Gå til innhold

Hva vet dere om hovedkort folkens?

LMH1

Anbefalte innlegg

Kan dere si hva dere vet om dagens hovedkort (LGA 1155, 1366, 2011)?

Hvilken prosessorteknik brukes i f.eks chipset?

Hva tåler hovedkortet av statisk eleksitet? Varme, etc? før et hovedkort blir ustabilt? (Ta det som de fleste seriøse levrandører forventer, ikke MSI og slike dritt levrandører. Tenker på Evga/asus + gigabyte.

Vet noen om dagens hovedkort takler Thounderbolt hvis man hadde loddet det fast?

Klarer noen å si på sokkel (2011) eller annen prosessor hvordan "Pins" på CPU / RAM modul funger sammen?

Har hørt om Northbrige, Sourthbrige, som styrer forskjellige deler av hovedkortet men vet lite om hva cipset gjør annet å kontrollere ram/prosessor.

Er det noen som kan gi en teknisk god forklaring på hvordan dette henger sammen?

Hvis f.eks en del på hovedkortet blir overopphetet, er det slik at hovedkortet skal ryke? Selv har jeg opplevdt på enkelte hovedkort hvis man plugger ut sata port i bruk går porten i stykker, men vet lite om hva som skjer da, om det er Southbridge som delevis mister en leder?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Motherboard_diagram.svg

I følge denne, er det CPU som styrer bios klokken?

Er det northbrige som er flaskehalsen på dagens prosessor? Altså hvis en rambrikke/prosessor ikke støtter nyere prosessor med samme sokkel så er det northbrige begrensingen ligger?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette føles litt som en skoleoppgave?

Beklager om det ikke er tilfelle.

All info er lett tilgjengelig fra google.

Både Intel.com lister opp all info'en du trenger til å besvare desse spørsmålene.

Du finner også svar på wikipedia.

Men men, som sagt, beklager om antagelsen min er feil.

Chipset prosessorteknik:

EDIT!

sorry, denne seksjonen ble feil.

Selve chipsettet, opp til z68, bruker 65nanometer teknologi.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155

Det jeg opprinnelig skrev (de 4 neste linjene) gjelder så klart selve cpu'ene.

Sandy Bridge bruker 32nanometer, planar double-gate transistors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multigate_device#Planar_double-gate_transistors

Ivy Bridge bruker 22nanometer, 3D tri-gate transistors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multigate_device#Tri-gate_transistors

Slutt på EDIT.

Statisk elektrisitet:

Selve hovedkortet er "lakkert" så det tåler veldig mye.

Svakheten ligger i pinnene eller socket'ene.

Hvor "grensen" går skal jeg ikke uttale meg om.

Du skal være uheldig eller dum om du klarer å ødelegge et hovedkort med statisk elektristet i dag.

Da tar du bevisst på punkter som er ubeskyttet og som det i manualer står at du ikke skal berøre.

Varme:

Sjekk manualen til hvert hovedkort. Der finner du minimum og maksimum operasjonstemperaturer.

Det er stort sett knyttet til kjølebehovet for cpu, chipset og strømkretser.

Ellers er det få komponenter som blir varme på hovedkortet.

Thunderbolt:

Hvor i alle dager var du tenkt å lodde den porten fast i såfall?

Det må nok integreres støtte for det i chipsettet også skal det virke.

""pins" på cpu/ram modul funger sammen?"

Litt uklart spørsmål, jeg antar at du kanskje er ute etter pin layout på cpu'en for å finne ut hvilken pinne gjør hva?

Eller et block diagram av cpu'en og den minnehåndteringen der?

Du får nesten ta en tur innom intel.com

North/South-bridge:

Sjekk dette block diagram'et.

http://m.diit.cz/data/images/thumb/66903_2b9e5e4fbd.png?1305149280

Så ser du at det har ansvaret for å kontrollere så å si alt.

Hovedkort overoppheting:

Om komponenter blir så varme at de påfører hovedkortet skade, så kan dette oppleves på forskjellig vis.

Trolig ryker en vital komponent og hovedkortet bør skiftes ut.

Igjen, det er heller andre komponenter enn selve hovedkortet som ryker.

Til resten av de spørsmålene i den bolken, sjekk block diagram'et i linken over.

RTC klokken:

Nei, det er ikke cpu'en.

Den er integrert i southbridge'n og "holdes i live" av cmos batteriet.

Se denne linken for forklaring:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nonvolatile_BIOS_memory

Northbridge:

I dag er denne implementert i cpu'en.

(block diagram'et ditt er utdateret).

Som du ser så er det i dag direkte "baner" mellom ram og cpu.

Og Intel har også innebygd gfx modul i cpu'en sin.

Se block diagram'et av z68 lenger opp i posten.

Spørsmålet ditt er litt vanskelig å forstå på bakgrunn av dette.

Den siste tiden er det vel mer at intel har byttet ut selve cpu sokkelen (endret pinne antallet) som gjør at et system blir utdatert.

Ellers kan mye støttes gjennom firmware/bios updates.

Håper dette var til noe nytte.

Med forbehold om at jeg ikke har misforstått noen spørsmål.

Og så klart, at det ellers kan være feil (andre som vet bedre får da heller korrigere meg).

EDIT:

Endret seksjon ang. chipset prosessorteknik.

Det er mulig du ønsker mer info som selve teknikken og ikke bare litografien?

Endret av vger42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pøh, er jo superenkelt å lodde på Thunderbolt-chippen :tease:

Nå tenker jeg heller hvordan thounderbolt vil fungere eller hva som gjør hvis den ikke funger?

Antar den funger veldig forskjellig fra USB3, så er neppe bare å lodde på, men selv har jeg aldri prøvd. Om man kan klare opp mot 20 Gbit/s PCIebåndbrede.

Nå må man huske på at dagens mac ikke har USB3, så det kan være et poeng at hovedkortet kan ha for lav båndbredde å klare 4 USB3 portet samtidig med 1 thounderbolt kabel på dagens hovedkort?

Ødelegge et hovedkort med statisk elektrisitet er også enkelt. Er bare å skaffe seg et par crocs og subbe rundt på gulvet før du tar på hovedkortet.

Nå er det ikke meningen å ødlegge hovedkort, jeg vi bare vite ca hva man kan regne med den tåler av volt + amper (Snakker vi kun om 15 volt + 0,5 Amper) så er hovedkortet ustabilt?

Husk også på f.eks fuktighet i rommet, eventuel hvordan huset er bygget kan ha noe å si på hvor kraftig statisk eleksiteten er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Nå er det ikke meningen å ødlegge hovedkort, jeg vi bare vite ca hva man kan regne med den tåler av volt + amper (Snakker vi kun om 15 volt + 0,5 Amper) så er hovedkortet ustabilt?
Det er meningsløst å snakke om ampere når man snakker om statisk elektrisitet.

For å kunne si noe om spenningsnivået som inngangen på en hvilken som helst krets tåler, så må man finne databladet til den.

Det spiller heller ingen rolle om hovedkortet tåler 10V eller 40V på et gitt sted (på en av de små metall-banene). Er du oppladdet og laddes ut ved å ta på hovedkortet så er dette å anse som defekt. Er du svinheldig så har du laddet deg ut på hovedkortets jord samtidig med at hovedkortet er jordet i noe større, f.ex kabinettet. Men ikke regn med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå tenker jeg heller hvordan thounderbolt vil fungere eller hva som gjør hvis den ikke funger?Antar den funger veldig forskjellig fra USB3, så er neppe bare å lodde på, men selv har jeg aldri prøvd. Om man kan klare opp mot 20 Gbit/s PCIebåndbrede.Nå må man huske på at dagens mac ikke har USB3, så det kan være et poeng at hovedkortet kan ha for lav båndbredde å klare 4 USB3 portet samtidig med 1 thounderbolt kabel på dagens hovedkort?

Først og fremst, hvor og hvordan ville du "loddet på" en thunderbolt port på et kretskort som ikke har øvrig styringsmekanisme for å bruke den porten? Hvordan vil du fikse firmware til southbridgen og hvordan vil du lage nye baner på kretskortet for å kunne ta den i bruk?

Jeg etterlyser bare hvor logikken er, forståelsen for hvordan et hovedkort faktisk virker.

Dernest, om du velger å ikke lodde den på, men ta en PCIe kort med Thunderbolt port på og sette i en PCIe slot, så vil du være nærmere en løsning som er mer troverdig.

Google gir deg forøvrig svaret på det meste du spør om.

Og Wikipedia forteller deg bl.a. :

PCIe Capacity

Per lane (each direction):

v1.x: 250 MB/s (2.5 GT/s)

v2.x: 500 MB/s (5 GT/s)

v3.0: 1 GB/s (8 GT/s)

v4.0: 2 GB/s (16 GT/s)

16 lane slot (each direction):

v1.x: 4 GB/s (40 GT/s)

v2.x: 8 GB/s (80 GT/s)

v3.0: 16 GB/s (128 GT/s)

Kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Pr. i dag så finner du stort sett hovedkort med v2.0, noen kort begynner å innføre v3.0 nå og v4.0 er et par år frem i tid.

Thunderbolt er vel på 10Gb/s og det er det god plass til på v2.0, uten at du må forsake usb porter.

10 gigabits = 1.25 gigabytes

20 gigabits = 2.5 gigabytes

8 gigabytes = 64 gigabits

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre du finner et thounderbolt kort på PCI-E, så var det siste innlegget lite verdi.

Men vet noen om LGA 1155, LGA 1336, LGA 2011, har fysisk mulighet å ha Thouderbolt?

Altså er hovedkortene i dag kraftig nok? I tillegg 6x USB3 superspeed.

Nå snakker jeg ikke om noen PCI-E kort, da det er utenfor det jeg spør om.

Jeg snakker om kontakter på IO sheld platen.

Muligens man må ha egen thouderbolt cipset, men ellers da burde det virke på maksimalt hastighet av hva thounderbolt er beregnet til?

Lenke til kommentar

Siden Apple tydligvis har enerett på Thunderbolt ut 2012 så tviler jeg på at det dukker opp PCIe kort før i 2013 all den tid Apple skal melke dette for hva det er verdt.

Men det er som sagt eneste mulighet du har til å legge til en Thunderbolt port selv, du kan ikke bare feste den på hovedkortet - det er ikke ei trefjøl som du kan feste komponenter til etter forgodtbefinnende.

Om du faktisk såg på tallene jeg ga deg, så er svaret på ditt spørsmål "ja".

I hermetegn fordi PCIe banene er raske nok til å ta unna trafikken som Thunderbolt kan gi, inkludert usb portene ja.

Samtidig er det et "nei", fordi pr. i dag er ikke PCIe banene "linket" til å sende grafikk ut (som er ett av Thunderbolt sine egenskaper).

Men, dagens hovedkort har altså ikke noe problem med farten.

Det det skorter på er altså implementeringen av teknologien (ikke bare selve pluggen).

Linken din til et IO shield har null verdi, der kan du klippe ut hull til hva du måtte ønske, så lenge du ikke har noen måte å koble en ev. thunderbolt port du fester i det til hovedkortet på noen som helst måte så er du like langt.

Det som stopper deg er altså ikke farta på dagens hovedkort, men manglende implementering av teknologien i f.eks. southbridgen, samt Apple sine rettigheter ut 2012.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dere må bare bære over det med LMH1, han har noen pussige oppfatninger av teknologi som jeg ikke klarer å se nytteverdien i. Det er sikkert legitime spørsmål for noen som jobber med utvikling og implementering av teknologi men jeg tviler på at det er det som ligger til grunn hos TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere må bare bære over det med LMH1, han har noen pussige oppfatninger av teknologi som jeg ikke klarer å se nytteverdien i. Det er sikkert legitime spørsmål for noen som jobber med utvikling og implementering av teknologi men jeg tviler på at det er det som ligger til grunn hos TS.

Hver gang jeg ser en tråd av LMH1 er det en merkelig nysgjerrighet som får meg til å lure på hva for noe sinnsvakt han har spurt om nå

Vil anbefale deg å faktisk lese gjennom svarene du får LMH1, det virker ikke som du gjør dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...