Gå til innhold

Si opp Telenor kontantabo?


Anbefalte innlegg

Når Telenor har valgt å stenge mitt kontantabonnement på mobil uten først å gi meg beskjed, mener jeg at de har begått selvtekt. De viser til at det i avtalen står at abonnementet stenges når det ikke har vært "ladet opp" med ringetid på 15 måneder.

Jeg er derimot av den oppfatning at Telenor ikke kan forvente av meg at jeg skal vite nøyaktig når jeg sist ladet ringetid, jeg synes det er for mye forlangt, og at en påminnelse/varsling på mail, SMS eller papirbasert brev om at abonnementet stenges på en fastsatt dato på forhånd hadde vært på sin plass.

Telenor på sin side viser arrogant til avtalen jeg har undertegnet.

Telenor har i tillegg lagt inn en talebeskjed om at det er jeg som har bedt om at abonnementet stenges, men heller ikke dette er de villige til å ta sjølkritikk på, da det er en ferdiginnspilt standardbeskjed. Jeg synes derimot at beskjeden er grovt feilaktig.

Bør jeg nå være en så misfornøyd kunde at jeg velger å siopp abonnementet evt porterer til en annen operatør?

Grunnen til den manglende påfylling av ringetid, er for at Telenor er for dyrt å ringe med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør jeg nå være en så misfornøyd kunde at jeg velger å siopp abonnementet evt porterer til en annen operatør?

Jeg synes ikke du har noen grunn til å være misfornøyd. Det er ditt ansvar å sette deg inn i avtalevilkårene. Når du ikke gjør det så kan ikke Telenor lastes for det.

 

Til opplysning: Dersom du sier opp kontantkortet (ikke abonnementet) så mister du telefonnummeret, og du har da ikke muligheten til å portere nummeret til en annen operatør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste du kan skylde på deg er deg selv som ikke har lest vilkårne når du bestilte kontantkortet....

Hæ? Jeg skriver at jeg har lest vilkårene, men jeg synes det er litt mye forlangt av Telenor at jeg skal huske når jeg sist ladet opp ringetis; husker du 15 mnd tilbake i tid?

Andre operatører sender ut varsel i (rimelig) god til før et abo blir stengt som følge av manglende påfylling, så hvorfor kan ikke Telenor? Jeg kan liksom ikke si meg helt fornøyd med det, det er rett og slett dårlig kundebehandling.

Lenke til kommentar

jeg synes det er litt mye forlangt av Telenor at jeg skal huske når jeg sist ladet opp ringetis; husker du 15 mnd tilbake i tid?

Det er i slike tilfeller man benytter seg av operatørens kundesenter, og spør de når siste lading fant sted. Dersom operatørene også skal passe på alle kundene sine så kommer prisene til å stige drastisk.

 

Har du forøvrig sjekket at Telenor har riktig adresse registrert på deg? Om de ikke har det kan det være en forklaring på manglende varsel.

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar

Telenor kundesenter er et kapittel for seg sjøl, sist jeg ringte dem ble jeg belastet for 78 kr, men sjøl hvor mange personer jeg ble satt over til, var det ingen som kunne svare på mine spørsmål/løse problemet.

Jeg har nok gått litt lei av at den som tar høyest pris, yter den dårligste sørvisen.

Lenke til kommentar

Flyttet denne til mobiloperatør-forumet, har ingenting i forbrukerrett å gjøre, da det ikke er noen rettslige spørsmål.

 

Det virker som du er misfornøyd med telenor som helhet. Hvordan er ditt bruksmønster, forresten, når du ikke har fylt på en eneste krone på 15 måneder? At de sperrer abbonementet ihht. avtalevilkårene ser jeg ikke noe galt med, så det får du bare ta på din kappe. De burde kanskje sendt en sms, men isolert stet ser jeg ikke at det skal være grunn for å bytte operatør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor kundesenter er et kapittel for seg sjøl, sist jeg ringte dem ble jeg belastet for 78 kr, men sjøl hvor mange personer jeg ble satt over til, var det ingen som kunne svare på mine spørsmål/løse problemet.

