Gå til innhold

Adapter fra OM fatning til Nikon D50?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men kanskje bedre å bruke pengene på objektiver som er laget til Nikon?

For noen fungerer adapter bra og gir mulighet til å bruke/skaffe gammel optikk på nyere kameraer. De fleste vil imidlertid ha autofokus på digitale speilreflekser som ikke er designet for manuell fokus. Så det spørs litt hva slags optikk du har tilgjengelig. Den bør ha en viss verdi før det er noe poeng i å prøve.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe adapter som på en elegant måte kan brukes for å feste OM-optikk på F-fatning. Det er mulig det finnes noen hvormed man ikke kan fokusere til uendelig, og det kan hende at det er å oppdrive adaptere med linser som muliggjør dette, men disse vil i så fall forringe kvaliteten.

Dog er det mulig å bytte bajonett på en del OM-objektiver så de blir delvis kompatible med F-fatningen. Det kan være et alternativ hvis det er bra glass du har og du ikke har planer om å bruke det på hus med OM-fatning.

Imidlertid ville jeg heller anbefale å finne et brukt Olympus-hus til en billig penge dersom du ikke allerede har et, så kan objektivene få utfolde seg fritt i sitt rette element. Det finnes jo også et fremragende utvalg av gamle manuelle grisebillige objektiver til Nikon, siden de har beholdt fatningen med relativt små modifikasjoner siden 60-tallet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så greie på dette, men kan man bruke manuelle objektiver til D50? Jeg har Olympus huset også, men det er til filmrull. Har ikke sett på objektivene, jeg veit bare at pappa har de liggende et sted. He he.. Ei telelinse og et "standard" objektiv trur jeg.

Tusen takk for svar! Kjempefint!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så greie på dette, men kan man bruke manuelle objektiver til D50? Jeg har Olympus huset også, men det er til filmrull. Har ikke sett på objektivene, jeg veit bare at pappa har de liggende et sted. He he.. Ei telelinse og et "standard" objektiv trur jeg.

Tusen takk for svar! Kjempefint!

D50 kan brukes med alle manuelle Nikon-objektiver så lenge de har betegnelsene AI, AI-S eller AI-P. Alt som heter noe med AF (AF, AF-D, AF-I, AF-S) funker også og gir i tillegg autofokus. Så vidt meg bekjent vil ikke objektiver uten AI, ofte kalt pre-AI, passe på kameraet med mindre de er AI-konvertert (aka AI'd).

Imidlertid har ikke D50 mulighet til å programmere inn data for objektiver uten chip, så manuellfokusobjektiver vil bare kunne brukes med manuell eksponering, M, og uten lysmåler. Unntaket er AI-P, som har chip selv om de har lysmåler, så hva eksponering angår fungerer de som alle mer moderne glugger. Nikon selv har bare to eller tre sånne, men Voigtländer og Samyang selger også noen. Chip kan ettermonteres på enkelte manuelle objektiver, men det er litt uvanlig å gidde det.

EDIT: forøvrig, hvis Olympus-huset fortsatt fungerer er det meget anbefalelsesverdig å skaffe noen ruller film og leke med det. Sjansen er stor for at du vil like det godt, spesielt hvis det er i serien med ett siffer i modellbetegnelsen (OM-1, -2, -3, -4) -- spesielt hvis det er OM-3Ti ;)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...