rema100 Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 (endret) Har hørt at det ikke er lurt å gi på med turtall på når det er kalt ute? Sellom motoren er varm, stemmer det? Pleier å gi sikkelig på med bilen sånn at hjula spinner noen ganger, gjør det for moroens skyld. Endret 5. desember 2011 av rema100 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 har jeg aldri hørt noe om, men når det er kaldt er det vist ekstra viktig å la motoren bli varm før du presser den. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Jeg kan ikke backe det opp med noe, men det høres logisk ut. Kulde gjør metall sprøere noe som gjør at ting lettere kan gå sundt eller slites raskere hvis det presses. Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 har jeg aldri hørt noe om, men når det er kaldt er det vist ekstra viktig å la motoren bli varm før du presser den. Passer stortsett altid på det. Så et stemmer ikke ? Bra! Det var snakk om den kalde luften som motoren suger inn at det kan ødlegge ting på motoren. Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2011 Jeg kan ikke backe det opp med noe, men det høres logisk ut. Kulde gjør metall sprøere noe som gjør at ting lettere kan gå sundt eller slites raskere hvis det presses. Men om motoren blir oppvarmet som den skal har det noe å si d da? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 luften motoren suger inn blir vel varmet godt opp på vei inn, det blir godt og varmt i motorrommet. Lenke til kommentar
zukit Skrevet 6. desember 2011 Del Skrevet 6. desember 2011 Har hørt at det ikke er lurt å gi på med turtall på når det er kalt ute? Sellom motoren er varm, stemmer det? Pleier å gi sikkelig på med bilen sånn at hjula spinner noen ganger, gjør det for moroens skyld. Hehe. Tror det er noen som har gått litt over styr. Noen som ikke liker kjøringa di? Grunnen til at man ikke skal kjøre hardt på kald MOTOR, er jo at oljen ikke smører så godt før den har nådd en grei temperatur. Kaldt VÆR kjøler jo ikke annet enn luften. Og luften har så og si ingen kontakt med mekanisk bevegelige motorkomponenter, annet enn ventiler og stempler.. Og i en driftsvarm motor vil ofte innsugstemperaturen ligge på ganske behagelige 10-20 grader C, nesten uansett hvor kald uteluften måtte være. (Veldig avhengig av turbo/ikketurbo, samt at innsugsluften i en vanlig motor aldri blir kaldere enn uteluften). Kjør på, du. Så lenge motoren er passe varm 4 Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Har hørt at det ikke er lurt å gi på med turtall på når det er kalt ute? Sellom motoren er varm, stemmer det? Pleier å gi sikkelig på med bilen sånn at hjula spinner noen ganger, gjør det for moroens skyld. Hehe. Tror det er noen som har gått litt over styr. Noen som ikke liker kjøringa di? Grunnen til at man ikke skal kjøre hardt på kald MOTOR, er jo at oljen ikke smører så godt før den har nådd en grei temperatur. Kaldt VÆR kjøler jo ikke annet enn luften. Og luften har så og si ingen kontakt med mekanisk bevegelige motorkomponenter, annet enn ventiler og stempler.. Og i en driftsvarm motor vil ofte innsugstemperaturen ligge på ganske behagelige 10-20 grader C, nesten uansett hvor kald uteluften måtte være. (Veldig avhengig av turbo/ikketurbo, samt at innsugsluften i en vanlig motor aldri blir kaldere enn uteluften). Kjør på, du. Så lenge motoren er passe varm Yes, takk;) Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 15. desember 2011 Del Skrevet 15. desember 2011 Det gjør ingenting, bare pass på at motoren har nådd riktig temperatur. Har kjørt litt bil på isen, og selvom det er 20 minus ute, med iskaldt luft, så kan du fint på en bil til å koke, ved riktig "bruk" 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 I gamle dager ble det brukt lakserolje i billøp. Jeg har sett en del og vi kunne ser førere som varmet opp oljen i tønne med bål under. Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 20. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2011 I gamle dager ble det brukt lakserolje i billøp. Jeg har sett en del og vi kunne ser førere som varmet opp oljen i tønne med bål under. Da snakker vi Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Nå har eg gjort 8700 rpm ofte med Civicen min to vintrer uten problem. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Er det skikkelig kaldt så er det ikke bare motoren som må behandles pent, kjører man avgårde i f.eks -35 så bør man ta ting litt rolig, man kjenner det godt på hele kjøretøyet. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Greier du å oppnå drifstemp på motoren/oljen så er det bare å trø på. Min far har en Mondeo og den har bestandig blitt kjørt sånn (runder snart 200 000km) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Ikke ha høyt turtall når motoren er kald, som nevnt her er oljen tjukk som grøt og smører derfor dårlig, noe som kan resultere i motor havari... Så en svenske på Geilo engang som ruset Volvoen sin på kald motor i den tro at han fikk opp varmen fortere eller noe slikt... og det sa pang og det var den motoren.. En dam av olje fløt utover under motoren. Det var riktig nok -32 grader men bruker du fx sommerolje så er det faktisk mulig å ødelegge motoren.. I beste fall slites den bare mer når den ikke får tilstrekkelig smøring, så mitt beste råd er å ta det med ro og ikke gasse mer enn strengt nødvendig på kald motor... Er motoren varm derimot har det ingenting å si... Med mindre det står -40 på gradestokken da, da bør man ta det litt forsiktig av andre årsaker også, da metall blir veldig sprøtt i lave temperaturer og fx fjærene kan knekke ved unødig belastning... Er lov å bruke huet.... 1 Lenke til kommentar
Warrior350 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 så er det ikke veldig glupt å starte en motor i 32 minus heller.. men det var jo trossalt en svenske, så da skal jeg ikke bøye meg i støvet.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 hva? det er da ikke noe problem å starte en motor i -32 C 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 ikke noe problem med kupevarmer og motorvarmer Lenke til kommentar
KennyLoggins Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Du får faktisk høyere effekt om lufta er kald. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Kenny stole my words! Du merker ofte godt at bilen går bedre når det er kaldt ute! Kaldere luft=mer komprimering av luft=mer luft=mer bensin=profit! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå