Gå til innhold

Rettigheter ang. postoppkrav

heh115

Anbefalte innlegg

Hei,

Sendte en pakke med en verdi på 1500kr (15,6kg) til en kjøper i forrige uke. Den kom fram idag og jeg har en dårlig følelse på at han ikke kommer til å hente den. Siden den veide så mye, ble frakta på over 300kr noe som jeg da evt må betale for å få pakken ut av mitt lokale postkontor hvis den kommer i retur.

Dette skrev han til meg:

"Hei ønsker å kjøpe dette. Kan du sende den i oppkrav til meg. Kan du sende den fort for vi har ..... på søndag. adressen min er : ......................

Hilsen

.....................

Etter dette spurte jeg om diverse og han svarer samme dag. Etter at jeg sendte pakken (2 dager senere), sendte jeg en epost med sporingsnummer osv. Han svarte ikke på den og jeg har ikke hørt et ord fra han siden.

Hvilke rettigheter har jeg på å få tilbakebeltalt frakt og gebyr fra han hvis han ikke henter pakken? Blir over 700kr i tap for meg hvis han ikke henter den, noe som er utrolig kjipt rett før jul...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er om du har rett, en annen ting er å få rett.

Du kan naturligvis sende han en e-post og be han betale, samt følge opp med en faktura. Men dersom han ikke betaler, eller motsetter seg å betale. Må du nesten "dra han til forliksrådet" for å få en dom på at han faktisk skylder deg penger (og det er jo ikke sikkert du vinner)...

Da vil du kunne kreve pengene av han, med loven i hånd. Betaler han enda ikke kan du be namsmannen hente penger av han (dersom du har dom fra forliksrådet.

Men dette høres jo ut som ganske mye "pes" for veldig lite.

Lenke til kommentar

Om pakken kommer i retur må du betale porto begge veier, men returporto er mindre enn oppkravsporto.

Om du har rett til å få dette dekt av kjøper, er jeg usikker på, men det er ikke vanlig praksis.

Kjipt? Ja, til de grader ...

Tullball. Det er vanlig praksis, og han har selvfølgelig krav på å få det dekt. Spørsmålet er hvor lett det er å faktisk få de pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om pakken kommer i retur må du betale porto begge veier, men returporto er mindre enn oppkravsporto.

Om du har rett til å få dette dekt av kjøper, er jeg usikker på, men det er ikke vanlig praksis.

Tullball. Det er vanlig praksis, og han har selvfølgelig krav på å få det dekt. Spørsmålet er hvor lett det er å faktisk få de pengene.

Inngår også "tullball" i ditt vokabular når du henvender deg til andre mennesker i den virkelige verden der du ikke kan anonymisere deg bak et nick?

Lenke til kommentar

Inngår også "tullball" i ditt vokabular når du henvender deg til andre mennesker i den virkelige verden der du ikke kan anonymisere deg bak et nick?

Kan du igjen svare på hvor dette var saklig i forhold til mitt spørsmål?

Endret av heh115
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...