monicabj Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Hei! Jeg har en Nikon D5000 med et standard 18-55mm objektiv. Jeg lurte på om noen hadde peiling på hva som er galt når autofokusen "hopper" og ikke vil fokusere/ta bilde? Jeg får ikke brukt autofokusen mer, og må gjøre alt manuelt. Er det noe galt med objektivet? Har hatt kameraet/objektivet i 2 år, på tide å kjøpe nytt objektiv? Noen som har noen forslag til erstatning? Har sett på Nikon AF-S DX 18-105 G ED VR og vurderer å kjøpe det. Noen som har noen erfaringer? (ift 18-55mm) eller evnt. andre anbefalinger i samme pris-klasse? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Kan høres ut som at kamera ikke klarer å fokusere pga. motivet er for nært eller for mørkt/lyst. 18-105 er et helt greit kit-objektiv med litt mer "kvalitetsfølelse" enn 18-55, men om det er like skarpt er jeg ikke sikker på. 18-55 er kjent for å være skarp. Lenke til kommentar
monicabj Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Ok, takk Ja, altså det skjer hele tiden. Det "hopper" opp og ned nesten uansett hva. Så får ikke brukt AF lenger. Tror du det kan være noe med kamerahuset eller selve linsen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Når du sier hopper mener du at fokuset zoomer ut og inn eller at du hører motoren "hopper over" med det skjer ikke noe. Ta og test i grønn forkant med blitsen oppe, fokuser på noe som er ca. 5 meter unna,ta også og test i et rom som er veldig godt opplyst på noe fra ca. 5 meters avstand. Ta og gi beskjed om det fungerer da. Lenke til kommentar
monicabj Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg mener at fokuset zoomer ut og inn, og ikke klarer å fokusere på noe. Takk, det skal jeg prøve Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Da er det for mørkt,og da klarer ikke fokuset og fokusere, det er grunnen for at det går inn og ut, enten må du fokusere manuelt eller bruke "preflash" dvs. at blitsen gir noen korte blink for at kameraet skal klare og fokusere. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg mener at fokuset zoomer ut og inn, og ikke klarer å fokusere på noe. Takk, det skal jeg prøve Har du ved et uhell satt AF til AI-servo? (følgefokus(husker ikke hva det heter på nikon)) Kan det være derfor du blir forvirret? Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Mange forslag her, prøv de først. Kan ellers nevne at jeg har hatt lignende problem tidligere på både 10-24, 18-200 og 70-200mm hvor en eller annen del i objektivet(ene) hadde røket. AF fungerte da ikke uansett, manuell fokusering gikk greit .. og ellers kom det litt lyder fra optikken. Mtp 18-105 vs 18-55, om du har en god utgave av 18-55 så er det minimalt forskjell mot 18-105. Har du hatt et mandagseksemplar (soft) utgave av 18-105 kan forskjellen bli noe større. Det er vel å merke min erfaring med disse. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 De billige kitobjektivene er ganske skarpe og fine men den mekaniske kvaliteten er ikke god. Jeg vet om flere der autofokusen har tatt kvelden. Så det er ikke utenkelig at det er et problem med objektivet. Hvis du vet at du har vært forsiktig med det så har du fem års reklamsjonsrett du kan benytte deg av. Lenke til kommentar
monicabj Skrevet 14. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2011 Tusen takk for alle svar! Jeg skal undersøke det, se om jeg kan få prøvet et annet objektiv i butikken for å se om det er noe i veien med mitt objektiv.. Kan jo høres sånn ut, når flere har hatt samme problem før! Igjen takk til alle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå