Gå til innhold

Mac mini 2011 strømbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor mye strøm den vil bruke pr mnd, eller hvor mye det vil koste ha den stående på hele tiden ?

Vanskelig å si ettersom det har veldig mye med prosessor- og diskbruk å gjøre. Maksimal effektforbruk er 85 Watt. Når jeg ser f.eks. film på min maskin bruker jo prosessoren bare 25% av full load. Men la oss si full effekt i en måned:

85 Watt * 24 timer = 2 kWh/døgn.

2 kWh * 30 døgn = 60 kWh, noe som sikkert betyr en kostnad på ca. 50 kroner pr. måned.

Jeg antar at praktisk belastning vil ligge på omkring 20% av dette, altså et strømforbruk som tilsvarer 10 kroner pr. måned. Dessuten har jo Mini-en en veldig fin dvalemodus som gjør at maskinen starter opp på bare 2-3 sekunder. En av de "grønneste" PC-ene som er laget. Men du sa "hele tiden". Strømforbruk av monitor eller TV kommer selvfølgelig i tillegg.

EDIT: Angående 25% CPU-bruk under filmavspilling så gjelder vel dette kun for den ene CPU-kjernen. Kunne vel i såfall ha sagt 25% av 200% maks.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Nå finnes det nok maskinvare som trekker mindre strøm, PC f.eks Atom + SSD disk, helt avhengig av hva man skal bruke maskinen sin til.

85 watt er ikke mye, men det fulgt mulig å få tak i noe mindre strømkrevende.

Riktignok med f.eks linux eller windows.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...