Gå til innhold

Tredje uke som Linux-bruker

Anbefalte innlegg

Ser ingen grunn til å bruke VLC ettersom mediaspilleren som er forhåndsinstallert også spiller av alle videofiler. Hvis du prøver å starte en videofil den ikke har codec til søker den automatisk etter dette.

Hovedårsaken til at jeg foretrekker denne fremfor VLC er at du kan spole i filmer ved å bruke hjulet på musa, i motsetning til VLC som endrer volum med dette hjulet.

Ingen spiller matcher funksjonaliteten til VLC. Har opplevd noen issues med VLC lyd på KDE, men utover det er VLC rett og slett råbra. Totem er ikke i nærheten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

morro at så mange anbefaler xbmc som en linux greie..

Er vel ingen som har sagt at xbmc "oppsto" på linux (om jeg forstår deg rett), kun at det er ett mediasenter som (bl.a.) er tilgjengelig på/for linux. XB står jo for XBox, så det er vel ingen tvil om hva det var utviklet for først?

Lenke til kommentar

morro at så mange anbefaler xbmc som en linux greie..

portingen fra xbox 1 til linux begynte i 2007 om jeg ikke husker feil. da var xbmc alerede 5 år gammel på xbox.

mythtv http://www.mythtv.org/ er vel kanskje noe mere linux orginalt. Alikevel tror jeg xbmc vinner på look n feel.

personlig bruker jeg bare mplayer fra konsollet.

Er det noen som har hevdet at XBMC er en linuxgreie? Jeg skjønner ikke helt hva du vil med denne posten. Bare vise at du er kul og bruker konsoll til å styre mplayer?

Det finnes haugevis av mediesenter til Linux, men man anbefaler selvfølgelig de beste.

Lenke til kommentar

Joa, men en del linux-folk har tatt eierskap på utviklersiden. Det var mange år siden det var poppis å hacke en xbox slik at du kunne ha linux på den. Mythtv var programvare primært for TV-kort, så noe litt annet. LinuxMCE var også utviklet av andre før linuxmiljøet tok eierskap, og engasjerte seg. Åpen kode har en fin tendens til å finne veien inn i linux-stacken.

Lenke til kommentar

Når det kommer til underholdning så er det bare en ting, XBMC.

Selv hadde jeg en gammel Asus Eee PC med XP. Den kjørte jeg inn XBMC Live - full installasjon (Ubuntu som ligger i bunnen). XBMC var så bra at jeg kjøpte meg PS3 Bluetooth fjernkontroll på Platekompaniet og konfigurerte maskinen opp slik at jeg kunne bruke bluetooth fjernkontroll (er ikke noe fan av IR-fjernkontroll).

JEg bruker XBMC til video og musikk streaming over nettverket. Det som er genialt er jo at XBMC kan settes opp til å hente ned film-bio fra imdb.com. Brukerforumet til XBMC er helt genialt og man får mye hjelp der om man har problemer med noe.

Så mine 10kroner er XBMC til mediaspiller :-)

Frank

• Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det ingen gode alternativer til XBMC på linux? Det er ett ganske godt media-senter men ikke helt i toppskiktet synes jeg, spørs litt om man vil ha det enkelt eller avansert. Er det noen andre gode alternativer?

AtW

Den ser jeg ikke i det hele tatt, kan du poengtere hva som ikke er bra med den, hvilket behov er det den ikke dekker for deg? Blir litt vanskelig å komme med en anbefaling basert på en generell "ikke helt i toppsjiktet"....

Frank

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har dere testet hvordan det funger å gå fra Windows til henholdsvis os x os og linux.

hvordan vil det være å gå andre veien , fra os x til henholdsvis linux og Windows eller fra Linux til henholdsvis os x og Windows ?

Testeren her er både Windows og Mac-bruker... Tror neppe du finner så mange faste GNU/Linux-brukere som ikke har erfaring med Windows, og veldig mange har helt sikkert god erfaring med alle de tre alternativene.

Lenke til kommentar

Nå har dere testet hvordan det funger å gå fra Windows til henholdsvis os x os og linux.

hvordan vil det være å gå andre veien , fra os x til henholdsvis linux og Windows eller fra Linux til henholdsvis os x og Windows ?

Testeren her er både Windows og Mac-bruker... Tror neppe du finner så mange faste GNU/Linux-brukere som ikke har erfaring med Windows, og veldig mange har helt sikkert god erfaring med alle de tre alternativene.

Likevel det ville være interessant å se om en som er iherdig os x bruker ( som nekter å bruker Windows for al det er verd) om den personen har så rett som han påstår

her får man jo saken bare fra den ene siden

Lenke til kommentar

Likevel det ville være interessant å se om en som er iherdig os x bruker ( som nekter å bruker Windows for al det er verd) om den personen har så rett som han påstår

her får man jo saken bare fra den ene siden

OSX har ikke vært stort nok lenge nok til at voksne folk kun har erfaring med OSX.. Med mindre man er en -virkelig- dedikert eplegutt. Det er kun noen få år siden at OSX og Linux-brukere for alvor kunne frigjøre seg fra Microsoft-universet.

