem er man da ærlig mot? dette sammensuriumet av løgner som bibelen presenterer som en sannhet for de som er ignorante nok til å ta dette for god fisk? Med tanke på at du ‘etter å ha lest bibelen flere ganger’ bastant hevdet følgende: For å begynne med deres egen "logikk", hvorfor i all verden skulle jesus løpe rundt og vise seg i fantasien til folk når han lovte å komme tilbake for lenge siden? Til og med Paulus trodde at det var rett før jesus kom tilbake i en del av sine skrifter, så begynte de å tvile da han ikke kom (De han lovte at ikke skulle smake døden under talen hans om å komme tilbake døde...og måneder ble til år) og de begynte å forme skriftene som skulle sikre troen på jesus i fremtiden også hvis det skulle vise seg at det drøyde med hans tilbake komst, noe det jo har gjort også... To tusen år med sommel faktisk... Men kanskje det nettopp er derfor jesus ikke kommer tilbake? At han er så travelt opptatt med å fly rundt og vise seg til folk at han rett og slett ikke har tid? Neimen ikke godt å si... Det verste er at så og si samtelige kristne har trodd at jesus ville komme i deres tid og kristne kommer, helt til denne ørken myten er der tor og odin mytene befinner seg i dag, til å tro at jesus vil komme mens de enda lever i fremtiden også... Snakk om å bli lurt. Når Bibelen faktisk ikke sier dette men Jesus faktisk sier “But about that day or hour no one knows, not even the angels in heaven, nor the Son,[a] but only the Father. Matt: 24:36. Vet jeg ikke om jeg ville vært så snar til å kritisere andre for å komme med grunnløse påstander. bibelen er kun brukanes for de som tror og som ikke skjønner at man ikke kan stole blindt på historier fra jernalderen som det meste av er forfalsket, tillagt, Skulle likt å se deg analysere mange av mest kjente maleriene i Europeisk kunst uten noe som helst bibelkunnskap.. Da vil jeg gjerne gi meg, så helst ikke still noen konkrete spørsmål til meg. Igjen kan nås på pm hvis noen er interessert i noe annet enn å fortelle meg hvor ignorant de mener jeg er. À Dios. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Lover meg selv stadig at hvert innlegg er det siste. Uansett, Ikke gi opp! La heller de utålmodige vente litt ekstra - ikke vær så leveringsvennelig - ikke anta at de er dine lojale kunder som imøteser dine neste ord, med stor velvilje og lyst - kort sagt; velg dine kamper med omhu! Noen av disse som bare må vri og vende på alt mulig, får forhøyet energinivå med å trykke ned de som vil dem bare vel. De er ikke annet enn "energityver". Derfor må du porsjonere stoffet i litt mindre biter, fordi dette er ikke bestandig ett sted for åpent sinn og positiv velvilje. Det ligner mer på en slagmark hvor løvene sitter å slikker labben mens den venter utålmodig på neste kjøttstykke. Hvis disse løvene får for mye på en gang - reagerer de som de predatorene de er, og går over i "eatingfrenzy" ... Og da er det sjeldent plass for annet enn noen gribber og hyener som har til oppgave å rydde opp etter at festen er over. "Én dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare" Jeg tror mye av den feilrettede energien som noen av løvene bruker, er rett og slett fordi de egentlig er "skapkristne", men kjemper for livet mot å ta det helt innover seg - de har sin vei å gå - ønsk dem heller lykke til på reisen, og la vær å bli provosert av sutringen for å få oppmerksomheten din. "Om du søker, hvordan er det annerledes enn å strebe etter lyd og form? Om du ikke søker, hvordan adskiller du deg fra jord, tre eller stein? Du må søke uten å søke." (Wu-Men) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Og nei IHS, jeg synder ikke... Alle gjør noe galt stadig vekk, RWS Som en konsekvens av dette dannes det mengder av skyld følelse hos folk, som igjen gir dem en mindreverdighets følelse osv. Jesus Kristus tar bort disse følelse hos folk og gir dem i steden en god følelse. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hva mente du forresten med å gi 'mat' til ulvene som du kaller " fiender man skal elske uten å bli rivd i filler"? Gi dem et lam, å spise Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Og nei IHS, jeg synder ikke... Alle gjør noe galt stadig vekk, RWS Som en konsekvens av dette dannes det mengder av skyld følelse hos folk, som igjen gir dem en mindreverdighets følelse osv. Jesus Kristus tar bort disse følelse hos folk og gir dem i steden en god følelse. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. I de tilfeller jeg har følt skyld, så har det vært fortjent og det er noe man må leve med og eventuelt gjøre noe med på egen hånd. Det er ansvarsfraskrivende, infantilt, latterlig og på grensen til feighet, å henvise til en fantasifigur (i beste fall en mindre viktig historisk person) og la ham "rense" seg for skyldfølelse. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Og nei IHS, jeg synder ikke... Alle gjør noe galt stadig vekk, RWS Som en konsekvens av dette dannes det mengder av skyld følelse hos folk, som igjen gir dem en mindreverdighets følelse osv. Jesus Kristus tar bort disse følelse hos folk og gir dem i steden en god følelse. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. I de tilfeller jeg har følt skyld, så har det vært fortjent og det er noe man må leve med og eventuelt gjøre noe med på egen hånd. Det er ansvarsfraskrivende, infantilt, latterlig og på grensen til feighet, å henvise til en fantasifigur (i beste fall en mindre viktig historisk person) og la ham "rense" seg for skyldfølelse. Hvis du bestemmer deg for å gjøre alt "riktig" fra og med nå (22/06), og hver eneste gang du feiler, stopper opp, retter opp feil - og så fortsetter videre på din vei. Så vil du om en uke ha 7 hele dager med ren samvittighet ... osv osv. Du kan dermed skape nødvendig avstand til dine mange gamle synder, og når avstanden er lang nok, vil sinnet gradvis slippe den unødvendige børen. Det handler bare om å bestemme seg, og så holde fast på det du bestemte deg for, og finne en god måte for tilgivelse - hvis du klarer tilgivelsesbiten helt på egen hånd; Bravo! - hvis du fikk tilgivelsesbiten av din gud; Bravo! Høres ikke så vanskelig ut - og noen klarer det på ren viljestyrke - mens andre finner støtten hos sin gud for å klare det. Resultatet blir likt - men bare en av metodene er lettest ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå