MarKra Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Skal oppgradere min PC, og har sett meg rundt på komplett og kommet fram til et oppsett jeg er fornøyd med. Før jeg kjøper vil jeg dog gjerne ha litt inspill fra dere som er litt mer drevne i faget enn meg, slik at jeg ikke driter meg ut Hva skal maskinen brukes til? Spill som for eksempel Skyrim, Diablo 3, og Leage of Legends. Prisantydning Ca. 4k for de resterende oppgraderingene. Skal maskinen overklokkes? Kan ikke mye om overklokking, men kanskje etterhvert. Oppsettet er som følger (deler i grått har jeg allerede): Kabinett: Fractal Design Define R3 Black Pearl Strømforsyning: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU Harddisk: Intel® SSD 510 Series 120GB 2,5" + Western Digital Caviar® Black 1TB Skjermkort: HIS Radeon HD 6850 1GB GDDR5 Skjerm: 2 x BenQ 21,5" LED G2222HDL Hovedkort: ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155 Prosessor: Intel® Core i5-2500K Processor Minne: 2 x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Er kjølern som følger med prosessoren bra nok, eller bør jeg kjøpe en ekstra ved siden av? Isåfall, hvilken prosessorkjøler er å anbefale? Er det noe i oppsettet over som skurrer? Eller er det noe annet viktig som mangler? Setter stor pris på all hjelp og tilbakemelding! Endret 6. desember 2011 av Scorix Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Ser greit ut det der. Kjøleren som kommer med er ganske bra til å være stock, iallefall hvis du ikke skal overclocke. Du får jo turbo boost til 3.8ghz hvis jeg husker rett. Alt du trenger følger med komponentene, men du har vel fortsatt skruer osv fra kabinettet igjen? Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Har diverse skruer ja. Er det noen spesielle skruer du tenker på? HK-skruer er jo i bruk på det HKet jeg har nå, så de bruker jeg jo bare på nytt. Jeg kommer ikke på andre skruer som trengs. Og er stock kjølern fortsatt bra nok om jeg benytter meg av turbo boost til 3,8GHz? Endret 6. desember 2011 av Scorix Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Har diverse skruer ja. Er det noen spesielle skruer du tenker på? HK-skruer er jo i bruk på det HKet jeg har nå, så de bruker jeg jo bare på nytt. Jeg kommer ikke på andre skruer som trengs. Og er stock kjølern fortsatt bra nok om jeg benytter meg av turbo boost til 3,8GHz? Ja det var det jeg tentke på, du har nok alt som skal til da:) Stock kjøleren skal nok holde i lange baner, selv med turbo på. Brukte aldri min 1155 kjøler som kom med, men har hørt at den skal være mye bedre enn vanlige intel stock kjølere. Du kan jo se ann temperaturene og støynivået, evt kjøpe annen kjøler senere hvis du vil prøve deg på litt klokking osv. Men den skal nok holde ja:) Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Noen spesiell grunn til at du velger et hovedkort til 2000kr? Hvis ikke kan du heller velge dette kortet som er mer enn godt nok for spill, normal bruk og overklokking. 16GB RAM har heller ingenting å gjøre i en spill-PC. 8GB holder i massevis, tilogmed 4GB holder lenge. Stock-kjøleren holder til og med mild overklokking, såfremt den er montert riktig. Hvis du akter å leke deg litt med overklokking kan du alltids vurdere Cooler Master Hyper 212+ som er en billig og OK kjøler. Får du kjørt Skyrim tilfredsstillende med ett HD6850? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 (endret) Nå skader det vel ikke med 16 GB ram, jeg har også det siden prisen er så lav på ram. Angående kjøler ville jeg anbefale Cooler Master Hyper 212 Plus eller Corsair A70 ikke noe vits å gå høyere her om du senere bestremmer deg for å overklokke. Stock kjøleren er som regel dårlig på støyreduksjon. Endret 6. desember 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
MarKra Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 (endret) Noen spesiell grunn til at du velger et hovedkort til 2000kr? Hvis ikke kan du heller velge dette kortet som er mer enn godt nok for spill, normal bruk og overklokking. 16GB RAM har heller ingenting å gjøre i en spill-PC. 8GB holder i massevis, tilogmed 4GB holder lenge. Stock-kjøleren holder til og med mild overklokking, såfremt den er montert riktig. Hvis du akter å leke deg litt med overklokking kan du alltids vurdere Cooler Master Hyper 212+ som er en billig og OK kjøler. Får du kjørt Skyrim tilfredsstillende med ett HD6850? Hovedkortet valgte jeg av flere grunner: - Jeg har gode erfaringer med Asus. - Det kommer uten skjermtilkobling, som gjør at det er gitt plass til flere USB-tilkoblinger. - Følger med USB 3.0 frontpanel med 2 stk USB-tilkoblinger. - En ekstra kjøleribbe sammenliknet med P8Z68 PRO, uten at jeg vet hvor mye det har å si. - Det er GEN3. Er vel greit å ta et med PCIe 3.0 når man først er i gang, eller? - Til slutt, så er det også mye blå detaljer, som passer sammen med andre ting jeg skal ha i kabinettet. Dette er jo ikke et superviktig punkt, men jeg liker at det ser bra ut. Når det gjelder RAM, så er det som LMH1 sier, det er veldig billig, så hvorfor ikke. Da jeg kjøpte PCen jeg har nå var 4GB RAM mye, men i dag sliter jeg med for lite RAM (for treig RAM og kanskje). Så jeg vil bare ha så mye at jeg er sikker på jeg ikke kommer til å få for lite i løpet av de neste 5 åra. Når det gjelder Skyrim, så kjører jeg det på medium settings med 1920x1080 oppløsning. Fordi jeg har vært vant til lave settings på grunn av dårlig HW det siste året, så er det tilfredsstillende for min del(grei grafikk, ingen lag). Jeg vil dog gjerne sette opp til high eller ultra, og se hvordan det går når jeg får oppgradert. Takk for alle tips til CPU kjøler! Ser an hvordan stock kjølern funker, så skal jeg vurdere Cooler Master Hyper 212 Plus, som så grei ut. Endret 7. desember 2011 av Scorix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå