Gå til innhold

Er omlevering fabrikkny vare eller kan det være brukt? Hvilke rettigheter har jeg.

OnkelD

Anbefalte innlegg

Ikke gå! Det ser ut som mye tekst men det tar 5 minutter å lese gjennom. Jeg setter uendelig stor pris på om du vil lese gjennom hele teksten å gi meg din mening på mine spørsmål i slutten. Det kan være mange andre som også lurer på lignende. På forånd Tusen Takk.

Jeg kjøpte en projektor for ca 1 år siden. Etter 500 timers bruk oppsto det en skade på optikken som ble sett på som en mangel ved varen av både meg og selgeren. Vi avtalte den skulle sendes på service. Quote fra mail "Vi har godkjent service på din prosjektor.Vær vennlig å send oss adressen du vil at prosjektoren skal bli hentet på, slik at vi får booket opphenting av den hos DHL". De har med andre ord foreslått at de kan ta service på den som jeg godtok i en mail. Dette var i MARS i år. Husk dette.

Den ble sendt på service og etter en kort uke fikk jeg en projetor i retur som jeg selvfølgelig antok var min egen siden det var det som var avtalt.

Jeg fikk heller aldri vite hva som var galt med projektoren før på nå på mandag, 5 desember. Vi snakket først igjen da.

Jeg merket med en gang etter mottatt projektor etter service(i mars) at sortenivået var dårligere enn den projektoren jeg sendte inn hadde. Jeg oppdaget nylig til min forskrekkelse etter å ha sett filmen "The Dark Knight" at sortenivået er ekstremt mye dårligere enn jeg husket fra før jeg sendte projektoren inn til service og tenkte med en gang her er det noe fryktelig galt. Jeg har ikke sett denne filmen på svært lenge og i denne filmen er det svært mange mørke scener hvor man lett ser kvaliteten på sortenivået til en PJ(projektor). Jeg skrudde av projektoren å så nærmere på den. Jeg skrev ned serienummeret og gikk å sammenlignet det med det serienummeret som står i mailen fra mars til selger.

Til min forbauselse oppdager jeg at serienummeret ikke stemmer overens med det serienummeret min opprinnelige projektor hadde. Den jeg sendte inn til service hadde blitt proffkalibrert spesielt for sortenivå for 2000kr som gjør at bildekvaliteten blir svært mye bedre enn hva den er som fabrikkny.

Jeg sendte mail på mandag til selger og fortalte at jeg hadde fått feil projektor tilbake fra servicen og jeg ville ha min egen tilbake.

Han svarte:

"Det er standard prosedyre å bytte projektoren mot en tilsvarende når den må til reperasjon, dette er for å gjøre service tiden mye kortere".

Dette hadde vi ikke avtalt og er i strid med loven ifølge lovdata.no, forbrukerportalen.no, jusstorget.no, FTU og flere andre internettsider som man bør ha tillit til.

I den siste mailen jeg fikk fra selger i mars ble det nettop avtalt at minprojektor skulle ha service. Jeg gjentar at MIN projektor skulle på service. Det betyr følgende: Sending-> reperasjon-> Retur. Vi avtalte ingeting om at jeg skulle få et annet produkt enn mitt eget tilbake. Og om vi hadde gjort det ville jeg selvfølgelig aldri godtatt et brukt produkt, hvorfor ville jeg heller hatt en annens produkt når mitt skulle bli reparert uansett? Det ville isåfall vært ny PJ som hadde blitt akseptert. Jeg aksepterte service, men fikk altså noe annet en avtalt.

Jeg sier brukt fordi den jeg mottok i mars hadde 300 timers spillt lampe/pære. Det blir lagret på projektoren hvor lenge en lampe har gått, noe man selv lett kan tilbakestille. I tilleg til at jeg fikk denne "tilsvarende" projektoren tilbake i min gamle eske uten ny brukermanual, uten ny ledning, med fingeravtrykk på og annet serienummer(som ble nylig oppdaget). Den mangler også kalibreringen jeg har betalt 2000kr ekstra for. I mine øyne er denne PJ ikke tilsvarende på noe som helst måte og totalt uakseptert.

På lovdata.no finner jeg ingen klar definisjon på hva som menes med "tilsvarende ting (omlevering)". Men på flere andre sider som forbrukerportalen.no og jusstorget.no har de skrevet at omlevering betyr ny ting. Altså rykende fersk rett fra fabrikken.

Litt om forbrukerkjøpsloven som du kanskje vet fra før:

Der står det at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering)".

Ifølge loven så står det altså at jeg selv skal velge et alternativ av følgende:

a) Skaden(mangelen) skal bli fikset og projektor tilbakelevert. (som ble avtalt).

b) Få en fabrikkny vare. (Jeg fikk en brukt, som ikke på noe som helst tidspunkt ble avtalt eller berettet om).

I forbrukerloven står det også: dersom det foreligger mangel, kan kjøper i tillegg til øvrige mangelsbeføyelser, kreve at selger dekker det økonomiske tap han har hatt på grunn av at varen er mangelfull.

Som betyr at selger må betale for ny kalibrering.

Jeg mener selv at jeg nå har krav på nå å få en fabrikkny vare med proffkalibrering på selgers regning og han får tilbake projektoren jeg nå har. Etter min og forbrukerrådet og jusstorgets og FTUs oppfattning er dette "omlevering". Altså et nytt mangelfritt produkt.

Hva mener dere. Her kommer spørsmålene.

a ) Har jeg krav på fabrikkny PJ med proffkalibrering. For selgers regning.

b ) Har jeg krav på proffkalibrering på den projektor jeg nå har. For selgers regning.

c ) Har jeg krav på ingenting.

d ) Har jeg krav på noe annet?

Hva er definisjonen på "omlevering". Er det

a) levering av et tilsvarende produkt.

Isåfall hva er definisjonen på et "tilsvarende produkt"?

Eller

b) levering av et fabrikknytt produkt som aldri har vært brukt utenom testing.

Kan selger selv velge omlevering når jeg har gitt klar beskjed om at valget mitt var reperasjon /service?

Emne omlevering har aldri vært et tema mellom meg og selger.

Forøvrig legger jeg til denne linken som er en sak helt identisk med min hvor den "klagede" (meg) fikk medhold fra FTU. Forbrukertvistutvalget. http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2008001090

Merk at det var i mars den var på service og det er først nå jeg oppdager at jeg har fått feil vare. Og at det aldri var blitt berettet om.

Hvis du har lest helt til nå er jeg utrolig takknemmelig for du har tatt din tid til det og blir veldig glad hvis du kan gi meg din mening om saken eller spør meg om noe hvis du lurer på noen detaljer jeg har forklart dårlig eller har glemt å legge til. (hvis det er noe skrivefeil så beklager jeg det, se på kl dette ble lagt inn så forstår du nok hvorfor).

Tusen Takk for oppmerksomheten !

Med Vennlig Hilsen

Endret av OnkelD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FTU har minst to ganger slått fast at utbytteenheten skal være en NY enhet, og ikke en brukt.

Dog: Det har tatt deg 9 mnd å reagere? Da er det nok lite du kan få gjort, vil jeg tro.

Det er forståelig at det vil bli sagt imot når det er 9 mnder siden jeg mottok den. Grunnet dette er pga jeg stort sett har sett eldre filmer i denne perioden. De har generelt dårligere bildekvalitet så jeg har ikke tenkt så mye over det å antatt bildekvalitet forskjellen var filmene. Det er først i den seneste uken jeg har sett filmer som jeg har ikke hatt noe konkret å legge merke til før/etter. Det er først den siste uken jeg har sett om igjen filmer jeg har sett i jan-mars hvor jeg ser ekstremt stor forskjell spesielt på The Dark Knight.

Jeg føler meg selvsagt svindlet fordi bildekvaliteten på disse før/etter filmen jeg kan kalle dem er svært stor og det som hendte ble jeg aldri opplyst om. Projektoren har jo bare hengt i taket hele denne tiden. Jeg synes det ikke er rimelig at jeg skal ha oppdaget det tidligere selv om jeg kan forstå det kan virke slik. Når jeg snakket med forbrukerrådet så mente han at det ikke fantes en "frist" på dette, og det derfor ville kanskje være litt vanskelig å bestemme, men i utgangspunktet hadde "retten" på min side. Slik de to dommene har slått fast. Men ja, det er derfor jeg spør hva dere syns pga det er så "lenge" siden. Hvis jeg ikke hadde kjøpt den proffkalibreringen ville jeg jo aldri ha merket det. Og i hvertfall blitt svindlet.

Takk for svar.

Mvh

Lenke til kommentar

Spørsmålet er når du rent faktisk oppdaget at projektoren du nå har fått er noe annet enn det dere har avtalt. Du må reklamere innen 2 måneder fra den datoen. Hvis ikke mister du dine krav.

Så er spørsmålet om dette er en mangel. Den proffkalibreringen du har fått gjort, er dette gjort via selger eller er det ordnet av andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er når du rent faktisk oppdaget at projektoren du nå har fått er noe annet enn det dere har avtalt. Du må reklamere innen 2 måneder fra den datoen. Hvis ikke mister du dine krav.

Så er spørsmålet om dette er en mangel. Den proffkalibreringen du har fått gjort, er dette gjort via selger eller er det ordnet av andre?

Rent faktisk så jeg det nå i helgen. Proffkalibrering er ikke en mangel men et økonomisk tap som må erstattes. I tilegg til selger ikke har holdt avtalen om at varen skulle bli rettet. I forbrukerkjøpsloven står det også at :

Valgretten for kjøperen kan ikke avskjæres av selgeren ved at han i stedet for retting

tilbyr omlevering, eller ved at han i stedet for omlevering tilbyr retting.

og

Plikten til omlevering er i lovteksten beskrevet som en plikt til å levere en

ny tilsvarende vare

dvs at det er ulovelig at han har benyttet av omlevering når det allerede er avtalt retting på samme produkt og i tillegg leverer et annet brukt.

Lenke til kommentar

Har du kontaktet selger?

Ja. Foreløpig har jeg forklart at jeg fikk feil PJ. Og at denne mangler kalibrering.

Svaret jeg fikk var

"Det er standard prosedyre å bytte projektoren mot en tilsvarende når den må til reperasjon, dette er for å gjøre service tiden mye kortere".

Dette har aldri blitt avtalt eller berettet om. Avtalen var retting ikke omlevering. Hvis det så skulle blitt benyttet omlevering så ville dette vært med en ny vare.

Det jeg svarte deretter var: Hva innebærer dere med tilsvarende projektor.

For å få dem til å inrømme at de har gitt meg en brukt PJ for å så ta det videre deretter.

Endret av OnkelD
Lenke til kommentar

Ja, har du ikke fått en fabrikkny enhet, så har du ikke fått en fabrikkny enhet. :)

hehe, stemmer det. Spørsmålet er, har jeg nå krav på en fabrikkny med kalibreringen slik jeg hadde. Selv om det er 9 mnder siden jeg mottok denne. ca 3 dager siden jeg merket jeg hadde feil vel og merke.

Lenke til kommentar

Kontakt butikken, be om bekreftelse på at du har fått en fabrikkny, korrekt tilpassett projektor.

Mener du fra etter service?

Resten av meldingen jeg fikk fra dem igår var:

"Enten du får den samme tilbake, eller en annen, vil kalibreringen forsvinne. Problemet du hadde var i optikken.

For å få bedre sortnivå, må du kalibrere projektoren på ny. Du finner kalibreringsmuligheten i menyen.

Ta kontakt om noe er uklart, eller om du har andre spørsmål.

Ha en fin dag."

Det vil jo si at de bevist har sendt meg en uten kalibreringen.

Endret av OnkelD
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Det er også snakk om NÅR det er forventet at man skal oppdage feilen.

Etter forbrukerkjøpsloven går den relative angrefrist aldri ut mindre enn to måneder etter at forbrukeren faktisk oppdaget mangelen, uavhengig av når han burde ha oppdaget den.

Hva har angrefrist med forbrukerkjøpsloven å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...