glennm95 Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Hei Jeg går vg1 og har hatt store problemer med Linkinger og pytagoras siden starten av 8 kl (/da vi startet med dette), jeg forstår ikke hva lærerene mener når de forklarer det, så kan noen please komme med enkle forklaringer på pytagoras og likninger med 1 og 2 ukjente? samnt vanlige likninger med paranteser Takker for at dere hjelper meg med dette! Endret 7. desember 2011 av glennm95 Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Hei Jeg går vg1 og har hatt store problemer med Linkinger og pytagoras siden starten av 8 kl (/da vi startet med dette), jeg forstår ikke hva lærerene mener når de forklarer det, så kan noen please komme med enkle forklaringer på pytagoras og likninger med 1 og 2 ukjente? samnt vanlige likninger med paranteser Takker for at dere hjelper meg med dette! du fikk til? Endret 8. desember 2011 av Mephisto- Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Såg ikke : Den enorme matteassistanse tråden før etter jeg postet dette... men har ikke fått svar der Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Såg ikke : Den enorme matteassistanse tråden før etter jeg postet dette... men har ikke fått svar der Det med ukjente, et eksempel kan være: Det er 3 søsken som har tatt epler, det var 10 stk. Du vet at to av dem har tatt 3 og 4 stk hver. Hvor mange har den siste tatt? Først kan du jo tenke logisk og finne til svaret? Jeg tenker hvertfall 10-3-4 som blir 3. Hvis det var matematikk kan man skrive: x+3+4=10. Hvor x er den ene søskenet. For å løse det må man "flytte" over 3 og 4, som gir: x=10-3-4. Hjalp det? Pytagoras kan du tenke på som en formel som gir deg svar på en rettvinklet trekant med en ukjent side. F.eks hvis du måler lengden og vet vanlig størrelse på skjerm (diagonalen), og vil vite bredden på skjermen uten å måle. Så kan du bruke pytagoras. Når det gjelder flere ukjente så betyr dette at man mangler informasjon, men man MÅ få oppgitt noe annen informasjon. Om ikke man får denne annen informasjonen må man gi et svar med ukjente i. La oss bruke eple eksemplet: Man vet enda at det er 10 epler, men nå bare at et søsken har tatt 4 epler. De to siste vet vi ikke hvor mange har tatt, men vi MÅ ha en opplysning til, som er: av de to siste søskene vet vi at det ene har tatt 4 mer enn den andre. Da får vi likningene: x+y+4=10 x+4=y Nå kan vi gjøre det enkelte å "sette" likning to inn i likning en, og får da: x+x+4+4=10 --> 2x+8=10 --> 2x=10-8 --> 2x=2 --> x=1. Da vet vi at det ene søskenet har tatt 1 eple, og det siste har tatt: y=x+4 --> y=1+4 --> 5 epler. Bare spør om det ikke var godt nok Lenke til kommentar
glennm95 Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 Såg ikke : Den enorme matteassistanse tråden før etter jeg postet dette... men har ikke fått svar der Det med ukjente, et eksempel kan være: Det er 3 søsken som har tatt epler, det var 10 stk. Du vet at to av dem har tatt 3 og 4 stk hver. Hvor mange har den siste tatt? Først kan du jo tenke logisk og finne til svaret? Jeg tenker hvertfall 10-3-4 som blir 3. Hvis det var matematikk kan man skrive: x+3+4=10. Hvor x er den ene søskenet. For å løse det må man "flytte" over 3 og 4, som gir: x=10-3-4. Hjalp det? Det hjalp veldig men kan du komme med ett eksempel på en likning med 2 paranteser? en som er kanskje litt lang. Pytagoras kan du tenke på som en formel som gir deg svar på en rettvinklet trekant med en ukjent side. F.eks hvis du måler lengden og vet vanlig størrelse på skjerm (diagonalen), og vil vite bredden på skjermen uten å måle. Så kan du bruke pytagoras. Når det gjelder flere ukjente så betyr dette at man mangler informasjon, men man MÅ få oppgitt noe annen informasjon. Om ikke man får denne annen informasjonen må man gi et svar med ukjente i. La oss bruke eple eksemplet: Man vet enda at det er 10 epler, men nå bare at et søsken har tatt 4 epler. De to siste vet vi ikke hvor mange har tatt, men vi MÅ ha en opplysning til, som er: av de to siste søskene vet vi at det ene har tatt 4 mer enn den andre. Da får vi likningene: x+y+4=10 x+4=y Nå kan vi gjøre det enkelte å "sette" likning to inn i likning en, og får da: x+x+4+4=10 --> 2x+8=10 --> 2x=10-8 --> 2x=2 --> x=1. Da vet vi at det ene søskenet har tatt 1 eple, og det siste har tatt: y=x+4 --> y=1+4 --> 5 epler. Bare spør om det ikke var godt nok Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 En likning! Hmm.. duste læreren min sa... "skal du gjøre noe på en side må du gjøre det på den andre!" fuck u tenkte jeg da.. skjønner ikke hva du prater om! Vel.. men la oss teste det svadaprate: 2*y = 3 Hmm.. hva betyr 2*y? STJERNA er ganging! sånn derre: X tegn. men vi skriver ikke gange tegnet! Vi skriver vanligvis bare 2y=3. Hvorfor!? ANER IKKE!! bare er sånn, dustefolk har funnet på at sånnt er praktisk og greit. Men hva betyr 2y... det betyr at jeg har 2 Y-ER!!!! 2 stykker!! Og jeg kan derfor skrive: y + y = 3 !! Ok! WTF!! helt uforstårlig!!! Men jeg skal vise deg!!! jeg kan skrive ligningen som y(1 + 1) = 3 Og det kan jeg jo også skrive som y(2) = 3, fordi jeg bare plussa dritten inni parantesen! Og parantesene er bare piss, jeg trenger dem ikke ikke lenger! Hvorfor bruker vi paranteser? Jo... GANGER DU NOE FORAN EN PARANTES!!! SKAL DU GANGE ALLE ELEMENTENE INNI MED PARANTES!!! Eks: 2(1 + 2 + 3) = 2*1 + 2*2 + 2*3 = 2(6) = 2*6! Men hva når tall ganges inni parantesene? Vel: 2(1*2*3) = 2*1*2*3! Vet du også at... du kan gange alt med 1? Dele med 1? Uten at det har noe konsekvenser?! 2y = 3*1 fortsatt 2y = 3... 2y/1 = 3/1 Deler jeg noe med 1 så har jeg fortsatt det jeg delte! Deler jeg 5 is på ett barn har jeg gitt han 5 is! så hva med... 2y(5/5) = 3 OG WTF!! 5/5!!!! jeg seriøst ganga 2y med 5/5!!! SHIT!! meg 5/5 = 1 JEG DELER 5 is på 5 unger! Og da er det 1 is hver!!! Så jeg står igjen med at 2y(5/5) = 2y! facinerende! fucka greier! Det at jeg kan bare drite å drite på ligninger sånn er jævli bra når jeg skal finne fellesnevner for brøker å sånn dritt! F. eks: 2/2 + 1/3 = ? Så vi har lært at vi må ha en felles nevner! altså tallene på bunnen må være like eller kan vi ikke summere det på toppen. 2 og 3... hvordan få de like... GANGER jeg 2 med 3 får jeg 6! ganger jeg 3 tallet med 2 får jeg 6!!! La oss se. Og 2/2 = 1 3/3 = 1! ergo, se her: (2/2)*(3/3) + (1/3)*(2/2) OG vi har lært at å gange brøker! Det er bare å gange oppe og nede, så la oss gjøre det: 6/6 + 2/6 = 1 + 2/6 = 8/6 Kan jeg forkorte? Ja... 2/6! Du at når tall står over hverandre så kan du driver å drepe dem? Så.. jeg kan gange 2 med 1 Fordi det kan jeg.. og 6 tallet kan skriver som 2*3 hmmm sååååå (1*2)/(2*3) FAKK!! se jeg kan drepe ut 2-ern!!!!! DREP HAN§!!!!!!! UMIDDELBART!!!! KAN DU DREPE FOLK I LIGNINGER DREP DEM UMIDDELBART!!!!!!!!!!!! Så du har 1/3 Også pytten! er enkelt.. det bare at tar du roten på en side... så tar du faktisk roten av HELE JÆVLA siden!! Du tar ikke roten av litt.. du tar roten av ALT!! a^2 = b^2 + c^2 klassisk feil folk gjør er følgende: a = rotenav(b) + rotenav© FEIL FEIL FEIL FEIL!!! Du tar roten av hele dritten!!!! a = rotenav(b^2 + c^2)!! Du summerer b^2 + c^2 også tar du roten! TARRA! Lykke til! og rop hvis du lurer på noe )))))) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå