Gå til innhold

Hva er greia med Guild Wars 2?


Anbefalte innlegg

Hei, leser på dette og andre forum folk snakker om gw2.

Hva er det som gjør dere tror det spillet blir så spesiellt?

 

Det jeg har sett på youtube og siden deres er ganske likt alt annet av europeisk middelalder fantasy?

Dette er ikke en trolletråd, og jeg spillte litt guild wars for mange år siden. Hadde vært flott med litt oppklaring her så jeg vet om jeg skal begynne å glede meg til spillet kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GW er/var et helt spesielt spill for veldig mange. Utrolig avansert spellsystem som skillte de dårlige spillerne fra de gode på en måte ingen andre online spill har gjort.

 

Personlig er jeg redd for at GW 2 skal bli en avansert kopi av wow og andre mmo'er og de videoene jeg har sett heller litt den veien men det gjenstår vel å se.

Lenke til kommentar

GW er/var et helt spesielt spill for veldig mange. Utrolig avansert spellsystem som skillte de dårlige spillerne fra de gode på en måte ingen andre online spill har gjort.

 

Personlig er jeg redd for at GW 2 skal bli en avansert kopi av wow og andre mmo'er og de videoene jeg har sett heller litt den veien men det gjenstår vel å se.

 

Not rly. GW2 vil ha et helt nytt quest og event system som gjør at spillet blir mye mer dynamisk enn WoW er. WoW hører til den "gamle" mmo sjangeren der man får en quest, farmer no shit og leverer den. I Lich King og Cata fikk spillet en del "phasing" events og quest men GW kommer ikke til å være i nærheten av WoW. Isteden for å pushe ny exp hvert år som bli$$ eller gi ut uferdige spill som EA liker å gjøre vil NCsoft gi ut spillet når det faktisk er ferdig. En annen grunn til å like spillet er vel fordi det ikke har noen monthly sub.

 

Get hyped er alt jeg har å si!

Lenke til kommentar

Jeg så videoene fra spillmessa som ble postet her inne og jeg ble ikke helt overbevist, men det er jo ikke ferdig ennå så vi får vel vente og se.

 

EDIT: Det jeg sikter til er spellsystemet som er helt forandret i GW2. Spellsystemet i GW var den funksjonen jeg likte aller best da man sto fritt til å velge spells fra alle classes.

Også har de fjernet min desidert favoritt i alle online spill, Monk/Healer er borte som klasse noe som skurrer ekstremt for meg.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Jeg ser frem til GW2, men tror ikke det bringer stort nytt til bordet - det er nok bare markedsføringsprat. Det er derimot ingen månedsavgift, så når du kjøper det kan du ha det liggende og ta det frem når du føler for det.

 

Det de kaller et "nytt questsystem" er tilsvarende Public Quest fra Warhammer Online, bortsett fra at de skal skalere etter antall spillere. Det vil også finnes "vanlige" quests av typen NPC med et symbol over hodet som du må klikke på (mulig disse stort sett er til den personlige historien, ikke helt sikker der) Det skal være en personlig historie, noe vi kommer til å se i SWTOR om et par uker. Det er også voiceacting over alt.

 

Sjekk ut posten til Konamixx i GW2-tråden. Er noen bra videoer med bra kommentarer fra Totalbiscuit der. Artig og informativt :)

 

Det kommer til å skille seg fra GW1 på en del felter, du har blant annet ikke mulighet til å blande klasser på samme måte. Nå velger du én klasse, og de 5 første skillsa dine vil være avhengige av hvilke våpen du bruker. De 5 siste kan velges noe friere, litt avhengig av rase og klasse. En del har reagert på akkurat det med at man ikke kan blande klasser. Så det kommer en del pepper derifra.

 

Så.. er et MMO på samme måte som mange andre, hvor en del funksjoner er litt videreutviklet, og noen ting er foandret litt på. Men det er fortsatt et fantasy MMO, med drager og sverd, våpen og rustning, skills og crafting. Så gjenstår det å se om alt dette er smeltet sammen til et produkt som fenger. Alt jeg har sett tyder på at det er det.

 

Men det er jo ikke noen releasedato ennå så blir SWTOR i første omgang.

Lenke til kommentar

GW er/var et helt spesielt spill for veldig mange. Utrolig avansert spellsystem som skillte de dårlige spillerne fra de gode på en måte ingen andre online spill har gjort.

 

Personlig er jeg redd for at GW 2 skal bli en avansert kopi av wow og andre mmo'er og de videoene jeg har sett heller litt den veien men det gjenstår vel å se.

 

Not rly. GW2 vil ha et helt nytt quest og event system som gjør at spillet blir mye mer dynamisk enn WoW er. WoW hører til den "gamle" mmo sjangeren der man får en quest, farmer no shit og leverer den. I Lich King og Cata fikk spillet en del "phasing" events og quest men GW kommer ikke til å være i nærheten av WoW. Isteden for å pushe ny exp hvert år som bli$ eller gi ut uferdige spill som EA liker å gjøre vil NCsoft gi ut spillet når det faktisk er ferdig. En annen grunn til å like spillet er vel fordi det ikke har noen monthly sub.

 

Get hyped er alt jeg har å si!

 

LotRO skulle fokusere ekstremt mye på historie, Age of Conan skulle revolusjonere kampsystemet, Vanguard hadde det revolusjonerende Diplomacy-systemet og Crafting-systemet (blandt annet ved at begge to var "fullverdige" klasser) og så videre. Men i praksis ble alle bare mer av det samme. Guild Wars 2 høres bra ut på papiret, men i praksis kan det fort bli noe helt annet. Jeg tror hovedgrunnen til hvorfor Guild Wars 1 ble så populært var fordi det var gratis å spille, så alle hadde råd til det. Nettopp derfor vil Guild Wars 2 også bli populært. Jeg kommer nok til å prøve det, og jeg håper jeg liker det. Men før jeg faktisk sitter og spiller det er jeg skeptisk av erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg er litt redd for at spillet skal bli litt mer noobifisert... Det jeg elsket med GW var at om du var god så gjorde du det bra, det var ikke grinding og farming som var viktigst. Spillet hadde også en relativt høy vanskelighetsgrad. Husker hvor godt det var å klare Thunderhead Keep etter 1 million forsøk, mens i ettertid har man jo fått litt mer erfaring så Thunderhead Keep er helt latterlig lett nå, men er alltid noe som fortsatt er litt vanskelig :p

 

Håper ikke GW2 er så langt fra hva GW er så kanskje man får bruk for noe av erfaringen man har fått fra de 2000 timene i GW

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Kan vel også nevne at de går helt bort fra "The holy trinity", aka Tank, DPS & Healer som de fleste (alle?) andre MMORPG bruker. Nå skal det sies at jeg enda har tilgode å se noen videoer med gruppe gameplay, så hvordan det vil fungere i praksis i grupper vet jeg ikke. Som solospiller ser det iværtfall veldig moro ut.

 

Vil som Purple anbefalle å se videoene til Totalbuscuit om spillet.

Ellers er vel folk giret av mottakelsen spillet har fått blandt spillpressen. Veldig mange har levert særdeles positive previews av spillet.

 

Jeg er vel mest giret fordi GW1 var mitt første MMO, og kanskje fremdeles det morsomste jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Rift lot deg skape din egen klasse ved å kombinere opp til tre klasser (og endte likevel opp med å bli bare mer av det samme som før...), og de hadde egentlig ikke den tank/healer/DPS-greia. Men hva hjelper det når spillerne har det? Skal tank/healer/DPS-greia fjernes må spillerne lære seg å spille på en helt annen måte enn de har gjort omtrent siden de første gruppebaserte rollespillene kom. (og da tenker jeg leeeeenge før internett kom.) Det kan ta litt tid, og jeg tviler på at Guild Wars 2 kan endre det. Det kan kanskje bli en start, men det vil være langt igjen å gå. ;)

Lenke til kommentar

Rift hadde Tank/healer/DPS jo. De hadde flere roller, men du endte opp som enten Tank, DPS eller healer. GW2 har fjernet healer rollen fullstendig. Det er ingen som er en pure healer i GW2, men som jeg sier, har jeg enda ikke sett gameplay fra et gruppe oppsett og vet ikke hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Kansje det viktigste for meg er at det er vel første MMO siden AoC uten global cooldown, som er noe vi AoC spillere hater intenst.

