Drugstar Genius Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 En kompis ford sierra doch 2.0 har plutselig har begynt å svive på noe som ligner på ei sjekte, og bilen koker hele tiden. Når vi er ute å kjører så lukter det svidd olje i hele bilen og når vi sjekker oljen så virker det ut som den koker. Noen som har noen tips ? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Blir radiatoren varm? //Ole Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Blir radiatoren varm? //Ole Husker ikke det i farten, men regner med det. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Det må dere nesten undersøke. En defekt termostat vil hindre at motoren kjøles. Kjølevæske og olje vil da koke. //Ole 1 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Prøve å bytte det senere idag Men vet du hvorfor bilen sviver som ei sjekte? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Dere trenger ikke nødvendigvis bytte termostaten. Legg en hånd på radiatorslangen mens motoren varmes opp og kjenn etter om også radiatoren blir varm når motoren er varm. Det kan også være at det er brukt frostvæsker som ikke passer sammen. I stedet for en væske kan det da oppstå en graut som tetter kjølesystemet. Hvis motoren har blitt overopphetet kan det ha medført betydelige skader som sikkert kan gi "sjektelyd". //Ole 1 Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Gåen toppakning tipper jeg.. Det gir alle de symptomene du beskriver. F.eks kan et lekke fra oljekanal og inn i forbrenningskammer. Da bruker den olje, ryker og lukter dritt. Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Dere trenger ikke nødvendigvis bytte termostaten. Legg en hånd på radiatorslangen mens motoren varmes opp og kjenn etter om også radiatoren blir varm når motoren er varm. Det kan også være at det er brukt frostvæsker som ikke passer sammen. I stedet for en væske kan det da oppstå en graut som tetter kjølesystemet. Hvis motoren har blitt overopphetet kan det ha medført betydelige skader som sikkert kan gi "sjektelyd". //Ole Har bare fyllt eksansjonstanken helt full med frostvæske en gang, ellers er det bare vann vi bruker. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 skal helst være 50% frostvæske, ufattelig kjedelig og oppleve at det fryser til is. Er det så lite at det fryser til solid is så er det vanlig at motoren sprekker og er skrapjern. 1 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Som semtex sier, dette tyder på def topp-pakning, noe som ikke er uvanlig på disse møkkamotorene. Toppen er også av aluminium så den er garantert skjev nå... Skru av oljelokket og så om det ligger grå guffe i det, sjekk også om det er vann på bilen, og om det blir høyt trykk i kjølesystemet når bilen står og går. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 DOHC-motoren (ikke noe som heter doch) har et kjent problem med toppakningen. Det skjer også at toppen sprekker og at ventilstyringer synker ned. Om motoren ikke har vært massivt overopphetet bør det være nok å bytte toppakning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå