Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger konstruktiv tilbakemeldinger ang. realfag

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg ser at for å få realfagspoeng så kan man ta de utradisjonelle fagene som IT1 og IT2, teknologi og forskningsfag etc?

Jeg finner ikke så mye info om dem og lurer på om dere kan gi mer informasjon om dem og fortelle hvilken av de fagene kan lett gi en 6er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg gjør oppmerksom på at det er ikke bare å "hente" en god karakter som privatist.

Du kan lese mer om de nevnte fagene på www.vilbli.no;

Teknologi og forskningslære

Informasjonsteknologi

Du kan lese mer om fagene på www.udir.no

Teknologi og forskningslære X

Teknologi og forskningslære 1

Teknologi og forskningslære 2

Informasjonsteknologi 1

Informasjonsteknologi 2

Nesten alle disse fagene gir 0,5p realfagspoeng, bortset fra X-varianten i teknologi og forskningslære. X-varianten skiller seg ut ved at det er nesten det samme som teknologi og forskningslære 1, men du har bare deler av pensum, for eksempel 7 av 10 kapitler for å ta et "eksempel".

Teknologi og forskningslære er et upraktisk fag å ta som privatist, fordi det er et veldig praktisk anlagt fag, og det finnes dessuten ingen lærebok i faget enda, noe som gjør vondt verre. Jeg har enda ikke funnet en privatskole som tilbyr faget, de jeg har undersøkt er Akademiet, Bjørknes, NKI, Sonans, og folkeuniversitetet.

Videregående skolen bruker masse øvelser og NDLA i undervisningen, og det er selvsagt vanskelig å gjennomføre en elevøvelse i hjemmet, når en mangler nødvendig utstyr og verktøy.

Informasjonsteknologi, er et IT fag der det meste er på datamaskinen. Du lærer blant annet å programmere, og det finnes et utvalg av fagbøker å følge. Jeg har heller ikke funnet en privatskole som tilbyr og underviser i faget. Men ikke undervurder faget, det kan også være krevende.

Skal du ha et lett realfag å ta som privatist, da anbefaler jeg Geofag 1 og 2, fordi disse fagene har ikke øvelser, og alt står i en kort interessant pedagogisk lærebok. Ulempen her er at du må fremføre et prosjekt som kalles "Geoforskning", men du kan finne ferdige oppgaver på Internet som du kan bruke selv, eller bruke de som inspirasjon for å konstruere din egen versjon. Jeg anbefaler å begynne letingen på www.studienett.no fordi det er en lukket database som lærere eller sensor ikke betaler for å få adgang.

Fysikk og Kjemi er fag som er sterkt preget av forsøk, og inneholder en del matematikk, så jeg anbefaler å ta disse på en privatskole. Fysikk 2 er verdt 1,0p realfagspoeng. Biologi har også øvelser, men det er mye teori, så øvelsene dominerer ikke så mye, disse kan erstattes av en Youtube video eller lese ferdige rapporter om disseksjoner eller å bruke en lupe.

Men hva med matematikk S1/S2 eller R1/R2? disse har overhodet ingen øvelser eller prosjekter, alt arbeidet kan gjøres hjemme selvstendig uten undervisning osv. Men det krever at du er lettlært, strukturert og er motivert, ellers er undervisning nødvendig.

Men det finnes fag som går under kategorien "Språk, samfunnsfag og økonomi – programfag", de kan du lese mer om Her. Jeg minner om at disse fagene er ikke vert et eneste realfagspoeng bortsett fra fremmedspråk nivå 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...