AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Faren min drikker for mye, tror jeg. Han er snart 60 år og drikker alkohol hver dag. Han jobber forskjellige tider. Annenhver uke drar han på jobb klokka 04:30 på morgenen og neste uke klokka 13:00. Men han anpasser alkoholdrikkinga slik at han alltid er edru når han kjører de 5 milene til jobb. Han mistet lappen for fyllekjøring for 2 år siden - på vei til jobben. Og 1997 satt han 3 uker i fengsel på grunn av fyllekjøring med både bil og båt. Så nå er han alltid nøye med å være edru når han drar på jobb og kjører bil ellers. Men han drikker uansett alkohol stort sett hver dag. Og han greier faktiskt å styre seg, har han øl igjen som han ikke tør å drikke pga. bilkjøring så gir han dem til meg. Har man nødvendigvis alkoholproblemer om man drikker alkohol hver dag? Postet av anonym: e9ecb9f0f4972848cd92a11741305291 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg vil vel si at man har et drikkeproblem hvis man drikker en del alkohol hver dag ja. Men det er jo forskjell på en pils til nyhetene og en sekser hver dag. Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Så lenge det ikke er et problem så går det vel bra? Som du sier så tar han jo ansvar for at han er edru før han kjører til jobb og lignende. Så lenge det ikke går ut over han eller dere så tror jeg ikke det er alkoholisme, men dette skal jeg ikke være så skråsikker på. Vet du om han har et sterkt behov for det (fysisk avhengighet), eller om han bare liker det på en vanlig måte? Norge har en veldig spesiell alkoholkultur som går ut på flatfyll i helgene. I mange andre land er det vanlig å gå på pub etter jobb og alkoholforbruket er mye jevnere. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Jeg vil vel si at man har et drikkeproblem hvis man drikker en del alkohol hver dag ja. Men det er jo forskjell på en pils til nyhetene og en sekser hver dag. Det er mer enn en pils til nyhetene ja. Det er mellom 2 og 5 halvlitere øl hver dag og alkoholprosenten er på 6%. På helgene blir han av og til så full at han ikke vet hva han driver med og jeg må nesten bære han til senga. Det er langt fra hver helg, men det skjer av og til. Og han er full 9 av 10 helger. Trådstarter Postet av anonym: e9ecb9f0f4972848cd92a11741305291 1 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Norge har en veldig spesiell alkoholkultur som går ut på flatfyll i helgene. I mange andre land er det vanlig å gå på pub etter jobb og alkoholforbruket er mye jevnere. Allikevel, når faren din må beregne hvordan/når for å komme seg edru på jobb og gi ølen til deg, istedenfor å la den få stå i kjøleskapet, da ringer varselbjellene her :| 1 Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Norge har en veldig spesiell alkoholkultur som går ut på flatfyll i helgene. I mange andre land er det vanlig å gå på pub etter jobb og alkoholforbruket er mye jevnere. Allikevel, når faren din må beregne hvordan/når for å komme seg edru på jobb og gi ølen til deg, istedenfor å la den få stå i kjøleskapet, da ringer varselbjellene her :| Du har et poeng der. Høres ikke helt bra ut, spesielt ikke det med at han blir ekstremt full enkelte helger. Trådstarter: har dere tatt dette opp hjemme i noen form? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Norge har en veldig spesiell alkoholkultur som går ut på flatfyll i helgene. I mange andre land er det vanlig å gå på pub etter jobb og alkoholforbruket er mye jevnere. Allikevel, når faren din må beregne hvordan/når for å komme seg edru på jobb og gi ølen til deg, istedenfor å la den få stå i kjøleskapet, da ringer varselbjellene her :| Kansje forklarte det på en rar måte, men han kjøper nok ikke all øla til seg selv. Han kjøper omtrent samme mengde til meg også ettersom jeg også er glad i alkohol og vi tar oss noen øl sammen på kveldene. Men alikevel blir jeg urolig for faren min! TS Postet av anonym: e9ecb9f0f4972848cd92a11741305291 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Norge har en veldig spesiell alkoholkultur som går ut på flatfyll i helgene. I mange andre land er det vanlig å gå på pub etter jobb og alkoholforbruket er mye jevnere. Allikevel, når faren din må beregne hvordan/når for å komme seg edru på jobb og gi ølen til deg, istedenfor å la den få stå i kjøleskapet, da ringer varselbjellene her :| Du har et poeng der. Høres ikke helt bra ut, spesielt ikke det med at han blir ekstremt full enkelte helger. Trådstarter: har dere tatt dette opp hjemme i noen form? Tatt opp og tatt opp...Vi har vel ikke tatt det opp akkurat, men han har sagt at alkoholforbruket ikke må gå for langt. Han sier blant annet at han kan kontrollere hvor mye han drikker. TS Postet av anonym: e9ecb9f0f4972848cd92a11741305291 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Jeg ser det slik at man er avhengig av en aktivitet om man lar denne aktiviteten gjenntatte gå på bekostning av andre aktiviteter eller forhold. Overført til din situasjon: Om drikkinga til faren din går på bekostning av jobb/hobby/relasjon til familie venner/andre viktige ting, så har han et problem. Når han må bæres i seng av deg, og dette har skjedd flere (selv fedre trenger en real fyllekule i en skjelden gang) ganger mener jeg at noen måtte ta det opp med han. Om han blir så full som du beskriver i sitt eget selskap er det enda værre. Endret 6. desember 2011 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 I beste fall har han en dårlig vane, i verste fall har han ett stort problem. Ytterst få har vel behov, eller glede av å drikke 4-5 halvlitere hver dag? I tillegg er det mye planlegging med i bildet her for å få tilpasset alkoholdrikkingen etter jobb og andre ting. Høres ut som han har ett drikkeproblem. Når han i tilegg får deg med på denne karusellen så burde alle husets varsellamper blinke. Jeg mener ikke å ri på min moralske kjepphest, men dette høres ikke normalt ut. Lenke til kommentar
th1nk Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Om han ikke har et alkoholproblem nå og sier at han kan kontrollere dette, så høres det ut som om det fort kan tippe over. Han har jo allerede mistet lappen og sittet inne pga dette. Jeg hadde vært bekymra og tenkt at det var bedre å snakke om og ta tak i dette nå, på en eller annen måte, enn å vente til at det eventuelt blir verre. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 9. desember 2011 Del Skrevet 9. desember 2011 Det store spørsmålet blir om han trives med denne livvstilen med høyt alkoholinntak og om det er noe han bevisst velger, eller om han føler at alkoholen kontrollerer ham slik at han har tvangstanker som gjør at han må drikke selv om han vet han får dårlig samvittighet og blir skuffet over seg selv etterpå. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2011 Trådstarter her igjen. Takk for svarene Kan også tillegge at han drikker relativt store mengder alkohol nesten hver dag når han har ferie eller av annen grunn har fri fra jobben. Og da kan han begynne på formiddagen for klokka 12. Og om 1 år blir han pensjonist, og jeg er redd for at det skal gå over stokk og stein når han ikke lenger har en jobb å gå til. Men når han blir pensjonist skal jeg nøye følge med på hans alkoholvaner, begynner han å stordrikke får jeg ta en skikkelig alvorsprat med han. TS Postet av anonym: e9ecb9f0f4972848cd92a11741305291 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå