Gå til innhold

Uke 50mm - 2011

Anbefalte innlegg

Her må det bare stoles på at de som gjør det gjør det riktig. Ingen høytidelig konkuranse men en utfordring som du skal mestre personlig.

Ellers så er vell de som blir med på disse tingene også relativt aktive her inne, og de har vell som oftest tatt bilder som er lagt ut med 50mm tidligere slik at mange kanskje vet de har en 50mm.

Ærlighet varer lengst

Nå vat jo alle at jeg ikke har en 50mm, så jeg skulle nå vertfall vært en enkel person og avsløre, hehe.

men fikk litt lyst på en 50mm nå altså.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@BjerkneZ: Det er kanskje litt voldsomt å kjøpe en 50mm bare for å bruke den en uke i året ...

Hvorfor det?

Vurderer å kjøpe meg en brukt Sigma 50mm f/1.4 til 1.800,-

Denne kan fint selges igjen uten veldig stort tap, så jeg ser ikke poenget ditt :)

Du trodde kanskje jeg skulle kline til med 50mm f/1.2L du?

Lenke til kommentar

Du trodde kanskje jeg skulle kline til med 50mm f/1.2L du?

Hadde ikke ventet noe mindre :p

Neida, Sigma 50mm f/1.4 er et fint stykke glass det.

Men det blir vanskelig å å delta i år da du er en dag for sent ute. Uke 50mm begynte i går.

Klar over det, men da kanskje jeg kan delta neste gang vetu :)

Dessuten så koster det jo ingenting og det kan selges igjen hvis jeg ikke vil ha det mer.

Lenke til kommentar

Klar over det, men da kanskje jeg kan delta neste gang vetu :)

Det er sant. Men jeg tror du komemr til å bruke den litt mer.

Dessuten så koster det jo ingenting og det kan selges igjen hvis jeg ikke vil ha det mer.

Også et poeng.

Skulle jeg bli frelst i en 50mm (noe jeg tviler litt på) så oppgraderer jeg hvis nødvendig. Skal bare teste ut litt.

Men har hørt mange fæle rykter om at Sigma 50mm f/1.4 har problemer med bakfokusering...(?)

Lenke til kommentar

sigma + canon er ikke alltid en heldig kombinasjon. Har akkurat handlet en 50mm selv, og må nok levere inn for justering etterhvert.

Tror jeg får teste den i butikken før jeg legger pengene på bordet da ja :)

Det er jo helt forskjellig mellom de forskjellige objektivene. Det er noen som er riktig, noen er ikke. Du får nok ikke lov å pakke opp objektivet og prøve et nytt før du betaler noe for det.

Lenke til kommentar

Det er jo helt forskjellig mellom de forskjellige objektivene. Det er noen som er riktig, noen er ikke. Du får nok ikke lov å pakke opp objektivet og prøve et nytt før du betaler noe for det.

Jeg har alltid fått lov til å prøve ut objektivet når jeg har vært hos Fotovideo og min lokale Japan Photo. Nå har jeg hatt mine runder med Sigma objektiver som feilfokuserer, så jeg vet hva jeg skal se etter, så det hjelper jo. Min Sigma 50mm for Canon fungerte etter boka, der var det fotografen som hadde skylda når fokus ble feil.

Lenke til kommentar

sigma + canon er ikke alltid en heldig kombinasjon. Har akkurat handlet en 50mm selv, og må nok levere inn for justering etterhvert.

Tror jeg får teste den i butikken før jeg legger pengene på bordet da ja :)

Jo det har jeg gjort med alle mine objektiv og jeg fikk nettopp en mail fra dem hvor jeg kunne gjøre dette å sjekke fokus før jeg kjøpte.

Skulle da bare mangle egentlig. Kjøper heller aldri en bil uten å prøvekjøre først...

Lenke til kommentar

Til fullframe er jeg litt tvilende til Sigmalux - der skal den være ganske soft i hjørnene.

Har nå testet Sigma'en litt og jeg må si meg fornøyd så langt! :)

Den hamler ikke akkurat opp med L-optikken med tanke på skarphet ved full blender i senter, men den koster jo også en del mindre.

Fokusen fungerer som den skal, for det testet jeg i butikken før jeg slang pengene på bordet, så den er i boks vertfall :)

Tok 10-20 bilder i stuen av de samme tingene med Sigma 50mm og Canon 85mm f/1.2L og det er klart man ser ganske bra forskjell, og først og fremst skarpheten i senter ved full blender på begge.

Men blender man ned litt så blir det bedre. Sigma'en skal jeg kunteste litt, og hvis jeg føler den kommer til kort med tanke på optiske egenskaper, så selger jeg den bare.

Har som sagt bare knipset noen innebilder nå, men skal teste litt mer i morgen under dagslys.

Objektivet virker vertfall vesentlig mer robust enn lillebrødrene til Canon 50mm f/1.2L, det er vertfall helt sikkert :)

Lenke til kommentar

Det skulle vært en sticky banner øverst på akam før artiklene som påminte om påmeldinga til denne uka en god stund før uka starter.

Kanskje hatt med en oppsummering ifra i fjor.

Er ikke rart at deltakelsen er laber når tråden er gjemt bort i forumet. Noe som er synd, for det er ved slike utfordringer at mange får utviklet seg i ett raskt tempo.

I denne tråden kunne det gjerne vært link til de påmeldtes forumposter.

Kanskje en mulighet for dagens oppsummering eller noe?

Dette gjelder forsåvidt alle utfordringer ved akam, at dem forsvinner i ett mylder av forumposter i en liten boks til høyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...