Gå til innhold

Hjelp med å starte med C++

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går i VG3 og har hatt IT på skolen det vi har lært er java, Flash AS3, html5 med PHP og css. For Java brukte vi et program som heter eclipse, dette var veldig digg fordi det ble oversiktlig kode og den viste hvor det var feil.

Nå har jeg tenkt å prøve å lære meg C++ på fritiden, og lurte på om det var noen tilsvarende programmer som eclipse for å kode C++.

og hvis dere har noen tips til en lett start på C++ tas det også imot med et smil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eclipse kan brukes til C++ også, http://eclipse.org/cdt/

Er du på en windows maskin (og spesielt hvis du skal utvikle Windows programmer) så kan du se på Microsoft Visual Studio: http://www.microsoft.com/visualstudio/en-us/products/2010-editions/visual-cpp-express

(Slike verktøy kalles IDE - "Integrated Development Environment", i tilfelle du vil lete litt rundt på nettet)

Takk :)

Lenke til kommentar

Mitt tips er å IKKE bruke eclipse eller andre IDE når du lærer å programmere, grunnen til det er at disse programmene tenker mye for deg, noe som vil føre til at du vil lære mindre.

linux: vim, emacs, gedit, nedit

windows: notepad++

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tips er å IKKE bruke eclipse eller andre IDE når du lærer å programmere, grunnen til det er at disse programmene tenker mye for deg, noe som vil føre til at du vil lære mindre.

Sekundert!

Jeg vil anbefale boken Accelerated C++, som er veien å gå hvis du er seriøs med å lære C++. Vil også anbefale deg å være innstilt på å være veeeldig tålmodig, C++ er massivt og kan være utfordrende. Når det er sagt er det utrolig artig når det begynner å sitte :)

Lenke til kommentar

Dette er sprøyt. Eclipse hjelper deg med å slå opp i dokumentasjon, vise deg resultatet av makroene dine, og understreke feil i koden din. Eclipse endrer ikke på det du skriver. Å ikke bruke et IDE som gjør disse tingene for deg regner jeg som svært lite produktivt.

Hvis du vil lære å bruke makefiler så hindrer ikke eclipse deg i å gjøre dette (bruker Eclipse og egne makefiler på jobben).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er sprøyt. Eclipse hjelper deg med å slå opp i dokumentasjon, vise deg resultatet av makroene dine, og understreke feil i koden din. Eclipse endrer ikke på det du skriver. Å ikke bruke et IDE som gjør disse tingene for deg regner jeg som svært lite produktivt.

Hvis du vil lære å bruke makefiler så hindrer ikke eclipse deg i å gjøre dette (bruker Eclipse og egne makefiler på jobben).

Sekundert!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det opp til meg å påpeke dette igjen; at når to parter står steilt på hver sin side så finner man normalt det riktige svaret et sted i midten :D

Jeg er enig i at det kan være ulemper ved å bruke et IDE i starten, fordi man ikke må huske enkelte ting, og da lærer man det heller ikke orntlig. Jeg har mødt utviklere som har programmert i flere år, men gir du dem notepad så klarer de ikke lage et knøttlite program som kompilerer engang. For ikke å snakke om at de ikke aner hvordan man kompilerer.

På den andre siden trenger man all den hjelp man kan få i starten. Hintene og tipsene et IDE gir kan hjelpe mye.

Jeg vil anbefale å veksle på å gjøre begge deler - for dem som har selvdisiplin nok til å gjøre det!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det opp til meg å påpeke dette igjen; at når to parter står steilt på hver sin side så finner man normalt det riktige svaret et sted i midten :D

Jeg er enig i at det kan være ulemper ved å bruke et IDE i starten, fordi man ikke må huske enkelte ting, og da lærer man det heller ikke orntlig. Jeg har mødt utviklere som har programmert i flere år, men gir du dem notepad så klarer de ikke lage et knøttlite program som kompilerer engang. For ikke å snakke om at de ikke aner hvordan man kompilerer.

På den andre siden trenger man all den hjelp man kan få i starten. Hintene og tipsene et IDE gir kan hjelpe mye.

Jeg vil anbefale å veksle på å gjøre begge deler - for dem som har selvdisiplin nok til å gjøre det!

Jeg vil gjerne at dere presiserer hva man faktisk husker bedre av å skrive det manuelt, og isåfall hvilken nytteverdi det har.

Er det hensiktsmessig å huske alle argumentene som en funksjon tar for å slippe slå det opp hver gang, eller er det bedre med et idé som slkår det opp automatisk?

Er det nyttig å kunne skrive et program i notepad uten hjelp? Dette er en ikke-eksisterende øde-øy-problematikk i mine øyne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår GeirGrusom, for jeg har tidligere kodet mye i Delphi, som har en utmerket IDE og autofullfør funksjonalitet. Jeg merket dog at når jeg vekslet frem og tilbake mellom asm og delphi så blir man vant til å ikke ha hjelp og det å ha hjelp. Det er på en stor måte en vanesak. Er du vant til autofullfør, for all del ikke begynn med noe annet. Er du vant med å ikke ha autofullfør, vel du ødelegger jo noe av de egenskapene du har bygd da du måtte gjøre alt manuelt. Jeg mener det har sine gode og dårlige sider.

Autofullfør vil iallefall gjøre deg til en raskere koder, uten tvil, i Delphi kan du jo skrape sammen ett program i formel 1 fart ved hjelp av autofullfør. Helt sykt.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne at dere presiserer hva man faktisk husker bedre av å skrive det manuelt, og isåfall hvilken nytteverdi det har.

Er det hensiktsmessig å huske alle argumentene som en funksjon tar for å slippe slå det opp hver gang, eller er det bedre med et idé som slkår det opp automatisk?

Er det nyttig å kunne skrive et program i notepad uten hjelp? Dette er en ikke-eksisterende øde-øy-problematikk i mine øyne.

Jeg skjønner hva du sier, forstår hvordan du tenker. Jeg mener likevel det vil være en forskjell på hvordan du tenker, hvordan du ser for deg kode, hvordan du angriper problemer, hvor lett det er for deg å kode, om så mye som mulig sitter dypt plantet i hjernen og i "muskelminnet".

Det er ikke lett håndgripelige ting dette her, men jeg forsøker å sette ord på hva jeg mener.

IntelliSensen i Visual Studio er forøvrig alt for treig for meg når jeg koder, jeg foretrekker auto-complete i Vim som bare er basert på enkel ord-søk i filene jeg har åpne.

En annen ting er at god kjennskap til API'er gjør at du selv lager gode og konsekvente API'er - med fast argumentrekkefølge som følger konvensjoner osv. Men det er bare et lite aspekt i denne sammenhengen.

Saken er at text er vårt medium. Mange ønsker andre typer grensesnitt for programmering, men i bunn og grunn er vi ASCII-trollmenn! Å mestre å strukturere kode på egenhånd er en basis-ferdighet.

Men det kan hende jeg er farget av at jeg programmerer i 10-20 ulike språk, og ikke er fornøyd med å bruke kun ett, og kun ett miljø som aldri forandrer seg. Jeg har likevel hatt denne oppfatningen siden jeg begynte å programmere, og tro det eller ei, men jeg kodet ASP.NET i to år i TextPad før jeg tok i bruk Visual Studio!!

Kjekt å bli utfordret på holdninger som det ikke er lett å forklare hvorfor man har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

UPDATE

Når alt det er sagt så er C# og lignende språk utrolig slitsomme språk å kode i uten IDE-støtte. Syntaksen er "bråkete", og API'ene er store og ofte rotete - ikke lett å gjette seg til hva metodene heter. Sammenligner du f.eks. med Ruby så opplever du raskt der at behovet for lignende support - og til og med behoved for referansedokumentasjon - mer eller mindre forsvinner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem7055

En IDE forenkler mange av oppgavene som du må gjøre manuelt i en enklere editor. Dette kan være ting som å finne deklarasjoner av variabler og funksjoner, definisjoner av klasser, og dokumentasjon. Dette gjør at du kan bruke mer tid til programmering fremfor å rote rundt og lete etter ting.

Selv begynte jeg å programmere med IDE. Det har aldri hindret meg i å lære nye ting (som assembler hvor "auto complete" er av mindre nytte).

Du vil finne mange argumenter for hvorfor du bør starte med en enkel editor, men jeg tviler på at noen vil si at de angrer på at de startet med en IDE.

Endret av medlem7055
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...