Gå til innhold

Optimalt hybridkamera til 5-6000 til uerfaren.

Anbefalte innlegg

Hei.

Mine fotokunnskaper er svært begrenset, men jeg liker å ta bilder.

Jeg skal reise et halvt år i Asia og Ociania, og ønsker å kjøpe meg et kamera som kan følge meg på reisen.

Jeg har som sagt INGEN peiling på hvilket kamera jeg bør kjøpe, og kunne trenge hjelp til å velge modell :D

Bør jeg gå for et hybridkamera? Hvilken type og hva slags linse®

Jeg vil si at jeg har et forespeilet budsjett på 5-6000 kroner.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hybridkamera med et allround objektiv vil bli relativt stort, nesten like stort som et lite speilrefleks, skal du optimalisere en sånn løsning må du nesten ta med deg to/tre objektiver på tur.

Du får i dag gode kompaktkameraer som gir en tilnærmelsesvis like god bildekvalitet, her synes jeg Canon S100 har mange gode kvaliteter, spesielt geotagging må være en fordel på langtur :)

Men jeg ville nok ha valgt Samsung NX100 med et par/tre =168"]objektiver.

Lenke til kommentar

Et hybridkamera med et allround objektiv vil bli relativt stort, nesten like stort som et lite speilrefleks, skal du optimalisere en sånn løsning må du nesten ta med deg to/tre objektiver på tur.

Du får i dag gode kompaktkameraer som gir en tilnærmelsesvis like god bildekvalitet, her synes jeg Canon S100 har mange gode kvaliteter, spesielt geotagging må være en fordel på langtur :)

Men jeg ville nok ha valgt Samsung NX100 med et par/tre =168"]objektiver.

Takk for innspill :-) Hva slags objektiv burde jeg da eventuelt kjøpe? Hva bør jeg vektlegge? Noen konkrete forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt INGEN peiling på hvilket kamera jeg bør kjøpe, og kunne trenge hjelp til å velge modell

Men du kan kanskje si noe om hva du liker å ta bilde av, noen stikkord:

- Spesielle interesser?

- Dag, natt kveld

- Dyr, natur?

- Mennesker?

- Eller det vanskeligste av alt, alt mulig?

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt INGEN peiling på hvilket kamera jeg bør kjøpe, og kunne trenge hjelp til å velge modell

Men du kan kanskje si noe om hva du liker å ta bilde av, noen stikkord:

- Spesielle interesser?

- Dag, natt kveld

- Dyr, natur?

- Mennesker?

- Eller det vanskeligste av alt, alt mulig?

Er nok redd jeg havner i siste kategori "Alt mulig" :-/

Lenke til kommentar

Er nok redd jeg havner i siste kategori "Alt mulig" :-/

Det er masse muligheter, er du kun interessert i å ta bilder for egen glede og ikke er så opptatt av bildekvaliet kan du vurdere et at de vann/støvtette, for eksempel Panasonic FT3 som er ganske robust, har fått mye gode kritikker og går i en lomme.

Superzoomer har samme basistekonologi som kompaktkameraer (inklusiv de vanntette nevnt over), men som navnet sier er andre egenskaper (zoom, men også manuelle muligeter) prioritert. Det er to underkategorier her, de som ser ut som et vanlig kompaktkamera og typisk har 10 til 18x zoom og litt større modeller som har fra 24x zoom og oppover pluss innebygd søker og mange har også vridbar skjerm. Min favoritt i siste kategori er Panasonic FZ150.

Et skritt opp i bildekvalitet, spesielt i dårlig lys er avanserte kompaktkameraer som Canon S95/S100/G12, Fuji X10, Nikon P7100 og Panasonic LX5. Disse har typisk 4-7x optisk zoom, mer enn du får på et kompakt systemkamera (hvis det skal forbli kompakt), men mindre enn superzoommodellene.

Neste skritt i bildekvalitet er kompakte suystemkamereaer. Her finnes det mye å velge i. De har typisk 3x standardzoom og hvis kompakthet er høyt priortert er Panasonic GF3 med 14-42 X zoom (merk X'en) sannsynligvis det beste valget. De er i ferd med å komme i butikkene nå. Sony er bedre på bildekvalitet i dårlig lys, men objektivene er ikke spesielt små. Samsungs stryke er mange bra tilbud, og det har Olympus også.

Edit: Prøvde å gjøre en setning klarere.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hva slags objektiv burde jeg da eventuelt kjøpe? Hva bør jeg vektlegge? Noen konkrete forslag?

Tja, er vanskelig å velge for deg :)

Jeg ville nok hatt med et 20/30mm fastobjektiv til innendørs bilder samt til litt kreativitet, en normalzoom 16-80mm til allsidig bruk og en tele til objekter som er litt langt borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...