wampster Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Hei. Skal kjøpe ny PSU. Har sett på: HX 850w http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460921 AX 850w http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600426 HX 750w http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 AX 750w http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600425 Ser her at HX850 har 6 pci-e kabler, mens AX850 samt HX/AX750 "bare" har 4. For en som skal ha 1 (maks 2) av de nye skjermkortene til AMD (7970 eller 7950) vil det være noen forskjell på muligheter? Og et siste spm, har tenkt å gå til innkjøp av et fractal design define xl, vil alle de 4 ovenfornevnte ha lange nok kabler så de kan legges bak platen uten problemer? Hvis ikke vil det være "mer enn nok" plass til å få det ryddig i et R3 kabinett mens det fortsatt er god plass til overs? Mvh wamp Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 hvis du skal ha maks 2 skjermkort klarer du deg med 4 stk pci-e anbefaler AX pga høyere kvalitet og effektivitet, som gir mindre støy. jeg har selv FD XL og AX850 og jeg klarte akkurat å trekke p4 kabelen bak platen til et asus p8p67 deluxe, men den er egentlig for kort. og det vil ikke gå på alle kort. i R3 er det ikke "mer enn nok plass til å få det ryddig" men det holder akkurat. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Takk, SirAmp. Jeg har et Asus p8z68 gen3 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650764) Tror du jeg vil kunne få det til å funke i et XL, eller vil det være sjansespill? Er det mulig å kjøpe/få tak i lengre slike kabler, hvis psuen er 100% modulær, slik som ax 750/850 forresten? edit: så nå at man kan få tak i forlengelseskontakter for litt over 50 spenn. Er det noen nedside ved å bruke slike? Endret 6. desember 2011 av wampster Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 HX 850 har bedre spenningsregulering. AX 850 har noen prosent bedre effektivitet og litt lavere rippel, men dårligere spennignsregulering. Har du et system som trenger 850W har du også så mange grafikkort at du trenger 6x PCIe-pinner. Gå for AX750, Antec High Current Pro, NZXT HALE90 eller noe annet. Personlig hadde jeg gått Antec eller NZXT som er bedre modeller. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 jeg har ikke funnet noen lengre kabler, men man får skjøter: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634065 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Takker for svar. Tror det da blir AX 750. @arni: Av ren nysgjerrighet, hva er det som er bedre på Antec eller NZXT? @SirAmp: Ja, fant ut det jeg og, tror jeg kjøper hos DI, da de var mye billigere på kabler enn komplett etc. edit: fant ikke den NZXT i noen butikker heller jeg. :/ Endret 6. desember 2011 av wampster Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 High Current Pro har bedre overload-egenskaper, spenningsregulering og rippel enn AX7/850 HALE90 har bedre overload-egenskaper (men ikke like god som HCP), spenningsregulering (best), effektivitet, og litt høyere rippel (men fortsatt veldig bra). Overload betyr hvor mye man kan trekke ut før den skrus av. Spenningsregulering er vanligvis mer interessant enn rippel når rippelen allerede er under 30mV Lenke til kommentar
wampster Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Holder AX 750 hvis man kunne tenkt seg å kjøre 2 stk skjermkort i sli, og eventuelt hatt vannkjøling i tillegg? Eller må man opp på AX 850 da? Snakk om 7950/7970 isåfall. Kommer til å kjøres sammen med en i5 2500k noe overklokket (4-4.4) og 2 stk ssd, og 2 stk vanlige hdd'er. Endret 9. desember 2011 av wampster Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Dersom spekulasjonene her holder stikk, kan selv 850W bli snaut. PC'en din vil trekke i underkant av 150W pluss skjermkortene, som vil kunne få totalen opp mot 750W. Jeg vil ikke anbefale å belaste PSU'en mer enn 80%. Nå er det usikkert hvor mye skjermkortene vil trekke, slik at jeg ville utsatt kjøpet inntil du vet hva du trenger. Når det gjelder antall PCIe på Corsair AX/HX 850, så er nok forklaringen at AX har to 8 pins kontakter for +12V til CPU, mot en for HX. NZXT Hale90 får du kun kjøpt fra CDON her til lands. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 Nedtur. Da blir det nok ax 750w - et skjermkort og muligens vannkjøling på det isteden. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Disse PSUene tåler da vitterlig 115% belastning og vel så det med 50°C inntakstemperatur. 80% belastning under load er for pingle-PSUer som såvidt klarer å levere merket effekt i 25°C romtemperatur. Sjelden når skjermkort opp til TDPen uansett, og ryktene sier 210W nå, ta forbehold for opp til 250W TDP (samme som 6970) for 7970 og du vil være greit dekket på en AX750, sjekk med PSUCalc i signaturen min om du tviler. Skal du kjøre folding@home 24/7 vil jeg anbefale å slenge på 20% ekstra effekt, men de færreste gjør dette. Endret 9. desember 2011 av arni90 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2011 Disse PSUene tåler da vitterlig 115% belastning og vel så det med 50°C inntakstemperatur. 80% belastning under load er for pingle-PSUer som såvidt klarer å levere merket effekt i 25°C romtemperatur. Sjelden når skjermkort opp til TDPen uansett, og ryktene sier 210W nå, ta forbehold for opp til 250W TDP (samme som 6970) for 7970 og du vil være greit dekket på en AX750, sjekk med PSUCalc i signaturen min om du tviler. Skal du kjøre folding@home 24/7 vil jeg anbefale å slenge på 20% ekstra effekt, men de færreste gjør dette. Takk for svar. Vil jeg med 750w også ha muligheten til å kjøre vannkjøling på skjermkortene? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Disse PSUene tåler da vitterlig 115% belastning og vel så det med 50°C inntakstemperatur. 80% belastning under load er for pingle-PSUer som såvidt klarer å levere merket effekt i 25°C romtemperatur. Sjelden når skjermkort opp til TDPen uansett, og ryktene sier 210W nå, ta forbehold for opp til 250W TDP (samme som 6970) for 7970 og du vil være greit dekket på en AX750, sjekk med PSUCalc i signaturen min om du tviler. Skal du kjøre folding@home 24/7 vil jeg anbefale å slenge på 20% ekstra effekt, men de færreste gjør dette. Takk for svar. Vil jeg med 750w også ha muligheten til å kjøre vannkjøling på skjermkortene? Tar det med i PSUCalc: pumpe spiser ~15-20W For å kjøle 700W med varme trenger du 5x120mm rad, det betyr 5-10 vifter avhengig av lav eller høy hastighet. Ja, det går fint. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 26. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2011 Lenge siden siste innlegg her, men har et spm. Fikk AX 850 og Fractal Design XL i julegaver (meeget godt fornøyd med det) og 4+4 kabelen når ikke fra psu og opp hvis jeg trekker den bak.. Burde den nå opp så det er jeg som gjør noe feil, eller er dette et "kjent" problem? Isåfall hvordan får jeg fikset det og/eller kan man få kjøpt en sleevet 4+4 som er lengre enn den som følger med og hva koster det? -wamp Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Lenge siden siste innlegg her, men har et spm. Fikk AX 850 og Fractal Design XL i julegaver (meeget godt fornøyd med det) og 4+4 kabelen når ikke fra psu og opp hvis jeg trekker den bak.. Burde den nå opp så det er jeg som gjør noe feil, eller er dette et "kjent" problem? Isåfall hvordan får jeg fikset det og/eller kan man få kjøpt en sleevet 4+4 som er lengre enn den som følger med og hva koster det? -wamp du har to 4+4 kabler, prøv den andre Lenke til kommentar
wampster Skrevet 26. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Begge er for korte :/ Den andre 4+4 kabelen har 4+4 på den ene enden og 12 på den andre/hvorav "bare" 8 av de 12 har kontakter. Men som sagt er begge for korte. Er det mulig å få kjøpt noen som er lengre enn 60cm, som er sleevet i sort? edit: fant ut at man kan få en 4+4 forlenger for ~50 spenn. Lungt. Det løser sej. Endret 26. desember 2011 av wampster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå