Gå til innhold

Nytt kamera lager plutselig rare lyder

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg kjøpte meg et Nikon D5100 for noen uker siden, og har brukt det lite og forsiktig frem til nå. I dag tok jeg det med på en tusletur i skogen, og det kom litt snø på det (skjønt svært lite, da det snødde sparsomt og jeg la skjerf og hender over det for å skjerme det mest mulig). Da jeg kom inn igjen var alt tåkete når jeg kikket i søkeren, så jeg tok av objektivet og tørket forsiktig av duggen på både den linsen som er nærmest kameraet, og den "ytre" linsen (sorry, er ikke så inne i fototerminologi :p ). Deretter lot jeg objektiv og kamera ligge og avklimatisere seg en stund.

Nå satt jeg objektivet tilbake på kameraet, og tok noen bilder. Bildene blir helt som vanlig og alt fungerer greit, bortsett fra at innimellom kommer det noen merkelige lyder som ikke var der før. Det høres ut som fire små dunkelyder rett etter hverandre. Det skjer som oftest etter at jeg har tatt et bilde. Iblant er det også som om bildet "hopper" litt når jeg ser i søkeren og skal fokusere. :(

Kjøpte kameraet på www.ellos.no og vil svært nødig måtte sende det avgårde til undersøkelse/reparasjon med mindre det er helt nødvendig, så jeg hører her først, om dette er noe som vil gå over av seg selv/noe jeg kan fikse på egenhånd.

Synes det er merkelig om det skal så lite til for å skade kameraet da mitt gamle (Nikon D50) har opplevd fem år med langt røffere behandling enn dette og fremdeles fungerer i beste velgående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som at speilet er ute av posisjon, har du tørket i selve kamerahuset ?

Kontroller at objektivet står i enten MF eller AF, ta og sett det i MF og fokuser manuelt og se om lydene forsvinner.

Vil også anbefale deg og ikke ta kameraet rett inn i varmen, legg det i en tett plastpose en halvtimes tid eller i et håndkle/kamerabag så det får tilbake varmen uten at det kondenserer seg.

Lenke til kommentar

Neste gang du har hatt kamera ute i kulden, så legg det i en plastpose før du går inn. Når fotoapparatet er kaldt og du går inn i varmen, så kommer det umiddelbart kondens på det. Lar du det ligge i posen til det er varmt, så slipper du det problemet.

Årsaken til lydene du har fått i etterkant kan jeg ikke si noe om. Er objektivet med bildesatabilisator? Når det er aktivt, så kan det se ut som om bildet "hopper" litt i søkeren når du skal fokusere, det har i hvert fall jeg opplevd på min Nikon.

På ditt kamera ville jeg tatt av objetivet igjen, og latt kamerahus og objektivt så i et oppvarmet og tørt rom en dag eller to, i tilfelle det er noe fukt som må fordampe.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...