Jeg har nok gått litt lei av at den som tar høyest pris, yter den dårligste sørvisen.

 

Her ser du at det er du som er problemet her, noe alle brukerne over meg har nevnt så er det ditt ansvar. Barnevakt får man som barn, ikke voksen.

 

Mine erfaring om det gjelder Kabel-tv eller statens innkrevingsentral, så ligger man som man reder. Dvs oppfører man seg som en idiot, så får man service deretter.

Endret av Rusher
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ærlig talt, så synes jeg du overreagerer bare ved å tenke tanken om å bytte operator på grunn av en slike filleting. Telenor er ikke billigst, men kontantkort er en dårlig løsning for nesten alle. Med mindre man er utenlandsk turist (som ikke kan få annet), en unge som ikke forstår verdien av penger eller har et helt ekstremt lavt forbruk så er det bedre å gå for noe annet.

 

Angående å bytte på generelt grunnlag: Telenor kan ikke konkurrere på pris med de rimeligste, men du har fordelen med at de er såpass store. Gode nettsider, vanligvis god kundeservice og massevis av forhandlere over hele landet. Sistnevnte er greit å ha om man foretrekker å se den man snakket med, eller om man for eksempel trenger et nytt SIM-kort.

 

Jeg har i dag ingen annen tilknytning til Telenor enn at jeg er en fornøyd privatkunde.

Lenke til kommentar

Telenor kundesenter er et kapittel for seg sjøl, sist jeg ringte dem ble jeg belastet for 78 kr, men sjøl hvor mange personer jeg ble satt over til, var det ingen som kunne svare på mine spørsmål/løse problemet.

Jeg har nok gått litt lei av at den som tar høyest pris, yter den dårligste sørvisen.

 

Her ser du at det er du som er problemet her, noe alle brukerne over meg har nevnt så er det ditt ansvar. Barnevakt får man som barn, ikke voksen.

 

Mine erfaring om det gjelder Kabel-tv eller statens innkrevingsentral, så ligger man som man reder. Dvs oppfører man seg som en idiot, så får man service deretter.

Så du synes det er greit at det er sånn som det er når de tar seg så godt betalt for ikke å yte service?

Lenke til kommentar

Flyttet denne til mobiloperatør-forumet, har ingenting i forbrukerrett å gjøre, da det ikke er noen rettslige spørsmål.

 

Det virker som du er misfornøyd med telenor som helhet. Hvordan er ditt bruksmønster, forresten, når du ikke har fylt på en eneste krone på 15 måneder? At de sperrer abbonementet ihht. avtalevilkårene ser jeg ikke noe galt med, så det får du bare ta på din kappe. De burde kanskje sendt en sms, men isolert stet ser jeg ikke at det skal være grunn for å bytte operatør.

Jeg er forundret over at det slik at man ikke skal kunne stille krav til en leverandør, at det gjør den jobben de har tatt på seg, det er derfor jeg startet tråden og plasserte den under Forbrukerrett.

Lenke til kommentar

Ikke skal kunne stille krav til en leverandør? Selvfølgelig kan du stille krav, og de mobiloperatørene som ikke oppfyller dine krav, de lar du være å kjøpe tjenester fra. Du kan ikke kreve at Telenor automatisk skal fortelle deg at det nå er x måneder siden du fylte opp kortet ditt. Du kan høre med dem de har et slikt system før du inngår avtalen, og om de ikke har det kan du velge noen andre. Eller du kan velge å si opp abbonementet ditt fordi du ikke liker tjenesten.

 

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Du vil opplyse oss om at du er misfornøyd med telenor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forundret over at det slik at man ikke skal kunne stille krav til en leverandør, at det gjør den jobben de har tatt på seg,[...]

De har gjort "jobben" sin ved å tilby deg mobiltelefnoitjenester. De har også gitt deg vilkår for "jobben" de gjør for deg, og har fulgt disse til punkt og prikke, ut fra de opplysningene du har gitt.

 

Om det er slik at du ikke har muligheten til å holde rede på ting som påfylling av kontantkort så vil jeg anbefale å ansette en assistent, så slipper du å tenke på slike ting selv. Om nødvendig så kan du eventuelt høre med overformynderiet i din hjemkommune om de kan oppnevne en verge for deg.

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar

Ikke skal kunne stille krav til en leverandør? Selvfølgelig kan du stille krav, og de mobiloperatørene som ikke oppfyller dine krav, de lar du være å kjøpe tjenester fra.

Her er vi ved problemets kjerne, så da har du kanskje likevel skjønt problemstillingen på tross av at du hevder noe annet.

Når en leverandør ikke holder mål, må det være legalt å si opp leverandøren, altså her ved å si opp abonnementet. Det er den retten jeg har som forbruker, jo, jeg mener å kunne påstå det.

Så hvor langt skal vi akseptere at en leverandør tar seg til rette før vi har fått nok?

Jeg vet at dette var helt bagatellmessige forhold, jeg fant å kunne benytte det som et eksempel, men uansett er det prinsippielle her viktig, ved neste korsvei er det kanskje et betydelig forhold vi har med å gjøre, hva da?

Denne tråden har vist at Telenor har sine svorne fans, og som går langt i å fortelle hvor dårlig gjort det er om jeg skulle finne på å si opp Telenor som leverandør på det nevnte grunnlag. Jeg synes jeg blir kraftig argumentert på det punkt at jeg bør holde på Telenor som leverandør. Jeg hevder likevel min rett til sjøl å avgjøre hvikle leverandører jeg vil kjøpe tjenester fra, det er min soleklare rett som forbruker. Og den retten kan ingen ta fra meg, samme hvor kraftig argumentasjon jeg møter.

Som sagt har dette eksemplet kun prinsipiell betydning, men det har kanskje nettopp derfor vært interessant å se hvilke oppfatninger som gjelder ute blant folk og i hvor stor grad de er villige til å engasjere seg. Jeg tror Telenor leser dette og slikker seg stolt om munnen. De vet de har et trofast publikum.

Det eneste jeg finner betenkelig med debatten, er i hvor stor grad enkelte søker å misforstå i den hensikt å kunne kritisere, det synes jeg ikke er debatten verdig.

Takk til alle; jeg har fått de svar jeg ønsket.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er da: Hvorfor er det interessant for forumet at du vil si opp abbonementet, og hva har det med forbrukerrett å gjøre? Om du f. eks. hadde bindingstid ville dette ikke vært noe avtalebrudd overhodet, og i hvert fall ikke et vesentlig et (som kreves for at du skal få heve), men i og med at du står fritt til å si opp det du vil, så er det ingen rettslige spørsmål involvert.

 

Ellers er jeg ingen svoren telenor-kunde. Jeg har hatt Chess, Netcom, Telenormobil og har nå Djuice. Ikke fordi jeg er fan av det ene eller det andre, men fordi de kom med et godt tilbud. Jeg har stort sett gode erfaringer med alle operatørene, den forskjellen jeg har merket har vært på pris. Mest fornøyd med chess (Jeg liker "Mine sider" hos dem veldig godt), men jeg trengte telenor-dekning.

 

Men det du ville gjøre var rett og slett å finne ut om telenor hadde "tilhengere" i forumet? Selvfølgelig er det din rett å si opp, og det står du jo fritt til å gjøre, det jeg lurer på er hvorfor du lagde en tråd.

Lenke til kommentar

Eg er einig i at Telenor burde ha send ein sms, men det har lite føre seg å krangle med Telenor. Eg ser derimot føre meg følgjande konstruktive løysingar på problemet ditt:

 

- Setje inn 25 kr. på kortet (dette var i alle fall minstebeløpet tidlegare). Dette gjer du ved å taste inn kredittkortinfo på heimesida til Telenor. Abonnementet skal då bli opna att, så sant det ikkje har gått 30 dagar sidan det vart stengt. (Då mistar du nemleg heile abonnementet, om eg ikkje hugsar feil).

 

- Snakk med Telenor, og få dei til å endre abonnementet til eit fakturabasert abonnement. (Eg reknar med at abonnementet då vert opna att, spør om dette når du snakkar med kundesørvis).

 

- Kjøp deg ein telefon med abonnement, registrer telefonen på nummeret til abonnementet som er sperra.

 

- Porter til ein annan operatør i god tid før det har gått 30 dagar. Legg merke til at dei fleste (alle?) operatørar har liknande vilkår om sperring/sletting av abonnement som ikkje har vore i bruk på x månader.

 

(Om noko av det eg har skrive skulle vere feil ber eg om at det vert korrigert.)

Lenke til kommentar

Når en leverandør ikke holder mål, må det være legalt å si opp leverandøren, altså her ved å si opp abonnementet. Det er den retten jeg har som forbruker, jo, jeg mener å kunne påstå det.

[...]

Denne tråden har vist at Telenor har sine svorne fans, og som går langt i å fortelle hvor dårlig gjort det er om jeg skulle finne på å si opp Telenor som leverandør på det nevnte grunnlag.

For det første så er ikke jeg Telenor-fan. Tvert i mot så gjør jeg alt jeg kan for å unngå noe som helst kundeforhold med de. Men jeg velger alikevel å kommentere usaklig kritikk mot de.

 

Hva har de gjort galt? De har fulgt retningslinjene de har satt (avtalevilkår), og ikke noe annet. Ja, de kunne sendt et varsel på forhånd, for å yte litt ekstra service. Når de ikke gjør det så er det ikke i strid med noen vilkår, regler eller lover. De har ikke gjort noe feil. De har gjort akkurat det de må, og har unnlatt å forsøke å yte noe mere enn absolutt nødvendig. For veldig mange så er dette som forventet av Telenor. Hverken mer eller mindre.

 

Du har valgt å ha høyere forventninger enn dette, og Telenor har ikke klart å møte disse. Hvorfor de ikke har gjort det er det ingen som vet, men en ting som er sikkert er at de ikke en gang trekker på skuldrene om de skulle miste deg som kunde. Du har kontantkort, og har ikke fyllt på ringesaldoen på 15 måneder. Det sier seg selv at de ikke tjener penger på deg, og velger trolig heller å legge på litt ekstra service til kundene som har abonnement, som kjøper mobiltelefoner, og som har et forbruk på mere enn en femtilapp i året.

 

Det "skal ikke" være slik, men at alle kunder blir behandlet likt, uavhengig av forbruk, skjer ikke. Alle operatører gjør "noe ekstra" for sine lojale og gode kunder, og alle operatører gjør "mindre" for sine kunder som gir de lav inntjening, som blant annet kontantkortkunder. Det betyr ikke automatisk at disse kundene er uviktige, bare at de må ta til takke med et lavere servicenivå enn mange andre. Å opprettholde et like høyt servicenivå for alle kundene koster rett og slett for mye.

Endret av azetlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saldo til 2525 og man får tilbake ringesaldo og dato for sist ladet.

 

Telenor har fulgt avtalen dere hadde til punkt og prikke. Ser ikke problemet annet enn at de for vennlighets skyld kunne sendt en sms før stenging. Du har fortsatt 30 dager på deg til å lade eller bytte abonnement/operatør, så synes ikke manglende varsel er et stort problem.

Endret av KjellV
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Grunnen til den manglende påfylling av ringetid, er for at Telenor er for dyrt å ringe med.

Da kunne du jo ha byttet til en billig-operatør for lenge siden og unngått hele problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...