Gå til innhold

Bruke USB3 harddisk som systemdisk?

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, har noen forsøkt å bruke:

SSD disk med sata 300, for linux.

Også:

Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/510MB/s read/write, SandForce®, Upgrade Bundle Kit

Som windows 7 SSD disk?

Tror dere et vil gå, med tanke på Grub/lilo bootloaderen enten på mandriva powerpack eller opensuse 12.1?

Eller blir det vanskelig hvis man ikke velger i bios (Boot from USB)?

Nå bruker man selvsagt usb3 portene på hovedkortet til dette.

Kunne brukt Sata 600, men vet ikke om jeg gidder å åpne stasjonære maskinen, siden USB3 er rask nok til det bruket.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare svare hva angår GRUB. Jeg har ikke hatt noen problemer med multi-boot fra intern SSD mot hverken SD-kort eller USB-minnepenn. Jeg antar at dette vil være like problemfritt mot USB3-hd. Hastighet fra USB3 bør heller ikke være noe stort problem ved vanlig bruk.

Ønsker du å boote den eksterne linux disken mot flere PC'er, så kan du vurdere "persistence" installasjon på denne.

Lenke til kommentar

Tror ikke "vanlige" distroer støtter 100% booting/systemdisk fra USB uten litt modding*. Moddingen er relativt enkel, lag en (eller modifiser ekisiterende) initrd. Last inn nødvendige moduler, søk etter USB-disk (~10 delay er vanligvis nødvendig for USB) og mount den, sett så systemdisk til USB og fortsett bootingen som normalt.

* Mulig dette har forandret seg(?)

Lenke til kommentar

Det har forandret seg, men noen ganger vil ikke bootloaderne sammarbeide, så problemet er kun forskyvet et hakk.

Det fungerer problemfritt hos meg med Windows 7, Fedora 16 og Ubuntu-variasjoner fra 10.04 og nyere. Det viktigste er å huske å installerer GRUB på rett partisjon/disk, avhengig av hva du vil oppnå.

Lenke til kommentar

Det har forandret seg, men noen ganger vil ikke bootloaderne sammarbeide, så problemet er kun forskyvet et hakk.

Det fungerer problemfritt hos meg med Windows 7, Fedora 16 og Ubuntu-variasjoner fra 10.04 og nyere. Det viktigste er å huske å installerer GRUB på rett partisjon/disk, avhengig av hva du vil oppnå.

Joda, den biten er løst, men "problemet" er vis du bruker disken som en portabel disk så kan du finne en datamaskin som mapper hardwaren annerledes.

*sitter og stirrer på USB pennen som ikke fungerte på en annen maskin fordi den ikke fikk samme device layout*

Lenke til kommentar

Joda, den biten er løst, men "problemet" er vis du bruker disken som en portabel disk så kan du finne en datamaskin som mapper hardwaren annerledes.

*sitter og stirrer på USB pennen som ikke fungerte på en annen maskin fordi den ikke fikk samme device layout*

Det var nettopp derfor jeg i mitt første innlegg skrev; ønsker du å boote den eksterne linux disken mot flere PC'er, så kan du vurdere "persistence" installasjon på denne. Det fordrer selvfølgelig at vi snakker om samme plattform "type", eksempelvis "IBM PC kompatibel, 32-bits", og at "live" distro'en har relevante drivere.

Nå er det ikke helt lett for meg å se hva TS egentlig ønsker å oppnå, så hvis han vil komme med et litt mer konkret problem/ønske, så kan vi heller se om vi kan løse spørsmålsstillingen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...