Gå til innhold

Hvilket kamera? GH2 eller NEX-5N

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om og kjøpe meg et kamera til og filme med. Jeg har Nikon D90 fra før som jeg har brukt endel, men interessen min for bilder er ikke like stor som for video og trenger derfor noe som egner seg bedre.

Jeg har sett på flere tester, lest endel reviews og sjekket ut video samples osv... Jeg hadde egentlig bestemt meg for og kjøpe NEX-5n fordi det er et lite og godt kamera til en god pris, MEN så kom jeg over noen klipp av Panasonic GH2 og blei veldig imponert over kvaliteten. Nå har jeg veldig store vansker for og bestemme meg.

Ulempene med og kjøpe GH2 er at det koster endel mer med stock linse.. NEX-5n er endel lavere priset og der får man med 18-55mm, sikkert ikke den beste linsen men bedre en ingen...

Noen som har lyst til og hjelpe meg i valget? Noen som vil dele erfaringer?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet først er hva slags type filming du ønsker å bedrive?

Hvis du har en del Nikon optikk så vil det vel heller lønne seg å oppgradere til et Nikon hus med med bedre video kvalitet.

Hvis du ikke går for et nytt Nikon hus så ville jeg valgt NEX-5n, med mindre du skal drive "drama" filming. Det har APS-C format sensor. Men husk at du nok kommer til å ønske deg en elektronisk søker (EVF) og den kommer sikkert minst til å koste 2.500.-. For ikke å snakke om objektiv overganger så du ikke er begrenset av de veldig begrensete utvalget av objektiver foreløbig.

Da nærmer du deg prisen på en NEX-7, som har innebygget EVF.

Men som sagt, det kommer helt an på hva slags video du skal produsere. Det er ikke sikkert hverken NEX eller GH2 egner seg.

Philip Bloom's gjennomgang av kamera hvis du ikke har sett den; http://philipbloom.n...9/19/sonynex5n/

Her er noen bilder tatt på RED fabrikken i California. I følge Exif'n så er de tatt med NEX-5n. http://www.reduser.net/forum/showthread.php?67547-Parker-Irvine&p=880560&viewfull=1#post880560

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Har 2 linser fra før til nikon kameraet, det er midrange linser helt greie, men hadde da eventuelt solgt d90.

Kan i utgangspunktet bruke linsene jeg har fra før hvis jeg kjøper en konverter.

Har lyst til og få en "cinematisk" look på filmene jeg filmer. Men kommer til og bli brukt til og filme familien samtidig som det skal brukes til konsert opptak og mulig noen små film prosjekter.

Har noen eksempler som jeg har sett på.

Her har du et klipp fra en som bruker GH2 Med hacket firmware. Dette er ikke behandlet i post, bare klippet.

Panasonic GH2 Sample

Her er en video med Sony Nex-5n dette er da behandlet endel i post.

Lenke til kommentar

Har 2 linser fra før til nikon kameraet, det er midrange linser helt greie, men hadde da eventuelt solgt d90.

Kan i utgangspunktet bruke linsene jeg har fra før hvis jeg kjøper en konverter.

Har lyst til og få en "cinematisk" look på filmene jeg filmer. Men kommer til og bli brukt til og filme familien samtidig som det skal brukes til konsert opptak og mulig noen små film prosjekter.

"Cinematisk Look" er lettest med stor sensor og objektiver med største blender f/2.8 eller mer. Så da er det bare å sammenlikne tekniske spek. Men "Cinematisk Look" er noe fotografen lager og etterbehandlingen, ikke kamera.

For Familie filming egner et lite lett kamera seg best.

For små filmprosjekter egner et DSLR med full rigg seg best.

Har noen eksempler som jeg har sett på.

Her har du et klipp fra en som bruker GH2 Med hacket firmware. Dette er ikke behandlet i post, bare klippet.

Panasonic GH2 Sample

Her er en video med Sony Nex-5n dette er da behandlet endel i post.

Ingen av de filmene har noen "Cinematisk Look", men begge viser kameraer med utmerket bildekvalitet. Du vil ikke se forskjell i video kvaliteten før du "pixelpeeper" eller projiserer dem på et stort lerret.

Men jeg oppdaget et muligens stort problem med NEX-5n som jeg ikke har sett noen nevne noen sted, og det er "Jello" Rolling shutter.

Kan tydelig se det i denne videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=bLny5KEYWBc&feature=related

Lenke til kommentar

Alle digitale videokamera har (varierande grad av) dette. Til og med dyre proffkamera, meiner eg å ha lese. (Nokon som kan stadfeste?)

Jepp, alle kameraer med CMOS-sensor med rolling shutter har dette, det inkluderer alle kameraer med CMOS-sensor som er laget til nå. Kameraer med CCD-sensor kan være fritatt for det, det kommer an på sensoren.

Implementering av global shutter på CMOS-sensorer vil bli det neste store fremskrittet på sensorfronten. Dette vil man dra store fordeler av både til video og stillbilde. Det spekuleres i at Panasonic er i ferd med å få til dette og at det vil være på plass i GH3, men dette er foreløpig bare ubekreftede rykter.

