hojo Skrevet 6. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Hei, kanskje ikke helt riktig forum for dette spørmålet, men prøver å poste et innlegg allikevel. Jeg holder på å jobbe med en oppgave som omhandler lysberegning. Oppgaven som handler om beregning i henhold til BZ-metoden har jeg kontroll på men når jeg skal beregne samme oppgave ut fra jevnhetsmetoden så henger jeg ikke helt med: Oppgave 1. Vi får i oppdrag å montere et lysanlegg i et klasserom. Kunden vil at du skal bruke armaturer fra Glamox, type DLT S312 236 DL. I rommet som brukes til systue vil kunden ha en belysningsstyrke på 650 lx på arbeidsplanet. Fra arbeidsplan til tak er det 3,35 m. Vi skal bruke lysrør med 3350 lm. Vedlikeholdsfaktoren er satt til 0,8 og refleksjonsfaktorene 50, 10 og 20 %. Målene på rommet er: h=4,2 m, b=14 m, l=20 m. Arbeidsplan er satt til 0,85 m. a) Hvor mange armaturer må vi bruke? b) Finn den korrigerte belysningsstyrken. c) Finn lysutbytte. Oppgave 2. Løs oppgave 1 ved hjelp av jevnhetsmetoden s/hm = 1,25 Det er altså oppgave to jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal angripe. Hva menes med S/Hm=1.25 og E2/E1=0,70 Noen som har noen tips ? Endret 6. desember 2011 av hojo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå