akrozo Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Heisann. Jeg lurer på om man kan kjøre til venstre i dette krysset her Det står to "påbudt kjørefelt høyre" skilt (markert med grønt), men disse betyr jo bare at jeg må passere de på høyre side, og når jeg svinger til venstre (rød pil) så passerer jeg dem jo aldri på venstre side..? Ikke er det "forbudt til venstre"-skilt eller "påbudt kjøreretning rett fram"-skilt heller... Jeg kom nemlig kjørende her, skulle mot venstre og holdt på å kræsje, fordi en bil i motsatt fil kom kjørende til sin venstre (altså mot meg, som om volvoen på bildet skulle kjørt til sin venstre). Begge har vikepliktskilt på lyskrysstolpen (men de har jo ingenting å si siden krysset er lysregultert), og heller ikke i motsatt kjøreretning finnes det "påbudt kjøreretning"- eller "forbudt å svinge til venstre"-skilt. Hva skal man da gjøre? PS, jeg avverget situasjonen ved å kjøre rett fram da jeg så det holdt på å gå galt. Tusen takk for hjelp!!! Endret 6. desember 2011 av akrozo Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Heisann. Jeg lurer på om man kan kjøre til venstre i dette krysset her Det står to "påbudt kjørefelt høyre" skilt (markert med grønt), men disse betyr jo bare at jeg må passere de på høyre side, og når jeg svinger til venstre (rød pil) så passerer jeg dem jo aldri på venstre side..? Ikke er det "forbudt til venstre"-skilt eller "påbudt kjøreretning rett fram"-skilt heller... Jeg kom nemlig kjørende her, skulle mot venstre og holdt på å kræsje, fordi en bil i motsatt fil kom kjørende til sin venstre (altså mot meg, som om volvoen på bildet skulle kjørt til sin venstre). Begge har vikepliktskilt på lyskrysstolpen (men de har jo ingenting å si siden krysset er lysregultert), og heller ikke i motsatt kjøreretning finnes det "påbudt kjøreretning"- eller "forbudt å svinge til venstre"-skilt. Hva skal man da gjøre? PS, jeg avverget situasjonen ved å kjøre rett fram da jeg så det holdt på å gå galt. Tusen takk for hjelp!!! Ja det kan du...har da kjørt her mange ganger...ingen skilt som viser forbud mot å svinge til venstre her.Og her er jeg 100% sikker;)Hilsen meg fra Øvre-Eiker;) Endret 6. desember 2011 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
Fredtrix Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Kanskje veien som går på tvers gjennom krysset er enveiskjørt? Endret 6. desember 2011 av venture Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Kanskje veien som går på tvers gjennom krysset enveiskjørt? Det er den ikke...dette kan du si er mest å regne som hovedfartsåren igjennom Drammen sentrum...forkjørsvei i begge retninger;) Lenke til kommentar
akrozo Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Heisann. Jeg lurer på om man kan kjøre til venstre i dette krysset her Det står to "påbudt kjørefelt høyre" skilt (markert med grønt), men disse betyr jo bare at jeg må passere de på høyre side, og når jeg svinger til venstre (rød pil) så passerer jeg dem jo aldri på venstre side..? Ikke er det "forbudt til venstre"-skilt eller "påbudt kjøreretning rett fram"-skilt heller... Jeg kom nemlig kjørende her, skulle mot venstre og holdt på å kræsje, fordi en bil i motsatt fil kom kjørende til sin venstre (altså mot meg, som om volvoen på bildet skulle kjørt til sin venstre). Begge har vikepliktskilt på lyskrysstolpen (men de har jo ingenting å si siden krysset er lysregultert), og heller ikke i motsatt kjøreretning finnes det "påbudt kjøreretning"- eller "forbudt å svinge til venstre"-skilt. Hva skal man da gjøre? PS, jeg avverget situasjonen ved å kjøre rett fram da jeg så det holdt på å gå galt. Tusen takk for hjelp!!! Ja det kan du...har da kjørt her mange ganger...ingen skilt som viser forbud mot å svinge til venstre her.Og her er jeg 100% sikker;)Hilsen meg fra Øvre-Eiker;) Takk skal du ha, men hva i alle dager skal man gjøre hvis jeg skal til venstre og volvoen skal til sin venstre. Vente å se, må en bare bestemme seg for å kjøre? Endret 6. desember 2011 av akrozo Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 hvis det er plass kan det gjøres slik.. Lenke til kommentar
akrozo Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 hvis det er plass kan det gjøres slik.. Det er ikke plass til dette, men takk for forslaget... Noen andre som har noen ideer? Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Heisann. Jeg lurer på om man kan kjøre til venstre i dette krysset her Det står to "påbudt kjørefelt høyre" skilt (markert med grønt), men disse betyr jo bare at jeg må passere de på høyre side, og når jeg svinger til venstre (rød pil) så passerer jeg dem jo aldri på venstre side..? Ikke er det "forbudt til venstre"-skilt eller "påbudt kjøreretning rett fram"-skilt heller... Jeg kom nemlig kjørende her, skulle mot venstre og holdt på å kræsje, fordi en bil i motsatt fil kom kjørende til sin venstre (altså mot meg, som om volvoen på bildet skulle kjørt til sin venstre). Begge har vikepliktskilt på lyskrysstolpen (men de har jo ingenting å si siden krysset er lysregultert), og heller ikke i motsatt kjøreretning finnes det "påbudt kjøreretning"- eller "forbudt å svinge til venstre"-skilt. Hva skal man da gjøre? PS, jeg avverget situasjonen ved å kjøre rett fram da jeg så det holdt på å gå galt. Tusen takk for hjelp!!! Ja det kan du...har da kjørt her mange ganger...ingen skilt som viser forbud mot å svinge til venstre her.Og her er jeg 100% sikker;)Hilsen meg fra Øvre-Eiker;) Takk skal du ha, men hva i alle dager skal man gjøre hvis jeg skal til venstre og volvoen skal til sin venstre. Vente å se, må en bare bestemme seg for å kjøre? Mener du har vikeplikt for Volvoen...se der du står..der har du først trafikklys...så ett vikepliktskilt...ser ikke ut fra bildet att Volvoen har ett vikepliktskilt.Men er du først ute i krysset på vei til venstre har Volvoen vikeplikt for deg da du er inn på forkjørsvei.Volvoen slik den står kan bare svinge til venstre eller kjøre rett frem.Men er lov å bruke litt skjønn her også...nå hvor det er snø og glatt ville jeg sluppet Volvoen frem først...ja det vises ikke så godt her,men her er bratt...og da hjelper du personen i Volvoen fra å kanskje måtte stoppe å ikke komme i gang igjen pga glatta;) Endret 7. desember 2011 av Jan Erik Engan Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Jepp, venstresving ut i engene derfra er helt greit.. 100 % sikker her og. Hilsen en fra Lier Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Kanskje veien som går på tvers gjennom krysset er enveiskjørt? Da ville det vært et forbudsskilt som har vist hvilken vei man ikke har hatt lov til å svinge. TS: jeg ville kjørt ut i kryss og svingt når jeg hadde vært langt nok ut i krysset. Slik at passering skjer med volvo på venstre side. Så både volvo og du har hatt deres høyre hjul oppå brostein (eller hva det kalles). Det er jo helt klart plass og brostein kan brukes slik jeg ser det. Både pga at skilt er plassert helt på gress og at brostein ikke er markert med striper/gangfelt merker. Når det er grønt for tverrgate, så kjører vel møtende trafikk der også med sin høyre side på brostein vel? Endret 7. desember 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Kanskje veien som går på tvers gjennom krysset er enveiskjørt? Da ville det vært et forbudsskilt som har vist hvilken vei man ikke har hatt lov til å svinge. TS: jeg ville kjørt ut i kryss og svingt når jeg hadde vært langt nok ut i krysset. Slik at passering skjer med volvo på venstre side. Så både volvo og du har hatt deres høyre hjul oppå brostein (eller hva det kalles). Det er jo helt klart plass og brostein kan brukes slik jeg ser det. Både pga at skilt er plassert helt på gress og at brostein ikke er markert med striper/gangfelt merker. Når det er grønt for tverrgate, så kjører vel møtende trafikk der også med sin høyre side på brostein vel? Det kan også gjøres ja;) Lenke til kommentar
akrozo Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Kanskje veien som går på tvers gjennom krysset er enveiskjørt? Da ville det vært et forbudsskilt som har vist hvilken vei man ikke har hatt lov til å svinge. TS: jeg ville kjørt ut i kryss og svingt når jeg hadde vært langt nok ut i krysset. Slik at passering skjer med volvo på venstre side. Så både volvo og du har hatt deres høyre hjul oppå brostein (eller hva det kalles). Det er jo helt klart plass og brostein kan brukes slik jeg ser det. Både pga at skilt er plassert helt på gress og at brostein ikke er markert med striper/gangfelt merker. Når det er grønt for tverrgate, så kjører vel møtende trafikk der også med sin høyre side på brostein vel? Det var et veldig godt poeng! Takk skal du ha. Til JEA, volvoen har også vikepliktskilt Takk for tips alle sammen, problem løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå