Gå til innhold

Programvare som optimaliser filmer til QFHD

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på når 7680 × 4320 (Quad HD) blir normalt.

Angående filformat (MOV/AVI HD/AVC-MPEG 4) hva er det beste å bruke i så fall?

Vet noen om det finnes programvare som klarer å f.eks å få Hercules: The Legendary Journeys å se fantastisk ut?

Nå tenker jeg litt bedre en oppskalering til pc, men vet lite hva slikt noe koster, eller om det er snakk om bildemanipulering filmprodusentene bruker for å få gamle filmer på blueray?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du blander litt her, Quad HD er vel en litt lavere oppløsning enn 4K video og hvis jeg har fortstått det riktig er Quad HD en dobling av Full HD i begge retninger, altså 3840×2160 punkter.

Det finnes jo allerede både prosjektorer og noen TVer som klarer dette, men foreløpig nesten ikke noe materiale å få tak i. Jeg tror nok det vil gå mange år før det er en erstanting for (Full) HD for vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Angående filformat (MOV/AVI HD/AVC-MPEG 4) hva er det beste å bruke i så fall?

Det du nevner er 8K formatet for TV; Ultra High Definition Television (UHDTV) eller Super Hi-Vision, som er litt mindre oppløsning enn 8K filmformatet 8192 × 4320.

Statlige Japanske TV stasjon NHK skal testsende fra utvalgte øvelser under London OL til store 8K uteskjermer til fire byer i England, to steder i Japan og Washington DC. hvis alt går etter planen.

Regulære testsendinger i Japan skal etter planen starte i 2020, så det blir en stund til du kan teste dette. Foreløbig så finnes det bare noen få prototyp kameraer og TV'r for 8K formatet.

Side 4-11; http://www.nhk.or.jp/strl/open2011/tenji/04_e.html

Vet noen om det finnes programvare som klarer å f.eks å få Hercules: The Legendary Journeys å se fantastisk ut?

Hercules kommer aldri til å se bedre ut, med mindre de skanner original filmen (ble skutt på film i følge IMDb) og gir det ut på Blu-Ray. Da kan det hende at det vil ha akseptabel kvalitet. Alt for gammel serie til at de vil bruke penger på det.

Tror ikke du kan forvente at det skjer.

Nå tenker jeg litt bedre en oppskalering til pc, men vet lite hva slikt noe koster, eller om det er snakk om bildemanipulering filmprodusentene bruker for å få gamle filmer på blueray?

Hva tror dere?

Gamle filmer er skutt på 35mm film og har høyere oppløsning enn HD, så de bruker ingen triks for å få gamle filmer overført til Blu-Ray.

Noe bedre kvalitet enn det du kan få ved å spille av en DVD versjon på en HD skjerm, enten en HDTV eller en PC kan du ikke forvente deg. TV eller PC'n vil automatisk opp-konvertere. Har du en Blu-Ray spiller vil den også opp-konvertere DVD ganske bra.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...