PapaDon Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Hei. Sitter på en Aus G73J. Fikk i dag beskjed om at Windows har oppdaget en harddiskfeil, lastet ned CrystalDiskInfo og ser at reallocated sectors count har ganske høy verdi. Hva betyr dette og er det noe jeg kan gjøre med det? Windows vil tydeligvis at jeg skal ta full backup og bytte disken, og meldingen dukker til stadighet opp... Legger ved et bilde av CrystalDiskInfo. I hvilken grad kan jeg kreve å få ny disk av MPX? Maskinen er kun rett over 1 år. Regner med at det er dekket av reklamasjonsretten... På forhånd takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg kan ikke se at du har lagt ved bildet... dette vil jeg gjerne studere for å gi mer nøyaktig råd. Generellt sett er "reallocated sectors" sektorer på disken som disken selv har oppdaget er skadet eller utslitt. Disken har litt reserveplass som den kan re-mappe slike sektorer til. Dette er forsovidt normalt at oppstår etter mye bruk og er en funksjon som gjør at disken kan fungere lengre i praksis uten korrupsjon av data siden de værste slitasjeskadene kan kompenseres for. Hvis reallocated sectors går opp veldig høyt er dette dog et tegn på at disken gjerne er på tide å bytte - og om det skjer på en relativt ny disk så er det gjerne tegn på en produksjons-svakhet eller feil. Får du lastet opp bildet kan jeg gjerne gi en bedre indikasjon på om dette er seriøst eller normalt basert på tallet. Om disken konkluderes med å ha en feil på seg så dekkes dette av både reklamasjon og garanti ja. garanti varier med produsent men er normalt 2-3 år på de fleste. norks rekalmasjonsrett har du på alle disker så lenge de er kjøpt som privatperson i Norge - og er på 5 år. Om dette lir aktuellt kontakter du bare selgeren for å organisere retur. -Stigma Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) sånn, glemte å laste opp bildet:) Endret 6. desember 2011 av PapaDon Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Hmm... itt vanskelig å si om det er alvorlig feil her eller ikke. Noen ganger er reallocated sector count = antallet sektorer. I så fall er 21 sektorer ikke mye (dog mer enn det man helst skulle likt å se på en disk som bare er et år gammel). på noen modeller så er tallet ikke antall sektorer men bare et representativt tall for "helsen" av denne faktoren - i hvilket tilfelle det være indikativt av et langt værre problem. Jeg tør ikke konkludere alvorlig feil her uten evt. å researche hvordan S.M.A.R.T tallene fungeer for dette på denne spesifike modellen først (og deg gidder jeg ikke desverre for det er ofte vanskelig å grave frem). Du bør kansje i første omgang sende inn dete bildet til butikken du kjøpte fra og høre deres mening på det. Alternativt kan du sende bildet inn til support for produsenten direkte. Dette er kanskje det beste i forhold til å få et svar på om dette et et reelt problem eller ikke - for de kan naturligvis analysere tallene korrekt for deres egne modeller. -Stigma Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Seagate opererer med en grense på 100 bad sectors før du kan bytte disken på garanti. Selv om du har 21 bad sectors nå så er det ikke gitt at det vil øke, men det kan like gjerne øke veldig fort så jeg anbefaler deg å holde øye med disken og være ekstra nøye med backup av viktige filer inntil disken er byttet ut. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Ok, takk til begge. Jeg sendte en mail til MPX-support, får se hva de svarer. Backup er tatt, så da får jeg eventuelt trøkke på til det stopper for godt:) Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Maskinen booter heller ikke skikkelig, blir stuck på første Asus og intel-skjerm, må trykke F1 for å boote windows. Et raskt søk gjør det klart at jeg ikke er alene om problemene jeg opplever. Mange som sliter med diskfeil og tull i boot, ser nok ut til at Asus/MPX må punge ut for ny HDD. Det positive er at det ser ut til at de vedkjenner feilen og sender ny disk uten at maskinen må inn til rep, i alle fall blant notebook-forums sine medlemmer. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Min anbefaling er å køyre dd if=/dev/zero på heile disken. Også reinstallere etterpå. Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 Du får unnskylde min uvitenhet, men hvordan gjør man det og vil det hjelpe noe på diskens tilstand? Asus vil forøvrig at jeg sender inn hele maskinen, så jeg har istedet kjøpt meg en SSD og tar heller RMA over jul:) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Siddis anbefaler å kjøre en unixkommando som skriver over disken din. Jeg er litt usikker på hvorfor han foreslår dette da det ikke vil endre at disken din har dårlige sektorer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Siddis anbefaler å kjøre en unixkommando som skriver over disken din. Jeg er litt usikker på hvorfor han foreslår dette da det ikke vil endre at disken din har dårlige sektorer. Ja, noe slikt vil ikke gjøre noe for reallokerte sektorer. Når de først er byttet ut så er det ikke noe du enkelt kan gjøre for å endre på dette da dette er styrt av harddisken interne logikk. Det er forøvrig ikke noe du burde VILLE gjøre heller - da det eneste du ville oppnådd var å spre skadede sektorer utover disken og risikere tap av data og korrupsjon som resultat. -Stigma Lenke til kommentar
PapaDon Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 Takk for oppklaringen, da lar jeg det være og sender heller inn hele sulamitten over jul:) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 current pending sectors er sektorer som inneheld feil. Ved å køyre dd if=/dev/zero så vil disse sektorane flyttas enten til reallocated sectors eller bli rapportert som fine. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Joda, men disken er akkurat like dårlig så det hjelper ingenting, det er det som var poenget mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå