Gå til innhold

Ny server - noen vits i å oppgradere til Windows Server 2008 R2?

Anbefalte innlegg

På hjemmeserveren har jeg gått gradene fra NT via 2000 server og så til 64-bits 2003 server, som jeg har kjørt i ganske mange år nå, siden det var ganske nytt. Ville det være logisk å tippe 7-8 år? :cool: Siden jeg driver et firma, kan jeg kjøpe det til huset og kalle det for opplæringsutgifter. Derfor har ikke prisen noe å si for meg. Jeg har aldri satt mine bein i Server 2008, jeg har til nå vært godt fornøyd med 2003, det er fjellstøtt og ekstremt stabilt, og det er egentlig det jeg er mest ute etter. De eneste gangene serveren krasjer, er når strømmen går.

Behovet er forholdsvis enkelt, jeg kjører VMWare Workstation med 4 faste maskiner til ulikt bruk (en nedlasting, et par til automatisering og en ren sandkasse), pluss noen VM-er til når jeg trenger å teste noe på eldre eller nyere operativsystemer. I tillegg er det vanlige greier, som nettilgang, filserver, en privat webserver og privat ftp-server og sånt småtteri. Så spørsmålet er om det er noe særlig å hente ved å oppgradere og måtte lære meg et nytt serveroperativsystem. Har noen litt fornuftige tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville salgt, og får sikkert støtte fra andre her.

Ikke oppgrader før du oppgraderer (Servere maskinvaren) dermed kan det lurt å vente så sant alt funger smertefritt.

Du har jo microsoft technet subscription, der man kan prøve nyeste windows server/windows 7, før man eventuelt vurder å bytte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk! Det vil jeg tro, men det er liksom noe jeg bare gjør en gang. Det eneste jeg har endret av maskinvaren på serveren jeg har nå (en Q6600 som jeg har kjørt i omtrent fire år) er et par disker iblant. Så hvis det hovedsakelig er på installasjonen det er endret, er det neppe så mye vits for meg i å bytte ut den trofaste arbeidshesten 2003.

Lenke til kommentar

http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/windows-server/2008-r2-overview.aspx samt å lese "SP1 Whitepaper" på siden virker ut (Desktop Virtualization, Hyper-V er nevnt der).

Eventuelt spør microsoft, selv har jeg større problemer med å sette opp windows 2008 r2 sammenlignet med windows 2003 server.

Så er poenget å gjøre ting enklest mulig så kanskje like greit å beholde det du har nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...