Gå til innhold

Rasistisk ytring på diskusjon.no? Ring 112... seriøst!


Runinho

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er vi tom som hater politikere :p

 

De prioriterer helt feil ting. At noen skriver en rasistisk menig på internett kommer de nok bare til å se på den også la den være. Ser aldri for meg at det kommer til å skje noe med det.

 

Altså, i tilfelle Breivik f.eks, som jo påstås å være paranoid schizofren, så tonet han jo bevisst NED retorikken sin på nettet for å gli under radaren.

 

Folk som planlegger terrorhandlinger annonserer sjelden disse planene for verden på noen åpenlys måte på nett.

 

At ytringsfriheten nå skal skytes i filler fordi politiet ikke har gjort jobben sin før 22 Juli er hinsides uakseptabelt.

 

Jeg synes alle velmenende mennesker som setter pris på ytringsfriheten bør gå sammen om å rapportere diverse representanter for politiske partier og journalister hver gang de uttaler seg negativt om et land.

 

Kunne hatt mye morro med å ringe 112 hver gang en islamofil er på nyhetene og kritiserer Israel eller USA. "Jammen det står nasjonalitet også!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står da vitterlig "Hvis det haster". Jeg ser ikke helt for meg akkurat hvilke situasjoner de mener dette skal gjelde, men jeg mener ærlig talt at man skal være rimelig blåst for å tolke dette som "hver eneste gang noen poster noe som helst rasistisk på et diskusjonsforum."

 

Men seff, det er nokså naivt av de som har laget det nettstedet å ikke ta høyde for at mange som leser det avsnittet faktisk er rimelig blåst. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde nå vært utrolig morro å "punk'e" nødnummeret ved å lesse dem ned med slike meldinger... men utrolig uetisk og umoralsk også.

 

Nei, idiotene finner forhåpentligvis ut av dette gjennom prøving og feiling. Framsynthet eier de hvertfall ikke.

 

Du finner sikkert endel radikale på islam.no, sikkert bare å kontakte pst da.

 

Det er sant. Mulig man kan ha mye morro med eposten til PST og Kripos hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg til DLD. Da forsvinner alle verdens problemer, da kan vi bare sitte tilbake og hvile mens vi ser terrorist etter kriminell blir jaktet ned og dømt på demokratisk vis med flammende åpenhet.

 

What say you?

 

Jaja, hvor mange år må man ha jobbet i Kripos for å bli forfremmet til denne drømmejobben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen lanserte i dag sitt nye nettsted "radikalisering.no".

Denne tar deg blandt annet til Kripos' nye tips side.

 

Hadde det vært så vanskelig å bare legge ved linken?

https://tips.kripos.no/cmssite.asp?c=1&nm=0&menu=1

 

Det er jo nesten tragikomisk.

 

De tre viktigste sakene man kan tipse om er altså

1. Seksuell utnytting av barn

2. Menneskehandel

3. RASISTISKE YTRINGER PÅ INTERNETT :blink:

 

For en fantastisk prioritering man har på ting man har her i landet, når rasisitiske ytringer på internett er topp tre på Kripos sin liste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

At ytringsfriheten nå skal skytes i filler fordi politiet ikke har gjort jobben sin før 22 Juli er hinsides uakseptabelt.

 

Tull. Hele saken er oppblåst ut av proporsjoner fra din side. Her er det ikke snakket om å avskaffe ytringsfrihet, tvert i mot – det er også ytringsfrihet å få lov å ytre meninger som tilsier at man oppfatter en radikalisering av ytringsfriheten i samfunnet, og dermed oppfordre til at man tar et oppgjør med dette. Det siste betyr at ytringsfrihet gjelder begge veier.

 

Samtidig er ikke ytringsfrihet absolutt, den tillater ikke trakassering, trusler, hån, klare rasistiske uttalelser og oppfordring til kriminelle handlinger. Slike ytringer er straffbare i følge loven. Vi har i mange tilfeller, og i lang tid, praktisert psykisk medansvar i forhold til kriminelle handlinger i mange saker. Dvs. folk har blitt dømt for en kriminell handling til tross for at de fysisk sett ikke har begått selve forbrytelsen, men påvirket eller oppfordret de eller den som har begått forbrytelse. Et godt eksempel på dette er Hadeland drapene fra 1981, hvor en person har blitt dømt for å ha oppfordret en annen person til en kriminell handling.

 

Det er for øvrig dette politiet henviser til i forhold til muligheter for anmeldelser, dvs. målet er ekstrem radikale mennesker som oppfordrer til vold, og ikke slik som du irrasjonelt påpeker at man ønsker å avskaffe ytringsfrihet.

 

Hvis du hadde tatt deg litt tid på den samme siden som du kritiserer, så hadde du fort funnet ut at din kritikk er irrasjonell. På siden står det følgende:

 

Radikalisering er prosessen der en person i økende grad aksepterer bruk av vold for å nå politiske mål

 

Det er viktig å skille mellom radikalisering og det å være radikal. Det er virkemiddelet, altså viljen til å bruke vold, som er sentral. Radikalisering og voldelig ekstremisme kan skje innen alle typer ideologier eller politiske retninger, noe vi har sett både i Norge og resten av Europa

 

Hvis du er bekymret for at noen du kjenner er radikalisert eller er i ferd med å bli det, kan du kontakte politiet for råd og veiledning

 

Det er viktig å si ifra hvis du er bekymret, så politiet kan undersøke om noe faktisk er galt

 

Det fremgår klart og tydelig fra den siste meldingen om at dette er først og fremst forebyggende arbeid, med formål om å begrense muligheter for nye terrorangrep og kriminelle handlinger. Dvs. man har som før full rett til ytringer, men hvis ytringer består av oppfordring til vold og kriminelle handlinger, så bør det være alle sitt ansvar å sende en bekymringsmelding.

 

Etter de siste årenes ekstrem radikalisering av enkelte miljøer, uavhengig av tilhørighet, religion eller ideologi, så anser jeg dette tiltaket som positivt. Tiltaket legger ingen begrensninger i forhold til tidligere slik som jeg ser det, dvs. alle skal få lov å ytre seg så lenge ytringer ikke bryter med den norske loven. At du klarer å lage ti høns ut av ei, og samtidig finner dette som morsomt, sier egentlig mer om deg enn om selve tiltaket.

 

Til tross for at jeg ikke har noe særlig til overs for dagens regjering, støtter jeg dette tiltaket. Dette gjør jeg nettopp fordi det er på tiden at man blir bevisst på denne ekstreme radikaliseringen og misbruket av ytringsfriheten, der enkelte samfunnsgrupperinger er utsatt for konspirasjonsteorier, falske opplysninger, trakassering, hån, ren rasisme og kriminelle handlinger. Tatt til etterretning det alvorlige som har skjedd oss 22. juli, samt andre lignende episoder slik som 9/11, er det faktisk på tiden at regjeringen foretok seg noe som skal begrense virkninger av noe så alvorlig som ekstrem radikalisering av samfunnet, samtidig som de ikke begrenser ytringsfriheten yterligere.

Endret av statsviter
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Radikalisering er prosessen der en person i økende grad aksepterer bruk av vold for å nå politiske mål

 

Det er viktig å skille mellom radikalisering og det å være radikal. Det er virkemiddelet, altså viljen til å bruke vold, som er sentral. Radikalisering og voldelig ekstremisme kan skje innen alle typer ideologier eller politiske retninger, noe vi har sett både i Norge og resten av Europa

 

Hvis du er bekymret for at noen du kjenner er radikalisert eller er i ferd med å bli det, kan du kontakte politiet for råd og veiledning

 

Det er viktig å si ifra hvis du er bekymret, så politiet kan undersøke om noe faktisk er galt

Noen flere enn meg som tenker på Blitz-gærningene? Noe sier meg at setningene over egentlig bare er tomt vrøvl. Det de egentlig skriver er at dersom du vet at Andres Breivik skal detonere en bombe midt i grøten og så dra til utøya for å massakrere en hel haug med ungdommer etterpå, så vil de gjerne ha veldig god beskjed om det neste gang. Gjerne litt tidligere enn forrige gang slik at de får summet seg litt før ting skjer.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Radikalisering er prosessen der en person i økende grad aksepterer bruk av vold for å nå politiske mål

 

Det er viktig å skille mellom radikalisering og det å være radikal. Det er virkemiddelet, altså viljen til å bruke vold, som er sentral. Radikalisering og voldelig ekstremisme kan skje innen alle typer ideologier eller politiske retninger, noe vi har sett både i Norge og resten av Europa

 

Hvis du er bekymret for at noen du kjenner er radikalisert eller er i ferd med å bli det, kan du kontakte politiet for råd og veiledning

 

Det er viktig å si ifra hvis du er bekymret, så politiet kan undersøke om noe faktisk er galt

Noen flere enn meg som tenker på Blitz-gærningene? Noe sier meg at setningene over egentlig bare er tomt vrøvl. Det de egentlig skriver er at dersom du vet at Andres Breivik skal detonere en bombe midt i grøten og så dra til utøya for å massakrere en hel haug med ungdommer etterpå, så vil de gjerne ha veldig god beskjed om det neste gang. Gjerne litt tidligere enn forrige gang slik at de får summet seg litt før ting skjer.

 

Det de ønsker er at andre meddebattanter skal sende en bekymringsmelding hvis de oppfatter at en person, ut i fra utspill og retorikken, oppfordrer til vold eller andre kriminelle handling, eller har brutt med den norske loven som inneholder klare begrensninger hva som kan ytres. Dvs. hvis noen kommer med klare rasistiske holdninger, som innebærer enten hån eller trakassering, i forhold til et annet menneske eller en samfunnsgruppe, samt oppfordrer og snakker om å benytte seg av vold, så bør det ringen noen bjeller. Det man gjør er å sende en bekymringsmelding, og politiet kommer til å undersøke om vedkommende har gjort noe ulovlig eller er i ferd med å gjøre noe ulovlig. Det er ikke verre enn at du ringer politiet når du er meget klar over at en person er i ferd med å sette seg i bilen å kjøre i ruspåvirket tilstand, eller at du mistenker at det foregår kjøring i ruspåvirket tilstand på veien i bilen fremfor deg. Forebyggende arbeid kalles det, og politiet er i stor grad avhengig av tips fra publikum når det gjelder et slikt forebyggende arbeid.

Endret av statsviter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...