Xmir Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Hei. Har kommet i uenighet med studentboligene i Bergen og lurte på om noen hadde noen råd. Da jeg flyttet inn i boligen januar 2009, fikk jeg beskjed om at gjeldende praksis for kildesortering var at papiravfall, samt glass og metall, skulle plasseres i sekker og settes på et avtalt sted i bakgården. Mottok efaktura for husleie i forgårs, og der var det i lagt en bot på 500kr for igjensetting av søppel. Vaktmester hevder at vi har dumpet søppel på fortuaet i gaten utenfor bygget vårt (det ble plassert i bakgården ved utgangen slik vi alltid har gjort). SiB mener at vaktmester aldri har hatt en slik avtale med oss, han som jobbet her for omtrent 2 år siden hadde visst et prøveprosjekt, men at dette ikke gjelder lengre fordi folk kastet vanlig avfall der. Vi(nåværende 7 og 6 tidligere leieboere) har aldri mottatt noen kontrabeskjed ang. avtalen, hverken skriftlig eller muntlig. I SiB sitt reglement står det "§ 2-8 FJERNING AV EIENDELER OG SKROT. SiB Bolig kan pålegge beboere å fjerne private eiendeler (bilvrak, søppel m.m.) som de har satt fra seg på SiBs eiendom. Etterkommer ikke beboerne pålegget, vil eiendelene bli fjernet for eiers regning." Jeg mener på bakgrunnen av denne paragrafen at SiB er pliktig å gi beskjed dersom avfallet har blitt satt på feil sted. SiB sitt svar er at det har blitt hengt opp en lapp med informasjon om at søppel (nevner ikke avfallstypen spesifikt) ikke skal plasseres på dette stedet og at man blir ilagt en bot på neste faktura dersom man gjør det. Dette regner de da som gyldig varsling. Lappen er plassert i en bakgård, hvor det ikke er belysning, og hvor man ikke kan se lappen med mindre det er nok dagslys eller evt at man har lommelykt. Ingen av beboerne var kjente med lappen før dette tilfellet. Vanlig praksis i SiB ellers er at man får både brev og epost, dersom noe er galt. Det ble funnet en rest av en pappeske med en del av en adresselapp på. Av informasjon, så var både navn, romnummer og telefonnummer oppgitt på lappen. Selv om dette var oppgitt, så mener SiB at vaktmester ikke har mulighet til å "spore opp" eieren av avfallet. 500kr er ikke all verden, men for min del er det prinsipp da jeg ikke har gjort annet enn jeg har fått beskjed om. Så jeg håper derfor at noen har noen innspill Endret 7. desember 2011 av Xmir Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Takk til de som svarte på PM. Saken er nå oppklart etter at SiB klarte å se det fra mitt ståsted. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Takk til de som svarte på PM. Hvis alle svarer på PM blir forumet tomt og meningsløst for de som måtte komme senere. Lyst til å fortelle hva du gjorde for å løse saken? 7 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Takk til de som svarte på PM. Hvis alle svarer på PM blir forumet tomt og meningsløst for de som måtte komme senere. Lyst til å fortelle hva du gjorde for å løse saken? Doh! Vel, så lenge du vet at du har rett så gjelder det bare å stå på krava. Det tok meg 15 mailer og omlag 1800 ord før de trakk tilbake boten. De står fremdeles fast på at avfallet var dumpet på gata, men innrømmer at rutinene rundt avfallshåndteringen har vært for dårlig og at alle beboere skal få skikkelig informasjon snart. Helt fra jeg flyttet inn har vi lagt papir-, glass- og metallavfall i et hjørne i bakgården vår. Ifølge SiB hadde vaktmesteren, som hadde ansvaret for vår bolig like før jeg flytta inn, et prøveprosjekt der avfallet ble plassert på det stedet, men at dette prosjektet opphørte fordi folk kastet vanlig avfall der også. Ingen av de nåværende eller tidligere beboerne har fått beskjed om at dette ikke lengre gjelder og derfor kan ikke vi klandres for å plassere det der. I reglementet står det også, som tidligere nevnt, at beboeren som har satt igjen avfall mm, skal få et varsel før SiB fjerner dette for beboers regning. En lapp som henger på veggen i en gang uten lys ellers dagslys, hvor ingen av beboerne oppholder seg, kan ikke regnes som gyldig. I mailene mine understreket jeg hver gang hva jeg hadde gjort, hva som var avtalen og at jeg ikke kan holdes ansvarlig for hva andre gjør med det etter at det har blitt satt på riktig sted (vi har hatt en del narkomane som har lusket rundt i bakgården bl.a.). Fikk bekrefta fra alle nåværende og tidligere beboere hva som har vært søppelpraksis og at ingen hadde hørt noe som helst fra SiB, samt sjekke epostinnboksen for mailer. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 Til en annen gang er slike saker snadder for studentaviser og evt. annet media. Da blir også ting gjort. Studentavisen i Trondheim, Under Dusken, fikk i høst igjennom noen saker i forbrukerrådet og medhold fra jurister de spurte, noe som gjorde at SiT måtte endre praksis og tilbakebetale betydelige beløp til folk som har betalt inn. Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 10. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2011 Det ble faktisk vurdert, men det er en type oppmerksomhet jeg ikke helt ønsket der og da, så da lot jeg det være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå