vidarkri Skrevet 7. desember 2011 Del Skrevet 7. desember 2011 Ja, uten Journaling så synes jeg det går rimelig greit på Duo'n. Det går dog enda kjappere med NV+ som jeg også har, men det er vel pga at det er Raid 5 muligens. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2011 Ja, uten Journaling så synes jeg det går rimelig greit på Duo'n. Det går dog enda kjappere med NV+ som jeg også har, men det er vel pga at det er Raid 5 muligens. Slik jeg hadde det i sted ivret fall - sliter nå. Har du en teori? Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Puh.....en reinstall av firmware gjorde susen. er nå tilbake til 23/7. Egentlig helt greit, men det skal ifølge forumene til ReadyNAS være mulig å få ca 30/30. Må sjekke litt mer med MTU innstillinger (som jeg ikke forstår så mye av). Eventuelt ta en full factory resept og prøve meg frem. Men ting tar tid. Uansett, jeg bytter over til en ny NAS når jeg har funnet ut hvilken jeg vil ha. For 4000 kr vil jeg få en mye bedre Og mer moderne NAS som kan yte opp mot 100/100. Endret 8. desember 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Og FYI Nå testet jeg med å disable Jumbo Frames, og jammen doblet Read hastigheten seg. Så nå har jeg 23MBps Read og 15MBps write. :-) Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2011 Jeg tenker også på å kjøpe en av disse nas'ene. Synes det virker fristende med muligheten til å kjøpe en nas som kan utvides senere, og det kan disse så vidt jeg skjønner? Det er jo veldige mange forskjellige modeller og det er ikke så lett å se forskjellen på de forskjellige synes jeg. Hva er f.eks forskjellen på disse : ds411slim ds411+II ds411j ds411 og kan alle utvides med denne : dx5 Slik jeg forstår det så er 411j forbrukermodellen, 411+II er råtassen. Forskjell i prosessor, minne! 1 vs 3 GB disker, Ant mulige IP kamer og Lese/skrive hastighet. Ellers er nok funksjonalitet relativt lik. På hjemmesidene til Synology kan du sammenligne de ulike modellene: http://www.synology.com/products/compare_spec.php?lang=enu&product_id_list=76%2C84%2C62%2C70#compare_show_top Her finner du mye tester og benchmarks http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews/31623-synology-ds712-diskstation-reviewed?showall=&start=1 Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 10. desember 2011 Del Skrevet 10. desember 2011 411j er basert på en Marvell Kirkwood mv6281 1,2GHz single core CPU mens 411+ II er basert på en Intel Atom D525 1,8GHz dual core CPU. På 411+ II får du dermed også Intel's ICH9 som står for SATA/Raid. QNAP synes jeg har "bedre" kabinetter, med tanke på hotswap skuffer og enkelte modeller med LCD panel, men jeg har fallt pladask for Synology's løsning. Hele pakken virker veldig gjennomtenkt og stappfull av ekstra funksjonalitet, dessuten oppdaterer Synology DiskManager (softwaren) hele tiden. Softwaren gjelder for alle produktene dems, slik at du slipper å bekymre deg for at din gamle Diskstation ikke får nye software oppdateringer Lenke til kommentar
everything Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Hei! jeg har nettop kjøpt en NAS, synology, DS1511+. Litt kjapp i vendinga, kjøpte jeg en BlueWalker PW UPS VI2000. Når jeg plugger inn usb kabelen, fra ups til nas'en, får jeg fortsatt beskjed om, at ""ingen ups er tilkoblet"" Tenkte ikke på det før etterpå, at kanskje nas og ups må passe sammen? må jeg bare levere tilbake ups'en? eller kan jeg få det til på en annnet måte?? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Alt som har med NAS å gjøre er sært og må være kompatibelt. Alle fabrikanter har kompatibilitetslister over memory, disker(interne OG eksterne), samt UPS'r. Lenke til kommentar
everything Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 ok, så det vil si at det bare er og returnere den ups jeg kjøpte, og finne en som er kompatibel? jaja, kanskje ikke dumt og sjekke litt nøyere en annen gang. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2012 (endret) Da har jeg gått til innkjøp av en Synology 212+ Går egentlig greit med Readynas DUO'en, men fikk lyst til å prøve 212+'en. Skal være mer brukervennlig, mer funksjonalitet (fikk feks aldri Photo delingen i Duo'en til virke) og jeg forventer at den skal være betydelig raskere enn de 23 MBps read og 7 MBps write. men det gjenstår nå å se. BTW: det hadde vært fint om dere som har en Synology kunne fortalt litt om deres erfaringer: - noe å passe på ved installering - hvilken hastighet erfarer dere - hvilke funksjonaliteter benytter dere dere av - tips... Kjøpte forøvrig en UPS for en stund siden. Fungerer jo strålende. Stenger sikkert ned NAS om strømmen går. Endret 24. februar 2012 av Kjetso Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 Første test med Synhology'en: Read: ca 100 MBps Write ca 60 MBps Dette er BETYDEIG bedre enn jeg hadde forventet, og gruser de 24/7 jeg fikk på DUO'en ps1: riktignok kun en hardisk og denne er tom, så blir spennende å se om hastigheten opprettholdes ps2: tok ut dene ene HDen fra DUO'en og doblet skrivehastigheten, skyldes vel Raid med speiling antar jeg. Lenke til kommentar
kireo Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Gikk i innkjøp av en DS212 siden den var på kampanje og er svært fornøyd med systemet/brukergrensesnittet. Synology har vært utrolig flinke. Jeg installerte DSM 4.0 med en gang jeg fikk NAS-en og satt inn 2 stk. HD154UI jeg hadde fra før. Satt opp som standard disker, Volum 1 og 2. Testet hastigheten med en svær gigabyte fil i windows utforsker (win7 64): read ca.80 write ca. 50 Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Gikk i innkjøp av en DS212 siden den var på kampanje og er svært fornøyd med systemet/brukergrensesnittet. Synology har vært utrolig flinke. Jeg installerte DSM 4.0 med en gang jeg fikk NAS-en og satt inn 2 stk. HD154UI jeg hadde fra før. Satt opp som standard disker, Volum 1 og 2. Testet hastigheten med en svær gigabyte fil i windows utforsker (win7 64): read ca.80 write ca. 50 Gode tall du har fått, men du kjører RAID0? Hvilke disker har du? Kjøpte samme selv og fikk den før helgen, har satt inn 2x3TB Seagate i RAID1. Tror jeg må teste min selv nå Lenke til kommentar
kireo Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 2009: 1500 GB Spinpoint F2 EcoGreen (HD154UI) http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-ecogreen-hdd,2317-5.html Kjører ikke RAID. Grunnleggende (uten databeskyttelse) står det. Satt opp et par mapper til backup fra volum 1 til volum 2. Du får poste dine tall her Jeg testet bare kjapt read/write i windows utforsker. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Kjørte kjapp test i windows nå til NASen og fikk: Read - 55mb/s Write - 40mb/s Synes det er lite, men kan jo ha være at SHR-oppsettet kutter her, ikke vet jeg. Har aldri kjørt RAID før så har lite erfaring med fordeler/ulemper mtp hastigheten. I det daglige gjør det meg ingenting. Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Har leita litt etter noen tester på nett på DS212 mtp hastighetene. Dette er det eneste jeg fant (fra Techgage), men ser ut til at SHR gjør alt litt treigere, så skal nok kjøre over til RAID1 i morra. Uansett, de tallene oppklarte en hel del for min del, men ser ut til at du kireo har noen sinnsyke hastigheter i forhold Lenke til kommentar
kireo Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=2155&pageID=11320 96 / 46 på 1TB 7200RPM Er mange tester der ute. Hvilken modell av 3TB Seagate har du Andey? Er vel en SATA3? Kanskje det trengs en FW update på den? Vet ikke hvordan dem takler SATA2 kontrolleren på Synology'en. Du er på gigabit lan og bruker cat5e/6 kabler? annen aktivitet på lan-et når du tester? Jeg måtte ta en test til med 4,5GB fil: 85 / 52 Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Endret fra SHR til RAID1 i går, men fikk prøvd først i dag. Nå fikk jeg følgende: 84/49 Så det er en stor forbedring som ikke kan forsvares av SHR-oppsettet. Til info så kjører jeg Seagate Barracud 3TB (3 plater) på gigabit, cat7 all the way (I know it's overkill ) Lenke til kommentar
kireo Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Nå ble overføringshastigheten bedre ja Andey. her går det gjennom 2 gigabit switcher og med litt cat5e/6 blanding. Visste ikke at SHR skulle ødelegge så mye for hastighetene. Gidder ikke google det siden jeg ikke bruker det Lenke til kommentar
Anv Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 1511 med 3R5 Samsung F4 2TB gir rundt 100-110MB/s begge veier. (altså begrenset av den ene "kabelen") Det kommer dog helt ann på filstørrelsen, store filer gir best "throughput". SHR er vel greit nok hvis man ikke helt vet hva man vil. (man kommer seg selvsagt i gang og kan utvide på Synologys premisser, som vil være OK for de fleste) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå