Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av første bil / ungdomsbil

Garrian

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå er det snart 2 måneder til jeg blir 18år, derfor er det også på tide å finne noe med 4 hjul og en motor. Jeg ønsker helst en maskin som trekker på bakhjulene, med en småsprek motor. Derfor tenker jeg i retning BMW 320 (2liter med 150hest) og Mercedes c180, c200, c220 o.l.

Men bakhjulstrekk er uansett ikke ett krav, og har derfor også sett på alternativer som Opel Vectra (2liter med 136hest) og Audi A4/A6 (1,8liter med turbo og 150hest) og Mitsubishi Galant.

Jeg legger også vekt på at bilen har ett noenlunde sportslig/ungdoms-utseende. Men ikke en bil som er veldig senket med glassfiber bodykits osv. Men en litt sporty look er fint.

Mine ønsker er:

• Bakhjulstrekk, men skal også klare meg med forhjulsdrift
  • Manuell gir, men skal også klare med med automatgir også.
  • Ungdom/sportslig look
  • Småsprek motor (120/130 til 150/160hest er passelig)
  • Ikke eldre enn 1992mod, helst ikke eldre enn 1995/97.
  • PRIS: 30tusenlapper til opp i mot 60-70, men vil helst ikke bruke særlig mye mer enn 50.
  • Sedan (kanskje stasjonsvogn)

Link til 5 biler som jeg liker utseendemessig:

Mercedes c180 - Svart

Opel Vectra - Grå

Opel Vectra eleganse - Svart

Audi A4 - Svart

Audi A6 - Svart

Jeg håper noen her kan komme med tips og råd angående de bilene jeg har nevt. Tenker da fordeler og ulemper med hver enkelt modell. Samtidig setter jeg pris på biler som oppfyller vertfall noen av ønskene mine.

På forhånd takk!

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ser jo ut som den er relativt godt holdt :=)

Spørs litt hva du mener med ungdomsbil også, er det en herjebil hvor du skal ut med rånevennene og sladde hver helg eller er det en bil som ser ok ut som av og til skal frakte guttegjengen til hytta?

Lenke til kommentar

Spørs litt hva du mener med ungdomsbil også, er det en herjebil hvor du skal ut med rånevennene og sladde hver helg eller er det en bil som ser ok ut som av og til skal frakte guttegjengen til hytta?

Jeg kommer i hovedsak til å kjøre lengre turer, men regner med jeg kommer til å leke meg litt også, men ikke "herje" i den forstand at det sliter på hver en del i bilen. Med lengre turer jeg tenker jeg hytteturer rundt forbi, og muligens lengre turer f.eks stavanger til sviesund og videre til danmark, for så å ta danskebåten til krisitansand for så å kjøre tilbake til stavanger.

Lenke til kommentar

Jeg kommer i hovedsak til å kjøre lengre turer, men regner med jeg kommer til å leke meg litt også, men ikke "herje" i den forstand at det sliter på hver en del i bilen. Med lengre turer jeg tenker jeg hytteturer rundt forbi, og muligens lengre turer f.eks stavanger til sviesund og videre til danmark, for så å ta danskebåten til krisitansand for så å kjøre tilbake til stavanger.

Hvis du hovedsaklig skal kjøre langt, fungerer den Omegaen - selv om jeg syns den ser litt kjedelig ut. Uansett hvilken bil du velger i denne prisklassen, så må du sjekke bilen nøye før kjøp. Jeg hadde iallefall ingen problemer de to årene jeg hadde min 156, ikke de to siste årene jeg har hatt min veteran alfa heller. Men kan være jeg har vært heldig :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Rust er vel et utprega problem på Mercedes og Opel, og understell/forstillinger på Audi.

BMW peker vel seg ut som den med minst gjennomgående problemer, men er oftest grisekjørt og kebab-styla.

Ellers håper jeg virkelig du har sjekka forsikring på disse bilene, vil tro det fort blir dyrere enn du aner :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er i akuratt samme situasjon... tenker selv mest på mercedez c180, men noen som har noe inspill når det gjelder automatgir på denne? jeg tenker rundt 2000 modell og de aller fleste kjøres med automat. kan bilen bli litt for tung med 122 hk og 1,8 med auto?

Ellers likte jeg Alfa romeoen veldig godt, spessielt hvor fin den var inni...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Automat har til tider nesten vært med driftsikkert enn manuell hos Mercedes, at bilen blir sløvere med automat er jo et velkjent fenomen så lenge enn ikke har noe dobbel-kløtsj (DSG osv.).

Forøvrig så er rust et gjennomgående problem på c-klasse 2000 og eldre, kan være en fordel å få fatt i en bil som er understellsbehandlet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...