Gå til innhold

Gammelt Nikkor-objektiv

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bag med diverse Nikon-saker på en nettauksjon. Alltid litt spennende det :dribble: . Her var det også et objektiv jeg ikke kan bruke på min D300. Det heter Nikon Nikkor-UD 20mm f3.5. Jeg har sett at det omsettes på ebay for 300-450 USD, så det er tydeligvis bra saker. Hva kan dette brukes på, og kan det være noen her som har interesse av det?post-112908-0-93411000-1323181826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du vel det du trenger..

http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html

Tillater meg å sitere det som står om objektivet :

This 11-element lens, designed for the Nikon F, allows the avid photographer an encompassing wide 94 degree view, without having to lock up the mirror as with the earlier 21/4 lens. Superbly built, the lens focuses effortlessly to 0.3m and needs a big 72 mm filter due to its impressive front size. It is surprisingly heavy, too.

Images produced by this lens are crisp and sharp, with just a trace of softness into the extreme corners unless the aperture collar is moved beyond the f/5.6 position. Even set wide open, the 20 mm exhibits outstanding field flatness. There is quite modest barrel distortion to be seen, and despite not being multi-coated, the lens does not flare easily. However, the lack of multi-coating mainfests itself in a propensity for ghosting and by allowing direct sun-light to graze across the front element, you are certain to be rewarded by beautiful ghost impressions of the 7-bladed aperture opening. Thus, shooting with this lens under difficult light conditions should be done with frequent use of the stopping-down control on the camera to check for ghosts. Since I love to use the 20 UD on my rangefinder Nikon S3, I have to accept the occasional occurrence of ghosts.

Lenke til kommentar

du kan bruke det hvis det enten er Ai upgradert eller du får ett verksted til å gjøre dette for deg.

http://www.kenrockwell.com/nikon/20mm-f35-ud.htm

og her er en god forklaring samt en ganske gjennomført test:

http://slrlensreview.com/web/nikon-slr-lenses-40/wide-angle-slr-lenses-64/681-nikon-nikkor-ud-20mm-f35-non-ai-lens-review.html?start=1

Dette er ett 40 år gammelt objektiv av superkvalitet, lagd for de gamle F husene... sikkert mange samlere eller nostalgikere som gjerne vil ha kloa i ett bra eksemplar...

Lenke til kommentar

Takker & bukker!! Må jo si at det ble ganske fristende å bygge om da. Noen som har peiling på hvem som gjør slikt, og hva det eventuelt vil koste?

Kostnad vet jeg ikke noe om, men du kan høre med Interfoto i Bærum om de fortsatt driver med slikt...

Lenke til kommentar

Det er to måter å Ai-konvertere et Nikkor-P, Q, S, Auto, osv. objekttiv på.

Den ene er å kjøpe/få fatt i det originale Ai-konverterings-kitet Nikon leverte i sin tid til dette objektivet, eller finne frem Dremel'en din og frese et spor nederst på blender-ringen etter en nøyaktig oppskrift.

Poenget med hele greia er at det blir laget en "hake" som drar kameraets aperture-feeler når du vrir på blender-ringen, slik at kamera vet hvordan blenderen står innstilt. (Fatningen passer fint som den er)

Hvis du prøver å montere et "før Ai" objektiv på et kamera med Ai-feeler (D200, D300, D7000, D700 osv), vil den bli presset inn i kamera og ødelagt.

Hvis du hadde et FX-Kamera som D700 eller D3, ville jeg anbefalt deg å ta dette bryderiet, men på et DX-kamera vil denne 20mm'en være bortkastet. Du står igjen med et 30mm FieldOfView, og vil nok få like bra eller bedre bildekvalitet fra et hvilket som helst DX-objektiv innstilt på 20mm.

Jeg har selv en Nikkor 20mm f/3.5 AiS av den knøttlille utgaven til min D700, og får ultravidvinkel (tilsvarende 13mm på DX) fra et objektiv som er mindre enn en 50mm1.8!

Lenke til kommentar

[/color]Hvis du hadde et FX-Kamera som D700 eller D3, ville jeg anbefalt deg å ta dette bryderiet, men på et DX-kamera vil denne 20mm'en være bortkastet. Du står igjen med et 30mm FieldOfView, og vil nok få like bra eller bedre bildekvalitet fra et hvilket som helst DX-objektiv innstilt på 20mm.

Er vel dette jeg er i ferd med å konkludere med selv også. Har fått satt objektivet på et FE jeg har, og da er det jo ekte vidvinkel, men på D300 blir det som du sier ikke det. Har fått PM fra et par entusiaster med riktig redskap, så blir vel til at jeg sender det videre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...