Lenke til kommentar

Finnes det ingen gode alternativer til XBMC på linux? Det er ett ganske godt media-senter men ikke helt i toppskiktet synes jeg, spørs litt om man vil ha det enkelt eller avansert. Er det noen andre gode alternativer?

AtW

Hva er det du mangler i forhold til det du idag bruker?

Hva er det du trenger mest i XBMC?

Lenke til kommentar

Jeg ser mange spør hva jeg mangler i XBMC, i fare for å dra det OT så skal jeg svare litt på det. Programmet har lite funksjonalitet med tanke på audio, søk, sortering og håndtering av mediafiler generelt. Det støtter ikke soner, ikke å flerkanalskonvertering, videoplayer-funksjonaliteten er ikke like god (synkroniserer ikke refresh-rate med monitoren, dårligere upscaling). Det xbmx er bra på er skins, scrapers, og enkelt oppsett. (med forbehold om at jeg ikke har prøvd de siste versjonene av xbmc)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser mange spør hva jeg mangler i XBMC, i fare for å dra det OT så skal jeg svare litt på det. Programmet har lite funksjonalitet med tanke på audio, søk, sortering og håndtering av mediafiler generelt. Det støtter ikke soner, ikke å flerkanalskonvertering, videoplayer-funksjonaliteten er ikke like god (synkroniserer ikke refresh-rate med monitoren, dårligere upscaling). Det xbmx er bra på er skins, scrapers, og enkelt oppsett. (med forbehold om at jeg ikke har prøvd de siste versjonene av xbmc)

AtW

Upscaling håndteres vel like bra av recieveren?

Soner er vel ikke like aktuelt nå som det var tidligere? Pris på hardware har jo falt så nå er det jo som regel stort utvalg av medieavspillere i hvert et hus. For mange så løses nok ønsket å spille forskjellige kilder i forskjellige rom med mer dedikert hw enn før, tror det er derfor enn sjeldnere ser støtte for multirom.

Hvilken løsning bruker du idag?

Lenke til kommentar

AtW

Upscaling håndteres vel like bra av recieveren?

Soner er vel ikke like aktuelt nå som det var tidligere? Pris på hardware har jo falt så nå er det jo som regel stort utvalg av medieavspillere i hvert et hus. For mange så løses nok ønsket å spille forskjellige kilder i forskjellige rom med mer dedikert hw enn før, tror det er derfor enn sjeldnere ser støtte for multirom.

Hvilken løsning bruker du idag?

Receivere har ikke like bra upscaling som en god software-løsning nei.

Jeg vet ikke hva almuen gjør, personlig synes jeg det er veldig tungvindt å ha dedikert primitiv hardware stående rundt, kontra ett kraftig mediasenter-system med forskjellige soner, men aner ikke om jeg er representativ som sådan.

Per i da bruker jeg J. River Media Center.

AtW

Lenke til kommentar

Receivere har ikke like bra upscaling som en god software-løsning nei.

Jeg vet ikke hva almuen gjør, personlig synes jeg det er veldig tungvindt å ha dedikert primitiv hardware stående rundt, kontra ett kraftig mediasenter-system med forskjellige soner, men aner ikke om jeg er representativ som sådan.

Per i da bruker jeg J. River Media Center.

AtW

Trodde det var god kvalitet på chippene på reciverne og at det ble bedre bilde enn om en skalerer opp på dataen før signalet når reciveren. Jaja så feil kan man ta.

Hehe ja du vet MP3 generasjonene har ofte svært forskjellig referanser i forhold til hva som er akseptabel kvalitet på lyd og bilde i forhold til hard-core entusiastene, og dermed kanskje og forskjellig syn på det med kompliserte og kostbare ekte multirom oppsett. Det er vel noe av problemet at skal en kable opp en bolig for multirom går det fort ut kroner både til kabler og ofte håndverkere til å gjøre jobben. Er nok en årsak til at det dermed blir lav etterspørsel etter slike funksjoner i de mest brukte mediespiller sw.

Får titte litt på J.River - kanskje den egner seg for oss uten multirom også.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

AtW

XBMC syncer refresh rate med TVen min hos meg. Det virket nesten ut av boksen også, eneste jeg måtte gjøre var å "tvinge" output til 1080p (TVen min er 720p, men den tar seg nå selv av skalering ned til 720p).

Etter jeg gjorde dette gjør XBMC en "modeswitch" til riktig refresh rate.

Lenke til kommentar

AtW

XBMC syncer refresh rate med TVen min hos meg. Det virket nesten ut av boksen også, eneste jeg måtte gjøre var å "tvinge" output til 1080p (TVen min er 720p, men den tar seg nå selv av skalering ned til 720p).

Etter jeg gjorde dette gjør XBMC en "modeswitch" til riktig refresh rate.

Sist jeg prøvde dette med XBMC så endrer den ikke hastigheten på videoavspillingen, og da får man jo framedrops. Mulig det har endret seg dog.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...