Gå til innhold

Hovedkort som har 6 Gbps Sata, med støtte for Intel rapid storage driver


Knopfix

Anbefalte innlegg

Hei

 

Finnes det noen nye HK til rundt 2000 Kr som har Sata 6 Gbps porter, med støtte for Intel rapid storage driver ?

Har dårlig erfaring med Marvell og ønsker et nytt som skal kjøre RAID0 på 2 stk. Crucial C300 SSD`r.

Håper et nytt kort kan øke ytelsen jeg ikke fikk med Marvell Sata 6 Gbps portene.

Noen anbefalninger ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha beholt 1366

 

Er i omtrent samme situasjon som deg , med Intel ICH10R og Crucial C300.

 

Etter å ha gjort litt research , fant jeg ut at jeg måtte kjøpe kontrollerkort på Areca nivå for å kunne matche Intel ICH10R.

Areca er desverre svindyrt.

 

 

2 ganger C300 i RAID 0 på ICH10R vil uansett gi deg en meget bra ytelse.

I praksis er det vel bare i benkmarks at du vil merke forskjell , sammenliknet med nyere HK.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Dette regnes som minimum for SSD i allefall på budsjett: https://prisguiden.no/produkt/ibm-express-serveraid-m1015-151044

Skal du lengere opp så må du bla opp, men har du X58 så er RAID 0 på ICH10R faktisk RASKERE enn Marvell selv om det er 3Gbps...

 

Så mye dritt er Marvell og JMicron kontrollere :D

 

Jeg kan ikke se at kortet du linker til har onboard cache.

Vet du om noen har brukt det du refererer til, og oppnådd betydelig bedre ytelse ?

I såfall er det bedre enn å kjøpe nytt HK !

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Er du alvorlig når du sier du skal bruke 1500 kr på å kjøre RAID0 på to SSDer for bedre sekvensiell ytelse uten noen merkbar forskjell da 4KB ikke kan parallelliseres voldsomt mye mer ved lav QD, som er det viktigste målet på SSD-ytelse for 99.99% av forbrukere. Om noe legger du jo på mer forsinkelse med dette her da du må ut til PCIe-portene.

 

Totalt bakvendt og penger ut av vinduet i mine øyne, da er det bedre å kjøpe en helt ny toppmodell som HyperX 120GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...