Gå til innhold

Bytte til Synology NAS?

Kjetso

Anbefalte innlegg

Har nå en ReadyNas Duo med 2x2GB, oppgradert til 1 GB Ram og byttet til større og lydløs vifte.

Jeg er ikke fornøyd med hvor raskt min nye BlackRefinery PC klarer å bla i bilder som er lagret på NASen ved feks bruk av Photoshop. PCen er koblet til DLink 655 med Cat5 kabel og NASen tilsvarende.

Det har jo skjedd en viss utvikling på NAS fronten....

Er det noen som har en formening om jeg vil merke betydelig forskjell i leseytelse om jeg oppgraderer til Synology 411, eller 712?

De opererer med lesekapasitet på rundt 100 MB/s....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk at alle tester som publiseres av NAS er utført med tilkoblet UPS og Jumbo Frames mellom vertsmaskin og NAS.

Dette booster ytelsen betydelig men er selvfølgelig misvisende for oss vanlige dødelige som ikke har en UPS eller nettverk som støtter Jumbo Frames.

Enig!

Men jeg vil anta at leseytelsen på en ny Sonology feks 212 eller 712 fra 2011 vil være vesentlig bedre enn for en relativt enkel ReadyNas Duo som vel kom på markedet i 2008? Eller vil jeg ikke merke betydelig forskjell?

Lenke til kommentar

Netgear er ikke verdensmestre på ytelse det er ingen hemlighet så du vil nok merke forskjell til en Synology eller QNAP ja. Du vil også merke forskjell med å hekte på en UPS til 600kr og skru av Journaling i Duo'n din.

Det bør ihvertfall doble hastigheten, om ikke enda bedre.

Lenke til kommentar

Netgear er ikke verdensmestre på ytelse det er ingen hemlighet så du vil nok merke forskjell til en Synology eller QNAP ja. Du vil også merke forskjell med å hekte på en UPS til 600kr og skru av Journaling i Duo'n din.

Det bør ihvertfall doble hastigheten, om ikke enda bedre.

Bra tips. Det har jeg tenkt på tidligere men av en eller annen grunn forkastet.

Har du forslag til en UPS som vil passe?

Og denne UPSen kan jeg gjerne bruke om jeg senere velger å bytte til en Synology?

Lenke til kommentar

Merk at alle tester som publiseres av NAS er utført med tilkoblet UPS og Jumbo Frames mellom vertsmaskin og NAS.

Dette booster ytelsen betydelig men er selvfølgelig misvisende for oss vanlige dødelige som ikke har en UPS eller nettverk som støtter Jumbo Frames.

Nå er jeg litt ute å kjøre her ....

men med UPS forstår jeg vanligvis "Uninterruptible power supply"

Hvordan i all verden kan dette være med på å booste ytelsen til NAS ?

Lenke til kommentar

Et NAS er satt opp med raid. For ikke å miste eller få korrupte data hvis f.eks strømmen går så bruker et NAS en type caching teknologi som dobbeltlagrer alt som sendes til pg fra NASet slik at man ikke skal sitte med korrupte data. I Netgears NAS så heter dette Journaling og kan manuelt disables selv uten å ha tilkoblet en UPS, men det er risikosport på høyt nivå siden en liten ustabilitet i strømmen vil gjøre potensielt hele raidet uleseslig.

Derfor så anbefales det å ha en UPS tilkoblet slik at man slipper denne cachingen som jo dreper ytelsen.

Lenke til kommentar

Et NAS er satt opp med raid. For ikke å miste eller få korrupte data hvis f.eks strømmen går så bruker et NAS en type caching teknologi som dobbeltlagrer alt som sendes til pg fra NASet slik at man ikke skal sitte med korrupte data. I Netgears NAS så heter dette Journaling og kan manuelt disables selv uten å ha tilkoblet en UPS, men det er risikosport på høyt nivå siden en liten ustabilitet i strømmen vil gjøre potensielt hele raidet uleseslig.

Derfor så anbefales det å ha en UPS tilkoblet slik at man slipper denne cachingen som jo dreper ytelsen.

Men vil det doble lesehastigheten?

Mener å ha sett at det kan forventes en 25% økning i skrivehastigheten.

Etter å ha tenkt meg om så blir det heller en oppgradering til en Synology. Er ikke 100% fornøyd med grensesnitt og brukervennligheten til ReadyNAS duo.

Noen som vil dele erfaringer med Synology?

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Fra min Synology DS1511+ får jeg 100-110MBps ved lesing fra NAS -> lokal disk. Dette er i praksis det du klarer på 1Gbps nettverk. Teoretisk maks er 125MBps, men dette vil du neppe oppnå i praksis. Mest sannsynlig på grunn av noe overhead etc.

Jeg kopierte som en test nå nettopp 30GB med data fra NAS og over til lokal disk. Så 100-110MBps er gjennomsnittshastigheten. Ved skriving fra lokal disk -> NAS går det akkurat like fort. Mao så er det nettverket som er flaskehalsen. Lokal disk er SSD, så den er god for mer enn dette både på les og skriv. DS1511+ skal visstnok også klare mer både les og skriv (hvis du bruker begge nettkortene i enheten og kopierer til/fra flere klienter samtidig).

En mer avansert løsning kan være å bruke LA (link aggregation). NAS støtter dette. Du kan da slå sammen de to nettkortene for å få 2Gbps (240-250MBps). Dette krever at NAS, switch og klient støtter LA dog.

PS: dette er MED journaling aktivert.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Fra min Synology DS1511+ får jeg 100-110MBps ved lesing fra NAS -> lokal disk. Dette er i praksis det du klarer på 1Gbps nettverk. Teoretisk maks er 125MBps, men dette vil du neppe oppnå i praksis. Mest sannsynlig på grunn av noe overhead etc.

Jeg kopierte som en test nå nettopp 30GB med data fra NAS og over til lokal disk. Så 100-110MBps er gjennomsnittshastigheten. Ved skriving fra lokal disk -> NAS går det akkurat like fort. Mao så er det nettverket som er flaskehalsen. Lokal disk er SSD, så den er god for mer enn dette både på les og skriv. DS1511+ skal visstnok også klare mer både les og skriv (hvis du bruker begge nettkortene i enheten og kopierer til/fra flere klienter samtidig).

En mer avansert løsning kan være å bruke LA (link aggregation). NAS støtter dette. Du kan da slå sammen de to nettkortene for å få 2Gbps (240-250MBps). Dette krever at NAS, switch og klient støtter LA dog.

PS: dette er MED journaling aktivert.

Så det vil si at du virkelig oppnår de ytelsene som rapporteres i div tester, det er betryggende.

Nå er jo DS1511+ en heftig sak. Jeg tror nok at en 712+ kan være tingen for meg.

Eventuelt 212+ som også har USB 3.0 selv om dette egentlig ikke er så viktig.

Lenke til kommentar

Hvilket raid level kjører du på 1511? Hvis du kjører Raid 5 så er det mye bedre for leseoperasjoner enn ytelsen du vil få fra Raid 1.

Jeg kjører R5 ja. Mulig jeg går over til R6 senere, men inntil videre så føler jeg meg trygg nok.

...

Så det vil si at du virkelig oppnår de ytelsene som rapporteres i div tester, det er betryggende.

Nå er jo DS1511+ en heftig sak. Jeg tror nok at en 712+ kan være tingen for meg.

Eventuelt 212+ som også har USB 3.0 selv om dette egentlig ikke er så viktig.

Jeg kan dessverre bare gi håndfaste opplysninger om DS1511+, som jeg har brukt selv over en periode. Om 712+ eller 212+ holder det dem lover tør jeg ikke spå. Mulig du finner noen som kan gi deg noe håndfast om de enhetene også :) Eller så må du nesten holde deg til rene spesifikasjoner og eventuelle tester dessverre. Vet veldig godt hvordan du har det. Holdt selv på lenge før jeg tok sjansen på DS1511+. Har dog ikke angret et sekund!

Lenke til kommentar

Holder på å teste en del her nå.

Bruker drag-and-drop på filer på hhv. 4.4 GB, 1,3GB og 0,6 GB.

Får 23MBps Read og 7MBps Write.

Får samme resultat på alle filene.

Er egentlig ikke så værst, men skal prøve å optimalisere/endre på ulike settinger.

Netgear oppgir at det skal gå an å oppnå ca 30MBps for både Read og Write.

Lenke til kommentar

Jeg tenker også på å kjøpe en av disse nas'ene. Synes det virker fristende med muligheten til å kjøpe en nas som kan utvides senere, og det kan disse så vidt jeg skjønner?

Det er jo veldige mange forskjellige modeller og det er ikke så lett å se forskjellen på de forskjellige synes jeg.

Hva er f.eks forskjellen på disse :

ds411slim

ds411+II

ds411j

ds411

og kan alle utvides med denne :

dx5

Lenke til kommentar

Jeg har en ds410j og får rundt 45 MB/s lese og 23 MB/s skriv, diskene er 4 stk Samsung HD204UI i Raid 5.

Diskene valgte jeg på grunn av lavt støynivå mulig jeg ville ha fått bedre resultat hvis jeg brukte 7200 rpm disker.

dx5 støtter følgende modeller i følge synology DS411+, DS410, DS409, DS409+, DS409slim, DS210+, DS209+II, DS209+, DS110+, DS109, DS109+

Lenke til kommentar

Ang. om hastigheten på read operasjoner også blir kjappere ved å disable journaling, så kan man jo sende Netgear en mail og spørre. Jeg har lett endel etter dette svaret etter å ha svart her men kan ikke finne noe konkluderende.

Shit. Jeg hadde disablet både journaling og full data journaling.

Disablet først journaling og fikk ca 2 MBps lavere for Read og 1MBps for Write, dvs hhv 21 og 6

Disablet så full data journaling og fikk 14 MBps lavere Read og 2 MBps lavere Write, dvs hhv 9 og 5

Men så for fa.., når jeg disablet begge igjen og forventet 23 og 7 så får jeg fremdeles kun 9 og 5.

Hvor dum går det an å være.....

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...