Lenke til kommentar

Alle digitale videokamera har (varierande grad av) dette. Til og med dyre proffkamera, meiner eg å ha lese. (Nokon som kan stadfeste?)

Jeg er usikker på om de dedikerte proffe videokameraene er plaget av dette. Men stort sett alle systemkameraene med video har det i mer eller mindre grad.

Så lenge det er mulig å stille inn lukkerhastighhet manuelt i video-modus, så er det mulig å minimere effekten (ref. rolling shutter). Det er også mulig å lære seg en del teknikker som omgår problemet.

Lenke til kommentar

Men jeg oppdaget et muligens stort problem med NEX-5n som jeg ikke har sett noen nevne noen sted, og det er "Jello" Rolling shutter.

Til originalpostaren: Sjekk http://www.eoshd.com/ for tips om kva kamera som passar best for video.

Har lest endel på eoshd og de mener at GH2 er kongen på haugen når det kommer til DSLR-filming. Men de skryter også av NEX-5n :)

Blir vanskelig dette her :p

Lenke til kommentar

Unødvendig opplysning egentlig.

Stikkordet er "varierende grad", som du skriver, og bakgrunn for observasjonen min. Eksempelvideoen demonstrerer såpass mye rolling shutter at det kan være et problem. Akkurat som et av de første Nikon kameraene som hadde video, før Canon kom med dette, hadde såpass mye "Jello" at det var vanskelig å bruke og var en av grunnene til at dette ikke ble en suksess for Nikon som det senere ble for Canon.

Det er veldig stor forskjell mellom de kameraene som har "kontroll" på "Jello" og der hvor det lett blir et problem i alt for mange situasjoner.

I Zacuto's Great Camera Shootout 2011 målte de rolling shutter på kameraene som var med i testen, men denne gangen var ikke GH2 med.

Del 3 av testen. Rolling Shutter testen er i første halvdel av denne delen.

http://vimeo.com/29708051

Lenke til kommentar

Velg det kameraet som har best utvalg av optikk i forhold til ditt bruk.

Kan forøvrig nevne at det kom en Firmware update til GH2 i går, som har en ny "high bit rate" modus som gir en 24Mbps bitstrøm i 1080p/25fps. Mener å ha hørt at det er noe videofolket har etterlyst.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har lest endel på eoshd og de mener at GH2 er kongen på haugen når det kommer til DSLR-filming. Men de skryter også av NEX-5n :)

Det er ingen tvil om at GH2 er veldig bra. Kanskje den beste video kvaliteten. Samtidig så er 5DII og etterhvert 7D de mest brukte kameraene profesjonelt for prosjekter hvor man ikke ønsker å bruke de store Digitale filmkameraene. I slike sammenhenger blir GH2 veldig sjeldent nevnt, selv om det har bedre video kvalitet. Mye av grunnen er at Canon kameraene har større sensor = mindre dybdeskarphet.

NEX-5n har samme størrelse sensor som 7D.

Spørsmålet du må stille deg er;

#1:Hvilket system du vil langtids investere i når det kommer til objektiver. Nye kamera modeller kommer i ett sett, objektiver kan man ha lenge.

#2: Hvilket av de to kameraene tror du at du kommer til å oftest stikke i lomma når du skal ut på noe? Vil det lille NEX-5n lettest skli ned i lomma "i tilfelle det skjer noe interessant" og GH2 vil bli liggende hjemme "fordi det er litt for stort til å passe i lomma"?

Ved "mer seriøse" filmprosjekter så betyr størrelsen på kamera ikke noe, da du blir nødt til å bruke stativ og kanskje en DSLR rigg for å få gode resultater.

Forøvrig så har jeg sett uttalelser om bilde kvaliteten på søkeren (EVF) mellom NEX-5n og GH2, hvor GH2 søkeren blir beskrevet som "grøtete" i forhold til NEX-5n søkeren. Sier egentlig mer om hvor eksepsjonelt bra bilde det er i EVF'n til NEX-5n enn hvor dårlig søkeren i GH2 er.

Prismessig; når du har lagt til det ekstra utstyret til NEX-5n kroppen så det har samme funksjonene som GH2, så koster de omtrent det samme, hvis du klarer deg med den optiske søkeren til NEX; http://www.fotovideo...0000128800.aspx , skal du ha den elektroniske blir det dyrere enn GH2

Noen som vet prisen på NEX EVF i Norge?

Prøv å få testet video med NEX-5n i butikk for å sjekke om "Jello" vil bli et problem for ditt bruk før du eventuelt bestemmer deg.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Unødvendig opplysning egentlig.

Stikkordet er "varierende grad", som du skriver, og bakgrunn for observasjonen min.

Beklagar, eg misforstod. Trudde du meinte at fenomenet var unikt for NEX-5N.

Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt GH2 .

Objektivene til Panasonic er opptimalisert for filming .

AF er tilnærmet lydløs og bildestabilisatoren fungerer .

Dvs du kan ta opp handholdt film mens du går , bildet vil være stabilt og i fokus .

NEX-5n har bedre kvalitet på foto bilder , men de mangler enda utvalget av objektiver .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...