espennn Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Min samboer og jeg kjøpte en enebolig for ca. tre år siden. Vi var relativt desperate etter å finne oss en ny bolig. Uansett. På visning var det en del folk, men ingen bydde. Vi satte i gang budrunden med 150.000 under takst, og det var helt stille. Vi fikk ingen beskjed om at noen bydde over oss. Dette var en fredag. På slutten av dagen ringte megler og sa at vi hadde det høyeste budet, men at selger ikke hadde lyst til å selge til denne summen. Melger sa videre at det var en familie som hadde tenkt å by, men at de måtte sjekke med bank først etter helga. Melger sa så at hvis vi ga et bud på prisantydningen, skulle vi få huset. "Bare for å bli ferdig med det før helga, og for at vi skulle slippe flere budgivere og konkurranse." Ettersom vi var desperate etter å kjøpe, godtok vi dette. Men i ettertid virker dette litt suspekt. Dette må være i grenseland for hva som er lov? Er det noen der ute som har peiling på om dette er noe vi kan klage på? Eller er det for sent? Lenke til kommentar
kekepower Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Fra 2005, men kanskje fortsatt relevant. http://www.dinside.no/115980/enklere-aa-klage-paa-megleren Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Hvordan skal du gå frem å klage , og ikke minst bevise at det ikke var sant? Dette ble vel bare sagt over telefon, og hva om det er sandt? Umulig å si at megler løy. At det sikkert var et triks er greit, men det var ditt valg og du falt for det. Du unngikk også flere budgivere. 150.000,- er heller ikke mye sett på hele summen kansje? Huset har sikkert steget langt mer også. Endret 7. desember 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
espennn Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Fra 2005, men kanskje fortsatt relevant. http://www.dinside.no/115980/enklere-aa-klage-paa-megleren Takk for tipset! Skal se på dette nærmere. Er det noen andre som vet noe rundt budrunder og om dette er riktig eller feil fremgangsmåte? Er det noen vits i å klage? Lenke til kommentar
espennn Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Hvordan skal du gå frem å klage , og ikke minst bevise at det ikke var sant? Dette ble vel bare sagt over telefon, og hva om det er sandt? Umulig å si at megler løy. At det sikkert var et triks er greit, men det var ditt valg og du falt for det. Du unngikk også flere budgivere. 150.000,- er heller ikke mye sett på hele summen kansje? Huset har sikkert steget langt mer også. Du har rett i at det blir vanskelig å bevise. Det ble bare sagt på telefon, men skal ikke megler ha en budoversikt? Den vil jo vise at det kun er vi som har bydd på boligen. Jeg mener ikke at melgeren løy, men han brukte kanskje uriktige virkemidler for å presse opp prisen? Jeg er ikke så sikker på om vi unngikk flere budgivere, da det virker som at det ikke var flere budgivere. Selger vil selvfølgelig få mest mulig for boligen, og da hadde han nok klart å vente til over helga med å få i gang en budrunde og eventuelt innkassere mer for boligen, istedet for å la oss få boligen for prisantydning? Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Mitt inntrykk er at dette ofte gjøres. I mitt tilfelle var jeg eneste byder, og budfrist var satt til 12.00. 11.55 ringer megler og sier at ingen andre har bydd, men at selger gjerne ville ha mer for objektet enn det jeg bød. Jeg svarte at budet mitt står, og spurte også om budet mitt var avslått. Selger hadde ikke avslått budet, så dette var bare megleren som forsøkte å få meg til å overby meg selv. Etter jeg spurte om budet var avslått, sa megleren at "du er en luring du.". Det er naivt å tro at megleren vil kjøpers beste. Han jobber for selger, som betaler lønnen hans. Lenke til kommentar
espennn Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Mitt inntrykk er at dette ofte gjøres. I mitt tilfelle var jeg eneste byder, og budfrist var satt til 12.00. 11.55 ringer megler og sier at ingen andre har bydd, men at selger gjerne ville ha mer for objektet enn det jeg bød. Jeg svarte at budet mitt står, og spurte også om budet mitt var avslått. Selger hadde ikke avslått budet, så dette var bare megleren som forsøkte å få meg til å overby meg selv. Etter jeg spurte om budet var avslått, sa megleren at "du er en luring du.". Det er naivt å tro at megleren vil kjøpers beste. Han jobber for selger, som betaler lønnen hans. Jepp, og takket være situasjonen vi var i på dette tidspunkt, ble vi et lett bytte. Har meglere lov til å gjøre dette? Men som nevnt tidligere så blir det vanskelig å bevise noe, hvis man skal klage det inn. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Var sikkert uvilje hos selger alikevel til å slippe boligen 150.000 under takst vil jeg tro. Megler må ta litt hensyn begge veier. Hadde det vært rett av megler å overtale selger til å selge så mye under, uten en visning til? Men uansett så var det ditt valg. Vil anbefale deg å slå deg til ro med det. Selg hvis du ikke vil bo der. Tror neppe du kommer noen vei med å klage. Skal du involvere en advokat så vil du nok tape mer penger. Meglern vil uansett ikke gi seg uten noen rettsak i et slikt tilfelle. Tror jeg da. Uansett så må du vel ha tjent inn pengene i forhold til prisstigning på 3 år, sikker flere ganger det. Du kan bare selge og da sitte igjen med mer enn hva du ga alikevel. Itet er tapt, kun investert . Tenk slik. Helt enig med deg at slikt er feil å gjøre, men er nok bedre å la det ligge. 1 Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap... Men det er ikke sikkert at megler har opptrådd lovlig her, men det får du ikke noe eksakt svar på før saken blir kjørt gjennom rettsapparatet. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Jeg aner ikke om dette er lov eller ikke, men jeg hadde ikke brukt noe mer tid på dette personlig. Det kan fort bli enda mer bittert om det kjøres gjennom rettsaparatet, og mer penger kan gå tapt. Dette var kanskje en dyrkjøpt erfaring, men det er jo ikke sikkert det hadde spilt seg noe annerledes uansett. Dere får prøve å tenke på det på den måten. 1 Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 8. desember 2011 Del Skrevet 8. desember 2011 Det blir nok ord mot ord i dette tilfellet. Også har jo dere signert/kjøpt huset til den prisen dere ble enig med megler om.. så jeg tror neppe du kommer særlig langt med dette. Her burde du/dere nok reagert i det han gjorde det eller kort tid etter. Ville heller bare tatt dette til meg slik at det ikke skjer igjen ved en senere anledning. Som nevnt over, du har nok tjent inn mellomlegget allerede mtp prisstigning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå