Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør for min bror, trenger hjelp.

LowBalls

Anbefalte innlegg

Heisann!

For å gjøre en lang historie veldig kort så er min bror fysisk utviklingshemmed. Han har celebral parase (ikke den verste sorten man kan finne, men han sliter med å gå, og må ofte bruke rulestol for å bevege seg fra A til B)

Jeg har vært borte i militæret en stund nå, så jeg har ikke fått følt opp så mye når det kommer til det økonomiske. Men hovedsaken er; mamma har en stund fått utbetalt en grei sum med penger for å passe på han (han går forreste siste året vgs, fylte 18 nå i sommer) Men når han fylte 18 ble henne nektet mer penger. Akkurat på den tiden døde mormor, og vi fikk en god arv. Lureste nå i etterkant hadde vært å tatt saken ved roten, men ting skjedde og tiden gikk. Vi begynner å se nå at pengene ikke holder til lenger, og må tenke nytt.

Jeg og broren min bor hos min mor, mens min far bor et annet sted. Faren min har rådet broren min til å ikke søke om ufør ungdom, siden dette vil skade hans utbetalinger i framtiden. Etter at jeg fikk vite om dette for et par dager siden, ble jeg litt mistenksom (han har ikke en god historie med å alltid fortelle sannheten, så fremt det ikke vinnes på han sin side)

Jeg leser litt rundt og ser at minsteytelsen for ung ufør er ca 14,000kr i mnd. Kan noen hjelpe meg å se dette fra min fars perspektiv? Hva er det som ikke er bra med dette her? (Har sjekket opp og broren min kommer under ung ufør ved punktene alvorlig sykdom som er medfødt)

Broren min tenker å begynne på offentlig skole til høsten, han skal studere og planlegger en mastergrad. Så det er altså fra nå og til han blir rundt 25-26 han har bruk for disse pengene. Han har ingen mulighet til å jobbe utenom skole pga sitt handikapp. Mamma trenger også penger fra både meg selv og min bror for å beholde huset, noe som er veldig fair. Man må gjøre det beste ut av ting.

Noen som kan hjelpe en litt fortvilet bror?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge han skal studere så kan han nok ikke bli ufør. Men det dere må gjøre er å sette opp en time med NAV og ta det derifra. Og bare for å ha sagt det...minste ytelsen er ca 15 tusen i mnd før skatt..ca 12-13 utbetalt.

EDIT: Om han kvalifiserer som ung ufør vel å merke...om ikke så kan det bli drastisk lavere.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Ung ufør er ikke det samme som ufør. Ung ufør er en tilleggsytelse til f.eks AAP. Det må være dokumentert at man har under 50% arbeidsevne før fylt 25 eller 26 (husker ikke akkurat alderen), og lidelsen/sykdommen må være langvarig.

Om broren din overhode kan få noen ytelse fra NAV mens han studerer er jeg heller skeptisk til. Det beste er å spørre om å få møte med en saksbehandler ved deres lokale NAV-kontor og tar det derfra. Det skader ikke å lese litt mer om AAP og ung ufør-tillegg før møtet.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Om han studerer fulltid går det for å være 100% i arbeid. Skal han ha støtte under studiene må han ta studielån som resten av verden.

Vær så snill, er ikke noe poeng i å svare hvis du bare svarer noe du tror.

http://www.ungefunksjonshemmede.no/nyheter/mer-studiestoette-til-deg!

Men akkurat nå så er det ung ufør som står i fokus, hvordan det fungerer i forhold til andre stønader støtte osv.. vil vite alle muligheter.

Lenke til kommentar

Men akkurat nå så er det ung ufør som står i fokus, hvordan det fungerer i forhold til andre stønader støtte osv.. vil vite alle muligheter.

Ung ufør er ikke en stønad, det er derimot en særskilt beregningsfordel for de som er født uføre eller har mistet 50% av arbeidsevnen før de er 26 år gamle. Man kan søke om å få beregnet stønaden sin med ung uførfordel fram til man er 36 år. De ytelsene som ung ufør er aktuelt for er uførepensjon og arbeidsavklaringspenger. For å kvalifisere til ung ufør stønad må det foreligge en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert.

Stønadene som beregnes etter ung ufør fordel er arbeidsavklaringspenger og uførepensjon. Får man ung ufør vil man få en garantert minsteytelse på 2,44 ganger Grunnbeløpet (G) som i dag er på 79 216. Hvis han får innvilget uførepensjon vil man beregne fremtidige pensjonspoeng med minst 3,5 Vær obs på at hos Hsubanken vil man få utregnet bostøtte etter særlige gunstige regler hvis man er innvilget bostøtte.

Merk også at hvis vedkommende søker om ufør og får dette innvilget vil det bety at han er varig ufør til ethvert yrke.

Nå ser jeg det er kommet ulike synspunkter vedrørende stønad og studier. Min kommentar til dette er at jeg ville nok snakket med NAV om fremtidsutsiktene og eventuelle planer. Det er heller ikke sikkert vedkommende klarer å jobbe fulltid senere. Så kort oppsummert er nok det beste rådet at dere snakker med NAV.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om han studerer fulltid går det for å være 100% i arbeid. Skal han ha støtte under studiene må han ta studielån som resten av verden.

Igjen, det går fint an å studere både under uførhet og AAP. Det sistnevnte har jeg gjort selv, og det førstnevnte har jeg fra høyeste hold. Er man ufør kan man ikke jobbe på vanlig måte, og da er det viktig å finne mening i livet på andre måter. Skolebenken kan være en mulighet.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...