 

Så vi vet at det vil bli raske kamper, og det er jo bra.

 

Så har vi disse dynamiske hendelser(som world events i rift), som i GW2 sansyndligvis vil gi det innhold som følese unikt uansett når du logger på.

 

Det at man ikke har klasser er veldig bra for pvp, da alle vet at det er enkelst å balansere bare en "klasse". Hvordan det påvirker pve er vel det største spørsmålet på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar

Rift hadde Tank/healer/DPS jo. De hadde flere roller, men du endte opp som enten Tank, DPS eller healer. GW2 har fjernet healer rollen fullstendig. Det er ingen som er en pure healer i GW2, men som jeg sier, har jeg enda ikke sett gameplay fra et gruppe oppsett og vet ikke hvordan det fungerer.

 

Det kommer mest ann på hvordan du ville spille. Ville du være ren healer var det fullt mulig, men det var ikke noe krav. Men fordi folk er vant til å spille sånn endte de opp sånn.

 

Så har vi disse dynamiske hendelser(som world events i rift), som i GW2 sansyndligvis vil gi det innhold som følese unikt uansett når du logger på.
Om det blir mye variasjon kan det bli bra, men ser vi samme hendelse to ganger blir det ikke helt det samme. Og hva med Public Quests som i Warhammer Online? Det så meget bra ut på papiret, men i realiteten ble det noe helt annet når ingen gadd gjøre dem. Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Om det blir mye variasjon kan det bli bra, men ser vi samme hendelse to ganger blir det ikke helt det samme. Og hva med Public Quests som i Warhammer Online? Det så meget bra ut på papiret, men i realiteten ble det noe helt annet når ingen gadd gjøre dem.

 

En enkelt event vare opptil en uke mener jeg det var de sa, så om man ikke er veldig hardcore vil man også oppleve noe nytt både andre tredje of fjerde gangen eventen kjører.

 

Jeg spilte ikke Warhammer, men var ikke public quests der mest pvp content?

 

Forklar oss gjerne hvordan det var og hvorfor det ikke fungerte.

Lenke til kommentar

Rift hadde Tank/healer/DPS jo. De hadde flere roller, men du endte opp som enten Tank, DPS eller healer. GW2 har fjernet healer rollen fullstendig. Det er ingen som er en pure healer i GW2, men som jeg sier, har jeg enda ikke sett gameplay fra et gruppe oppsett og vet ikke hvordan det fungerer.

 

Det kommer mest ann på hvordan du ville spille. Ville du være ren healer var det fullt mulig, men det var ikke noe krav. Men fordi folk er vant til å spille sånn endte de opp sånn.

 

Nei ikke fordi folk ville spille sånn. Fordi det var mest effektivt sånn. Folk ville spille hybrid builds, men det var aldri et alternativ om du ville utnytte klassen maksimalt.

Lenke til kommentar

Om det blir mye variasjon kan det bli bra, men ser vi samme hendelse to ganger blir det ikke helt det samme. Og hva med Public Quests som i Warhammer Online? Det så meget bra ut på papiret, men i realiteten ble det noe helt annet når ingen gadd gjøre dem.

 

En enkelt event vare opptil en uke mener jeg det var de sa, så om man ikke er veldig hardcore vil man også oppleve noe nytt både andre tredje of fjerde gangen eventen kjører.

 

Jeg spilte ikke Warhammer, men var ikke public quests der mest pvp content?

 

Forklar oss gjerne hvordan det var og hvorfor det ikke fungerte.

 

Så om man har to eller tre karakterer opplever man ofte den samme eventen for hver karakter? ;)

 

Public quests i Warhammer Online var som vanlige quests med flere deler, og alle jeg prøvde var PvE. Vi snakker quests som f.eks å denge noen små fiender (50+ antall fiender), for så å få en del større og farligere fiender å denge og så videre. Husker ikke det så bra siden det er lenge siden jeg spilte det, men du skjønner poenget. Å denge 50+ fiender er ikke noe problem om man er 15, 20 personer, men når man er to eller tre tar det betydelig lengre tid. I tillegg har vi ofte en boss på slutten som er rimelig høyt level, fordi det er meningen flere spillere kan samle seg rundt ham og denge løs. To eller tre spillere vil slite. I tillegg fikk vi fint lite ut av questen, så det ble bare bortkastet tid. Vi fikk mye mer igjen for vanlige quests.

Nei ikke fordi folk ville spille sånn. Fordi det var mest effektivt sånn. Folk ville spille hybrid builds, men det var aldri et alternativ om du ville utnytte klassen maksimalt.

 

Vil man utnytte klassens stats maksimalt blir det naturlig å dele dem opp i tank/healer og DPS, men et rollespill bør ikke være utelukkende basert på stats. Hva med å heller spille hybrids fordi det er moro å utforske potensialet til klassen og ha det moro? Vi har absolutt muligheten til det, men så lenge folk ikke klarer å tenke utenfor boksen vil vi nok være låst til tank/healer/dps. Bare fordi vi ikke kan velge noe annet på listen betyr det ikke at de ikke eksisterer. Men får vi noe annet på listen vil folk ikke skjønne bæret og heller velge de vanlige uansett.

Lenke til kommentar

Hvis man følger Anets tankegang rundt leveling, grinding og belønning så skal man ikke se bort fra deres system vil fungere betydelig bedre enn tidligere forsøk.

 

Det har tross alt vært et av GW's store trumfkort at spillet ikke var basert på grinding men rundt hvor godt man kjente klassen sin.

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har spillt et spill hvor så mange ekstremt dyktige spillere var samlet som i GW. Var du dyktig i din klasse i GW var du reint ut legendarisk noe som ikke er veldig vanlig i andre onlinespill.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil folk velge det beste alternativet uavhengig av om det er en ren klasse eller en hybrid. Problemet med Rift var jo at du ble straffet for det. Om spillet hadde som mål å bryte opp i de tradisjonelle normene hadde de gjort en hybrid til et fullverdig alternativ.

GW2 har jo rett og slett fjernet healeren fra spillet. Hvordan de har tenkte å gjøre det med tank vet jeg ikke enda, det får tiden vise.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil folk velge det beste alternativet uavhengig av om det er en ren klasse eller en hybrid. Problemet med Rift var jo at du ble straffet for det. Om spillet hadde som mål å bryte opp i de tradisjonelle normene hadde de gjort en hybrid til et fullverdig alternativ.

GW2 har jo rett og slett fjernet healeren fra spillet. Hvordan de har tenkte å gjøre det med tank vet jeg ikke enda, det får tiden vise.

hvordan di har tenkt å gjøre det med tank? det er ingen dedikerte tank eller healers, spillet vil basere seg på at du selv dodger

Lenke til kommentar

Ifølge Guild Wars 2 wiki er det tre typer klasser: scholar, adventurer og soldier. Jeg vil si Soldier-klassene (Warrior og Guardian) er åpenbare tanks, og Scholar (Elementalist og Necromancer) har nok potensiale til å bli healere. Elementalist har jo skills som Healing Wave og Healing Rain, for eksempel. Med andre ord er det nok en stor sjanse for at spillere gjør det de er vant med og setter Warrior og Guardian som ranks, Elementallist som healer, ranger osv som DPS og så videre.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...