Gå til innhold

innkjøp av nytt Kjølig Skjermkort

CustomTP

Anbefalte innlegg

Må ha meg et nytt skjermkort nå, har et asus 470gtx som ligger på en 60C idle og 80c-90c i load.

Er gira på et high-end skjermkort som har en idle temp som er så lav som mulig, men som også har kraften.

Noen som kan hjelpe meg i riktig retning her?

Med det nye skjermkortet vurderer jeg også å kjøpe et nytt kabinett, raven02b.

Noen innvendinger mot det siste der?

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tåler skjermkortene ganske høye tempraturer opp mot 100 grader.

Så jeg ser ikke helt problemet, med mindre du ønsker å overklokke.

Selv har jeg Nvidia GTX 570, men det betyr ikke løp og kjøp av den grunnen, siden jeg syns prisene i dag er høye sammenlignet hva jeg betalte.

Så er det tempraturen du frykter kan skade skjermkortet ville jeg tatt det med ro.

ATI HD5970 kan jo være noe også, men med sammenlignet det du har nå, er det ikke så veldig mye bedre. kanskje en 35%.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du mener vel 6970?, det er vel ingen som selger 5970 lengere...

Hovedpoenget er at jeg ikke gidder å ha et varmt skjermkort som bråker.. :thumbup:

Kjøp heller tredjeparts kjøling til kortet fra Arctic cooling. For å få et merkbart bedre kort enn det du har nå må du opp i 3500 kr for et 580.

Med dette må jeg endre helt på luftstrømmen i kabinettet. så lenge jeg ikke kan snu på hvilken vei viftene på denne blåser..

Lenke til kommentar

Du mener vel 6970?, det er vel ingen som selger 5970 lengere...

Hovedpoenget er at jeg ikke gidder å ha et varmt skjermkort som bråker.. :thumbup:

Kjøp heller tredjeparts kjøling til kortet fra Arctic cooling. For å få et merkbart bedre kort enn det du har nå må du opp i 3500 kr for et 580.

Med dette må jeg endre helt på luftstrømmen i kabinettet. så lenge jeg ikke kan snu på hvilken vei viftene på denne blåser..

Kan du forklare litt mer spesifikt? Kabinett og hva som gjør at kjøleløsningen blir dårlig?

Om du ser på referansekjøling vil alle kort være varme og bråkete.

Lenke til kommentar

I dag har jeg den tradisjonelle, inn foran og ut "top-rear". det ville si at luftstrømmen som allerede kommer fra vga kjølingen vil bli dratt opp og ned igjen til det kommer noe som ødelegger denne. Siden denne luftstrømmen treffer sideveggen og hovedkortet vil den sakke svært fort ned i fart og dermed har den ingen andre steder å gå enn ned i vga kjølingen igjen.

Lenke til kommentar

Med et så tradisjonelt oppsett vil jo Arctic cooling fungere fint. Det du forestiller deg vil til en viss grad skje, men mesteparten av den varme luften vil dras ut ved toppen. Alle disse tredjeparts-løsningene fra ASUS, MSI og Gigabyte baserer seg på det samme prinsippet, og jeg har aldri hørt om problemer med dette.

Det kan være et problem med CFX/SLI derimot.

Lenke til kommentar

Som arni90 sier så bør du skifte kjøleløsnignen på skjermkortet ditt selv, om du ikke går den ruten og kjøper nytt skjermkort så vil jeg anbefale et Sapphire 6950 skjermkort som har en bedre kjøler enn referanse kjøleren Link

Det fine med det skjermkortet er at du ved en liten bios-switch som ligger på kortet, kan du unlocke de resterende shaderene som gjør at det blir et 6970. Eneste forskjellen da er klokekhastighetene som du kan justere opp til 6970 specs.

7000 serien til AMD ligger jo rett rundt hjørnet så det kan være lurt å vente på neste generasjon. Dog er det lenge til de med annet enn referanse-kjøler kommer.

Lenke til kommentar

nice, litt kjedelig med tilkoblingsmuligheter..

Leste at det hadde en idle temp på 30C grader, det kan ikke stemme..?

Min ligger på 70grader..

Med tanke på at temperaturmålere kan bomme med opp til 10°C når man er så langt fra makstemperatur overrasker det meg ikke i det hele tatt. Jeg har 2x 6950 Twin Frozr III, idletemps er 30C (øverste) og 45C (nederste) på 30% viftehastighet. Det er ærlig talt ingenting å stole på.

Angående fluidtest: du vet akkurat lufttrykk og mengde luft alle viftene dine produserer? For dette varierer av monteringsvinkel, hastighet, overtrykk/undertrykk og eventuelle andre vifter i maskinen. Jeg kan uansett garantere deg en ting:

En Arctic Cooling-kjøler på et GTX 470 vil gi deg et temperaturfall under load på minst 20°C. Dette kan jeg vedde penger på om du er interessert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, kunne vært gøy. Tror jeg treffer verdiene ganske så eksakt, kan selvfølgelig være enda mere slingring enn det jeg har regnet meg fram til.

Men jeg burde være ganske nær. Alt av informasjon har jeg fått fra noctuna og kabinettet er bare å tegne i et cad program, det jeg ikke har regnet med er turbulens og varme fra transistorene. Men jeg har tatt med kjøleribbene på nb og sb. Skiftet også luft strømmen i kabinettet igjen og fikk ned temperaturen med 7c grader på cpu og 4c grader på gpu. Men etter dette har pcen blitt utrolig ustabil, windows fryser og når jeg restarter maskinen vil ikke engang bios/post starte. Skjermene viser også da "no signal", men viftene går som normalt..?

Core 3 slår seg hele tiden av og "coreunlocker" vil ikke være med inn i windows..

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...